Alla inlägg under januari 2014

Av vidkoksbordet - 31 januari 2014 09:31

Denna frukost blev väldigt bra, en gröt som smakar morotskaka. Det ser inte mycket ut för världen, men tänk smet till morotskaka så förstår du!

Servera gärna med vaniljkräm och rivna morötter.

   

Ingredienser, 1 portion

0,75 dl havregryn

liten morot (50g) rinriven

2 msk äpplemos osötad

1 dl mjölk

1 dl vatten

0,25 tsk karademumma malen

0,5 tsk kanel malen

nypa salt

ev 1 msk stevia

0,5 skopa (15g) vasseprotein vanilj (kan uteslutas, ta då istället lite vaniljpulver)

2 äggvitor (kan uteslutas men gör gröten mer krämig och luftig samt ökar dessutom proteinmängden)

Vaniljkräm

50 g keso

1 msk stevia

1 krm vaniljpulver


Gör så här:

Blanda samman allt, förutom vassleproteinet och äggvitorna, i en kastrull.

Låt koka upp och koka på medelvärme under omrörning i några minuter.

Blanda i proteinpulvret. Tillsätt äggvitorna och rör hela tiden så det inte bildas klumpar. Låt koka ytterligare någon minut så det blir varmt.

Mixa keso, vaniljpulver och stevia till en jämn kräm. Toppa gröten med vaniljkrämen och lite rivna morötter.

Av vidkoksbordet - 31 januari 2014 09:23

Dessa blev väldigt goda med smak av kaffe. De är fluffiga och mättande. Servera gärna med vaniljkräm till. Perfekt till både frukost, mellanmål och kvällsmat. Fullt med protein och långsamma kolhydrater.

    

                                    

Ingredienser, 1 portion
0,75 dl havregryn
1 skopa (ca 30g) vassleprotein Cappuccino (alt. vanilj/choklad + 1 tsk snabbkaffepulver)
1 tsk bakpulver
1 msk stevia/sukrin
1 msk äpplemos osötad
2 msk kvarg
1 msk bryggt kaffe
Vaniljkräm
0,5 dl kvarg
0,5 dl keso
0,5 skopa vassleprotein vanilj


Gör så här:
Blanda samman alla torra ingredienser. Tillsätt övriga och mixa till en jämn smet.
Stek 2-4 små pannkakor i kokosfett. Överstek inte, då blir de torra.
Mixa samman ingredienserna till vaniljkrämen och servera med pannkakorna.
Strö eventuellt kakaonibs över.


Näringsvärde pannkakor: 283 kcal, 38 g protein, 21 g kolhydrater, 4 g fett.
Näringsvärde vaniljkräm: 124 kcal, 24 g protein, 3,5 h kolhydrater, 1,5 g fett.

Av vidkoksbordet - 27 januari 2014 20:24

Ingredienser:

150 g färsk ingefära
1,5 dl vatten
1 dl äppelcidervinäger
1/2 tsk salt
0,5 dl honung


Gör så här:
Skär ingefäran i lövtunna skivor tvärs över trådarna.
Blanda alla ingredienser i en kastrull. Koka upp. Låt koka på
svag värme i 20 minuter under lock.

Häll kokande hett i små glasburkar.
Lägg lock på och låt svalna.
Öppnade burkar ska förvaras i kylskåpet i max en vecka.

 

Av vidkoksbordet - 27 januari 2014 16:51

God eoch enkel middagsmat. Jag panerade i vetemjöl och ströbröd som är kolhydratrikt, men väl något annat om du vill undvika dessa produkter.

Jag gjorde en hel plåt med rotfrukter, perfekt att spara  och göra matlådor. Tänk på att göra potatisbitarna störst och kolrotsbitarna och rödbetsbitarna minst för de har olika tillagningstid.

   

Ingredienser, köttet

1 skinksnitzel/person

ägg, vetemjöl, ströbröd


Gör så här:

Banka ut köttet. Doppa i vetemjöl, ägg och sedan ströbröd. Salt och peppra.

Stek på medelvärme.

 
Ugnsrostade rotfrukter, en plåt

Potatis (några stycken)

Kolrot (en liten)

Palsternacka (en)

Rödbeta (en brukar räcka till en hel plåt)

Rödlök (en)

Svamp (ett gäng)

Morot (några stycken)

1 msk olivolja

2 msk balsamvinäger

Salt, svartpeppar, basilika


Gör så här:

Skala och dela allt i bitar.

Ringla över olivolja, balsamvinäger, salt, svartpeppar och basilika. Rör om.

Tillaga på 225 grader i 45 minuter. Rör runt någon gång under tillagning.

Av vidkoksbordet - 26 januari 2014 21:00

På måndagen var det poledance. Trodde jag skulle slå ihjäl mig när vi skulle stå på händerna mot väggen och på huvudet mot stången. Jag överlevde tack vare att jag fick hjälp. Har börjat öva hemma på att stå på huvudet. När Jim såg mina försök trodde han också att jag skulle slå ihjäl mig. Att stå på händerna kommer jag däremot aldrig klara. Informerade läraren om att hade jag vetat detta hade jag aldrig anmält mig.

 
På onsdagen gymmade jag, tränade ben och rumpa. Köpte nya löparbyxor förra veckan i storlek XS bara för att få dem att sitta åt runt låren. XS! Förstår inte varför låren aldrig blir större :( Tränade sedan ytterligare ett pass poledance, missade förra veckan och fick lov att träna med en annan grupp. Det är helt otroligt så ovig jag är jämfört med alla fit'a 20-åringar. Tydligen har jag kort ländrygg för jag har svårt att stretcha med rak rygg.

På torsdagen gymmade jag med Johanna. Jag tränade axlar och mage. Började öva på att lyfta benen när jag hänger i armarna, men än så länge lyckas jag inte ha benen rakt ut, utan de är böjda. Målet är att ha dem rakt ut som ett V med tårna pekandes ut mot sidorna. Är imponerad av Johannas styrka och beslutsamhet. Bra kämpat!

På fredagen hade Jim lovat att följa med till gymmet, men han skulle jobba och jag fick gymma själv. Det gick fantastiskt bra, kände mig stark och pigg. Tränade biceps, triceps och mage. Hade träningsvärk insida lår och i axlarna och jag tyckte allt att armarna redan såg större ut så jag kände mig extra stark.


På lördagen körde jag ett kort men effektivt pass på gymmet. Tränade rygg och lite ben. Höjde vikterna och gjorde fler set men med färre repetitioner i varje set. I vissa set klarade jag bara av 4 repetitioner. Hade tänkt göra benböj också men jag är så svag att jag inte vågade bland allt folk som var där, är rädd att jag ska trilla ihop på golvet.

Den sista veckan har jag ätit extra mycket både mat och sötsaker. Maten är jag stolt över att jag fått i mig, jag vet att kroppen behöver det. Sötsakerna (dumlekakor, yoghurtdoppat naturgodis, mörk choklad, baileyspraliner och salta jordnötter) har slinkit ner dagligen för vi har bakat en del och det är oundvikligt att provsmaka under tiden. Det har blivit en liten bulle på magen men jag tänker inte anstränga mig för att få bort den just nu genom att dra ner på intaget (förutom med sötsakerna då), för kroppen behöver egentligen mer än vad den redan får och jag vill inte att bristen på mat gör att resultaten av styrketräningen uteblir.

Av vidkoksbordet - 26 januari 2014 09:13

Dessa är helt underbart goda och sötsliskiga, de bästa snickerskakorna jag gjort. Inte direkt hälsosamma, men rekommenderas om man vill unna sig något extra.

   

Ingredienser, 12 st

350 g jordnötssmör

2 dl sirap

1 dl socker

2 tsk vaniljsocker

4 dl krossade Cornflakes.

1 dl kokos

250 g choklad

0,5 msk olja


Gör så här:

Blanda jordnötssmör, sirap, socker och vaniljsocker i en kastrull.

Värm upp på svag värme och låt ingredienserna smälta ihop

Rör ned krossad cornflakes och kokos.

Bred ut smeten i en bakplåtspapperklädd form, låt den vara ca 2-2,5 cm tjock.

Smält blockchokladen i micron eller i vattenbad. Tillsätt 0,5 msk olja för extra glans och smidighett.

Bred ut den smälta chokladen på kaksmeten. Låt stelna i kylen.

Skär kakan i fyrkantiga bitar och njut! Förvara i kyl och ta fram ca 10 min innan servering.

Av vidkoksbordet - 26 januari 2014 09:09

Suveränt gott och stort fluff som blir väldigt krämigt. Kvargen är inte nödvändigt med gör det extra krämigt.

Jag använde mig av jordgubbar och vassleprotein i smaken jordgubb och vit choklad från Fitnessguru. Jag strödde sedan över riven mörkchoklad och kokos.

   

Ingredienser, fluff:

100 g bär frysta

1 skopa (20-30g) vassleprotein

2 msk kvarg

2 msk vatten


Gör så här:

Mixa ihop allt till en jämn massa. Vispa med elvisp eller ballongivsp i några minuter tills det börjar klättra uppför vispen.

Av vidkoksbordet - 22 januari 2014 13:35

Väldigt goda pannkakor med smak av banan och toffee. Jag använde mig av Sweet Drops Stevia English Toffee som jag köpte här (http://www.vitaminvaruhuset.se/sweet-drops-stevia-english-toffee-60-ml). Älskar de dropparn, helt underbara att smaksätta kaffet med.

Överstek inte pannkakorna, de blir lätt torra. Jag gjorde fluff på vaniljcasein, men på bilden har det hunnit smälta lite av värmen från pannkakorna. Jag ringlade sedan över Walden Farms kalorifria pannkakssirap och hade skivad banan till. Mums!

 

Ingredienser, 1 portion:

0,5 dl havregryn

0,5 skopa vassleprotein vanilj

1 msk kokosmjöl

0,5 tsk bakpulver

salt

2 msk kvarg

2 ägg

0,5 banan mosad

15 dropppar stevia toffee


Gör så här:

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt övriga och mixa ihop till en jämn smet.

Stek två pannkakor i kokosfett.


Vaniljfluff:

1 skopa caseinprotein vanilj blandas med några msk vatten så det blir en grynig massa. Ställ i frysen 10 minuter. Vispa sedan med elvisp eller ballongvisp i några minuter.

 

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards