Direktlänk till inlägg 6 maj 2014

Köttfärsgratäng med aubergine

Av vidkoksbordet - 6 maj 2014 15:32

Eller som Sebastian sa; Lassaka. Gratängen är som en blandning av moussaka och lasagne. Ingen kanel som det är i moussaka och en annorlunda ostsås. Vill man göra det magrare kan man utesluta grädden och baconet.

   

Ingrediener, 8 portioner:

1 aubergine

Fyllning

1000 g köttfärs

1 gul lök hackad

1 paket bacon klippt i bitar

400 g svamp i bitar

2 rivna morötter

400 g krossade tomater

Ostsås

500 g keso

2,5 dl matlagningsgrädde

3 ägg


Gör så här:

Skär auberginen i 1 cm skivor. Salta på båda sidor och lägg på hushållspapper att torka.

Bryn samman allt till fyllningen. Låt koka ihop 15 minuter.

Blanda samman ostsåsen.

Varva köttfärs, aubergine, köttfärs och slutligen ostsås i en ugnsform.

Gratinera i 200 grader i 30 minuter.

Ät med sallad till.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av vidkoksbordet - 24 december 2014 10:09


Hittade på ett sconesrecept utan vanligt mjöl som blev riktigt lyckat!   Två scones1,25 g kvarg2 ägg1 msk fiberhusk0,5 msk bakpulver0,5 dl proteinpulver (vanilj eller naturellt)0,5 dl kokosmjöllite saltVispa ihop ägg och kvarg. Blanda ihop de tor...

Av vidkoksbordet - 22 december 2014 17:04


Har squat:at som aldrig förr, men ser inga resultat. Har höjt vikten med rumpan är platt som en pannkaka. Jag tror helt enkelt inte att alla kan träna sig till en big rund but.   Målen för 2014 är inte uppnådda. Inget har ens hänt trots träning t...

Av vidkoksbordet - 17 augusti 2014 18:15

En snabb uppdatering: Har i sommar inte tränat så mycket som jag planerat, har liksom inte riktigt hunnit. Eller rättare sagt så har jag prioriterat annat (att njuta av sommaren om umgänge med familj och vänner) när jag inte jobbat. Har lyckats hy...

Av vidkoksbordet - 25 maj 2014 20:11

OnsdagGymmade; biceps + rygg + mage + armhävningar. TorsdagGrundade med en rejäl fransk och inte jättenyttig frukost på Le Pain Francaise.10 min på löpbandet.Axlar, 4 övningar. Triceps, 3 övningar. Orkade inte alls lika mycket som tidigare. 5 min på ...

Av vidkoksbordet - 22 maj 2014 12:51

Tisdag Tog mig till gymmet på kvällen, trött som en bäver efter att ha sovit 7 h på 2 dygn. Fick håll efter 2 minuters gång på bandet.Orkade inte planera så seriöst utan körde på måfa. Med tanke på allt som har varit den sista månaden så är det int...

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards