Alla inlägg under september 2012

Av vidkoksbordet - 25 september 2012 16:46

Igår gick äktenskapsskillnaden igenom. Tiden går så fort och livet är så föränderligt.  Även vi förändras under hela livet. Vi utvecklas, mognar, gör nya misstag, lär oss av våra misstag och gör ändå om en del av dem igen. Ändå är en del saker såsom de alltid har varit. Om några dagar fyller jag ytterligare ett år närmare 30, men ibland känner jag mig fortfarande som den lilla flickan på en röd trehjuling. Eller vinglandes på min tvåhjuling, susandes fram i svängen och rakt ner med hakan i asfalten (det är nog ingen som missat mitt ärr på hakan).


Livet blir sällan som man tänkt sig. Men lika bra är väl det. Hur intressant och spännande vore det om det aldrig innehöll några överraskningar, varken bra eller dåliga? Det vore supertråkigt om allt blev som jag ville, då skulle jag missa så mycket som jag aldrig vetat om finns. Jag skulle aldrig få uppleva, känna, eller få möjlighet att ta del av mycket som livet har att erbjuda. Jag är tacksam för alla nära och kära som tar mig ut på nya vägar, som får mig att stanna upp och se det hela från en annan vinkel. Det finns så många intressanta människor som kan visa en annan sida av livet. Att få erfara sånt man aldrig har väntat sig tror jag leder till att vi blir ödmjukare inför både livet och inför varandra. Det mesta är varken självklart, svart eller vitt.


På vägen är det lätt att tappa sig själv. Det var just det jag gjorde. Och tydligen filosofen Heraklit också eftersom han sa:

 Jag gick ut för att leta efter mig själv.

 

   Heraklit (ca 500 f.Kr)


Jag har hittat mig själv och jag hoppas att Heraklit gjorde detsamma. Men det slutade inte där för mig. När jag hittat mig själv igen fick jag hjälp att upptäcka nya sidor hos mig själv som jag inte ens visste att jag hade. Tack älskling!



    


Delar med mig av några fler passande ordspråk:

Att aldrig ångra det man gjort. Men det man icke gjort!

  Elmer Diktonius (1896-1961)


 Att våga är att bara mista marken för en stund. Men att inte våga något fast man vill, är att förlora sig själv och mer därtill.

  Adolphson och Falk

 

  Det är omvägarna, förseningarna och sidospåren som berikar ens liv. 

   Nils Kjær

  


  Det är så roligt att leva för då får en se hur det går.

    Johan A G Acke


 En regel här i livet är att när en dörr stängs så öppnas i regel en annan. Oturligt nog ser vi sällan den öppnade dörren.

  Christian Science Monitor


 Mycket få människor lever idag - de flesta förbereder sig för att leva i morgon.

  Jonathan Swift (1667-1745)

 
  
Det finns bara två sätt att leva vårat liv. Ett är som om inget är ett mirakel. Det andra som om allting är ett mirakel.  

 Albert Einstein (1879-1955)

  

 
    
Av vidkoksbordet - 22 september 2012 18:56

Några bilder på hur det ser ut hemma på Bangatan innan det blir flytt till Göteborg. Det är bara halvfärdigt och alla tavlor, speglar etc har inte ens kommit upp. Men har man turen att få en lägenhet i Göteborg efter någon vecka på Boplats så är det bara till att tacka Ja direkt.


För övrigt är lägenheten till SALU. Det går även bra att hyra den i andra hand.


Sovrummet innan och efter renovering:

     

     

Övriga lägenheten, där den enda förändring jag har gjort är att måla hallen vit. Planen var att tapetsera om köket och måla luckorna, samt att lägga nytt golv i köket och i hallen.


                   


Av vidkoksbordet - 22 september 2012 18:38

               

Av vidkoksbordet - 20 september 2012 19:26

Seg chokladkaka med kokostoscatäcke som är fruktansvärt god samt enkel att baka i långpanna.


Tid: 1 timme

30-40 kakor

 

Kaka:

  • 200 g smör
  • 4 st ägg
  • 4 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 krm salt
  • 1 dl kakao
  • 3 dl vetemjöl

Glasyr:

  • 100 g kokosflingor
  • 1 dl ljus sirap
  • 2 dl strösocker
  • 1.5 dl vispgrädde
  • 75 g smör

Sätt på ugnen på 200°C.


Smält smöret. Vispa ägg och socker. Blanda i vaniljsocker, salt och kakao. Blanda i vetemjöl och det smälta smöret och rör till en jämn smet.


Bred ut kakan i en långpanna med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 200°C i 15 minuter.


Gör under tiden kokostoscaglasyren i en kastrull.


Blanda kokosflingor, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull och låt sjuda ca 5 minuter.


När kakan är klar och uttagen från ugnen, bred på glasyren och grädda ytterligare 10 minuter i ugnen tills kakan fått fin gyllenbrun färg.


När kakan svalnat, skär den i fyrkanter.


 

Av vidkoksbordet - 20 september 2012 18:46

 

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards