Alla inlägg under april 2013

Av vidkoksbordet - 28 april 2013 22:14

Dagen har spenderats med världens bästa bror. Gudstjänst i Burås kyrka, kyrkkaffe, sushi på stan, Ironman3  på bio.


Sushi är visserligen kalorisnålt och i förhållande till mycket annan snabbmat ändå nyttigt, men den lilla andelen fisk och grönsaker väger inte riktigt upp. Sushi innehåller mycket vitt ris som är snabba kolhydrater och fiberfattigt. Det karatäristiska för sushi är inte fisken, utan det speciella riset som blandas med en vinäger som innehåller socker. Men ack så gott!


Ett biobesök kräver så klart godis. Speciellt om jag umgås med Sebastian som också är en godisgris. Men imorgon, imorgon så...


Gjorde sedan en annan variant av proteinglass med kesella, äggvitor, proteinpulver, hallon och hackad mörk choklad. Lika mumsig som den förra. Se receptet nedan.


Vad gäller träning blev det försök till armhävningar hemma, samtidigt som Kattis låg under mig eller bet mig i fötterna.


          


Av vidkoksbordet - 28 april 2013 21:36



2 portioner

2 dl kvarg/kesella
2 äggvitor
2 skopor proteinpulver
Sötning efter behov, tex stevia
1/2 dl mjölk
Smaksättning såsom choklad, bär, nötter, jordnötssmör


Vispa kvarg, äggvitor, mjölk, sötning, proteinpulver och ev smaksättning.
Ställ i frysen i 1,5 timme. Rör om med jämna mellanrum såvida du inte har en glassmaskin.


I min hade jag proteinpulver med jordgubbssmak, frysta hallon, hackad 70%-ig choklad. Nu är ju glass inte en favorit hos mig, åminstone inte vaniljglass. Däremot älskar jag allt som kan få plats i en glass, såsom olika smaksättningar av choklad, lakrits, bär, mm. Därför blandade jag ner mycket hackad choklad och stevia.


Proteinpulvret gör att glassen blir mer krämig och mindre isig (fråga mig inte hur).


Utan choklad och stevia medräknat blir det per portion ca 210 kcal, 35 g protein, 14 g protein, 2 g fett.

Med 50 g hackad choklad tillkom 250 kcal.


    

  

Av vidkoksbordet - 27 april 2013 22:53

Idag var det träningsläger inför nästa veckas gradering, och sedan vanlig lördagsträning efteråt. Det var inte särskilt fysiskt ansträngande utan mer teknikträning, även om vi var trötta efter tre timmars kickboxande.


Efter träningen idag kände jag mig back in action. Motiverad igen, tänkte att idag ska det minsann ätas bra mat. Igår blev det bara smörgåsar, frukt och godis. Idag blev det ordentlig och lagad mat, åtminstone till att börja med, för vi åt lunch på Ikea. Antingen har portionerna krympt eller så var jag extremt hungrig, för jag blev inte mätt. Resten av dagen bestod av smörgås, mjölk, branflakes, frukt, lite godis, sourcreamcashewnötter och nån sorts gräddlikör. Gott men inte särskilt nyttigt eller mättande.


Nya tag i morgon!

Av vidkoksbordet - 26 april 2013 22:45

När motivationen sjunker, sjunker den djupt.


Träningslusten och glöden finns liksom inte och godis och kakor varje dag känns mer lockande. Det handlar inte om dålig disciplin eller dålig karaktär. Jag kan om jag vill. Om jag vill och har lust. Det handlar helt enkelt om motivation, att vilja nånting tillräckligt mycket för att anstränga sig att nå det. Att nå det nu, dessutom, och inte på måndag eller nästa vecka. Just nu vill jag inte nå resultat tillräckligt mycket, och därför var en joggingtur imorse liksom inte värd ansträngningen.


En positiv spiral ökar motivationen till att fortsätta uppåt. Att stoppa i sig torsk istället för glass känns automatiskt mer motiverande efter ett pass på gymmet. En negativ spiral kan vara svårare att bryta. Att välja kakburken istället för hantlar kan väl vänta en dag till? Det gäller att hitta det som skapar inspiration och motivation hos en själv.


Men, pepp pepp, I'll be back. Att läsa andras träningsbloggar och gymtidningar inspirerar och motiverar. När motivationen väl finns är det lätt att göra rätt val.

Av vidkoksbordet - 26 april 2013 15:20

Började med omega 3-kapslar idag. Jag tycker det är svårt att få i mig det via maten och vill heller inte behöva tänka ännu mer på vilken mat jag borde stoppa i mig för att få i mig allt som behövs. Har därför valt kapslar istället och så försöker jag där utöver äta hyfsat bra i hyfsad mängd. Alla råd som vi ständigt matas med förbryllar mer än de klargör. Ska man välja GI, tallriksmodellen, atkinsdieten, popcorndieten, flyvärdinnedieten, LCHF, fettsnålt, kaloriräkning, måltidsersättningar, är frukt bra eller innehåller det för mycket socker, etc. Och går man upp i vikt när dieten är slut?

 
För skojs skull lägger jag upp en länk med 59 olika dieter:
http://www.viktminskning.dk/ Inte konstigt folk blir förvirrade och hoppar från diet till diet. Har man svårt att välja så har de dessutom den fiffiga funktionen "Visa slumpmässig diet"...
 
Nu är jag iofs inte intresserad av att gå på diet eller gå ner i vikt, men om jag anstränger mig för att vara hyfsat hälsosam så vill jag inte missa att få i mig något så viktigt som Omega-3 verkar vara. Har bara testat en "diet" som jag konstruerade själv när jag åt godis varje dag; hoppaövergodisi2dagarochtappa1kgdieten. Eftersom jag inte äter godis lika ofta nu så fungerar den inte på mig längre.
Läs gärna på själv och kolla andra källor.
 
De flesta fetter som behövs kan bildas från kolhydrater och protein. Undantaget är de två livsnödvändiga, så kallade essentiella fettsyrorna alfa-linolensyra (omega-3-fettsyra) och linolsyra (omega-6-fettsyra). Dessa fettsyror kan inte kroppen tillverka själv utan vi måste få i oss dem via maten. Det finns olika sorters omega-3-fettsyror; DHA (dokosahexaensyra) och EPA (eikosapentaensyra) kallas ofta också fiskolja eftersom att de finns i fisk (ffa fet fisk såsom makrill, sardin, sill, ansjovis, lax) och skaldjur, medan ALA (alfalinolensyra) kommer från växtriket och finns i rapsolja, linfröolja, portlak och valnötter. Kroppen kan dessutom omvandla ALA till EPA och DHA i små mängder om det skulle behövas.

Fisk innehåller mycket av dessa nyttiga fettsyror och anledningen till det är att fisk äter alger som innehåller omega-3. En fisk äter ju dessutom andra fiskar och får på så sätt i sig en ännu mer fiskfettsyror. Men man ska inte räkna med att all fisk innehåller de här viktiga fetterna, till exempel så innehåller inte odlad lax omega-3 om det inte har tillsatts i fodret.
 
Omega-3 och omega-6 påverkar i olika grad hur kroppen fungerar. Båda fetterna samspelar och det är därför viktigt att man via maten får lagom mängd av båda. I många fall dämpar omega-3 effekterna av omega-6. För mycket omega-6 i förhållande till omega-3 i kosten gör att det bildas mycket arakidonsyra (onda eikosanoider), vilket bidrar till ökad inflammation och plackbildning i blodkärlen. Omega-3 och dess derivat (de goda eikosanoiderna) vidgar däremot blodkärlen och motverkar att blodet klumpar sig. Omega-3 minskar därför inte bara risken för hjärtattack utan kan även ge en sänkning av blodtrycket.
 
Omega-3 har i vetenskapliga studier visat på en rad positiva hälsoeffekter:
 
  • Alla kroppens celler är inkapslade bakom en tunn cellvägg. Omega- 3-fettsyrorna gör cellväggen smidigare, så att cellen lättare kan ta emot och överföra signaler från andra hjärnceller. Detta leder till att hjärnans kapacitet förbättras.
  • Ökar mängden serotonin (en må bra-substans) i hjärnan och lindrar depressioner.
  • De nyttiga omega-3-fettsyrorna EPA och DHA kan göra att idrottare kan få ut mer av sin träning. Enligt den senaste forskningen så kan fiskolja förbättra ansträngningsastma och fettförbränning för idrottsmän.
  • Risken för hjärt-kärlsjukdomar minskar betydligt. Omega-3 bidrar till sänknig av blodfetter och förbättrar kolesterolvärdet samt minskar risken för åderförfettning och blodpropp. Omega-3 påverkar också hjärtcellernas så kallade jonkanaler och minskar därigenom risken för hjärtflimmer och hjärtinfarkt. Sänker även blodtrycket genom att blodkärlens väggar blir mer elastiska.
  • Bekämpar inflammationer i hjärnans celler och blodkärl. Genom att påverka kroppens produktion av s.k prostaglandiner så stärker omega-3 immunförsvaret. Kroppen kan lättare bekämpa inflammatoriska tillstånd som uppstår efter tex hård träning. 
  • För låg halt av essentiella fettsyror i ögats cellmembran gör att ögonen fungerar sämre och att signalsubstansernas arbete försämras. Omega-3 gör det lättare för olika proteinämnen att flyta fritt och hitta igen varandra.
  • Omega-3 är fleromättat och därför mjuk i strukturen. När den tas upp och används i hudens celler rymmer huden mer vatten. Resultatet blir smidig hy och färre rynkor.
  • Kroppens insulinkänslighet förbättras när du äter omega-3.
  • Mycket tyder på att omega-3 mättar betydligt mer än annan mat, vilket gör att du inte äter för mycket. Ny forskning visar att fetterna är bra för humöret och kan ta bort lusten att tröstäta.
     
     
Av vidkoksbordet - 25 april 2013 16:00

Ibland kan man känna att man vill att tiden bara ska stå stilla, kunna pausa livet för ett tag. Eller att allt ska snurra lite fortare. Rädsla inför framtiden och spänning inför framtiden. En önskan att stanna i nuet, i det som finns just idag, och en önskan att slippa leva i nuet. Ibland känner jag alltihop på samma gång. Kunna dra täcket över huvudet, blunda hårt och när jag öppnar ögonen ser jag tydligt min väg utstakad. En bred stig, med vackra blommor längs diket och med tydliga skyltar som visar vart jag ska gå. Men så fungerar inte livet och i ärlighetens namn vet jag inte om jag ens vill att det ska vara så. Det vore enkelt, ja. Men roligt och spännande? Nej.
Istället behöver vi nog välja fel stig några gånger. Välja stigar som visar sig inte vara en stig utan någon annans upptrampade spår eller försöka gena genom skogen och hamna ännu mer snett. Eller finns det ens en stig att följa? Kanske vi alla faktiskt måste bana vår egen väg genom skogen och trampa upp egna fotspår. Klättra över hinder, ta oss igenom snår, få grenar i ansiktet, snubbla över rötter. Vi måste resa oss, borsta av smutsen från knänen och bestämma oss för om vi envist vill fortsätta åt samma håll, eller välja ett annat håll. Alla snår har ett slut och alla uppförsbackar har en nerförsbacke. Så länge vi vandrar på jorden tar inte skogen slut utan vi är hela tiden på väg. Uppför och nerför.


Allt har sin tid.


       

Av vidkoksbordet - 24 april 2013 22:18

Kickboxades idag. Har inte märkt någon skillnad med Ripped Hardcore. Förutom att jag får lite magont precis när jag svalt en kapsel så skulle det lika gärna kunna vara ett sockerpiller. Inte piggare, ingen ökad energi eller ork, ingen mer svettning under träningen, ingen dämpning av hungern eller aptiten. Har snarare känt mig hungrigare och lika sötsugen som vanligt. Antar att jag tillhör dem som inte kommer märka någon effekt. Har testat att ta en kapsel på morgonen och ytterligare en vid lunch. Om en kapsel inte märks så lär jag inte få någon oönskad effekt av två heller. Ska det va så ska det va, tänkte jag! Men nope, märker ingenting. Ska ändå fortsätta två månader till, tills kapslarna är slut. Förhoppningsvis har det gett något resultat som all träning inte har kunnat ge.


Pallar inte längre skriva vad jag äter. Ointressant dessutom.

Av vidkoksbordet - 23 april 2013 23:21

Jobb hela eftermiddagen och kvällen så ingen träning idag.

Hade trevlig frukost. Den imundigades (heter det så?) med Jim, mamma, Sebastian och Kristina. Att lyssna på föreläsning på jobbet innebär fika, så det blev kaffe och bamsestor bulle i pausen. Lite torr, men den gick ner om man tuggade ordentligt och sköljde ner med kaffe. Hade inte orkat göra iordning någon lunchlåda att ta med till jobbet. Ibland har man tur och idag hade Jim tagit med mat till mig också, så när jag hade möjlighet att äta hade han precis kokat bandpasta och stekt falukorv. Mumsade min proteinglass när jag kom hem. Så såg det ut idag. På ett ungefär. Har jag ingen aning om vad jag fått i mig. Orkar inte bokföra det heller. God natt.

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards