Alla inlägg under september 2013

Av vidkoksbordet - 27 september 2013 21:12

Kände mig inte motiverad eller sugen på att träna idag, men jag hade bestämt mig för MRL+ så det var bara till att pallra sig dit. Har tränat samma pass tidigare men det var inte samma sak idag, energin fanns inte. Brukar lägga på ett leende, då blir jag gladare och jag intalar mig själv att det är roligt. Idag funkade inte det.
Tog inga kapslar utan drack en sockerfri Red Bull (plus en massa kaffe under dagen), men något koffein märkte jag inget av.

Kroppen har legat i ordentligt sista tiden. Har och har haft träningsvärk lite här och var. Brukar aldrig få träningsvärk. Sista veckan har jag i stort sett undvikit onyttigheter. En vecka är länge för mig, 2-3 dagar brukar vara max. Har ätit betydligt mer protein och färre kolhydrater, hållt mig på 1800-1900 kcal/dag (istället för 2000 kcal/dag) och på 5 dagar tappat 3 kilo. Ungefär som en rekyleffekt från kroppen. En del är kanske vätska men i spegeln och på kläderna märker jag stor skillnad; den uppsvällda magen är borta. Enligt tabeller skulle jag äta 1750/dag för att gå ner 0,35 kg/vecka till 58 kg (snabbare viktnedgång än så var jag inte motiverad till). Men det sa bara poff så var det borta. De dagar jag inte tränat har jag heller inte tagit några kapslar. Slutsatsen jag drar att är den ökade träningsdosen i september har satt fart på kroppens system. Tillsammans med koständringen mer protein och färre kolhydrater (det raffinerade sockret), verkar kroppen har fått en ordentlig reaktion redan efter en vecka.

Av vidkoksbordet - 26 september 2013 22:59

God blandning av fisk, krämig grädde och salt kaviar. Med kaviar menar jag Kalles Kaviar, inte dyr rom. Inte det nyttigaste men otroligt gott och lättlagat. Ät till exempel med potatis och sallad.
 
Ingredienser:
400 g torskblock
2, 5 dl grädde
Kalles Kaviar så det täcker.

Gör så här :
Tina fisken. Lägg i en liten form.
Häll över grädden. Täck med kaviar.
Tillaga i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter eller tills kaviaren fått färg.

Av vidkoksbordet - 26 september 2013 22:51

Gymmade tillsammans med Jim idag. Han tog mig på orden att jag bett honom köra hårdare med mig. Trodde aldrig att det skulle ta slut. Triceps, rygg och mage blev det. Som tur var hade han humöret uppe trots mitt gnäll.

Av vidkoksbordet - 24 september 2013 19:20

Tränade på gymmet med Jim. Jag behöver någon som kommenderar mig och skäller på mig, vilket Jim är duktig på när vi gymmar.

Har haft träningsvärk på de flesta ställen förutom mage, axlar och biceps och valde därför de muskelgrupperna idag. För en gångs skull kändes det riktigt roligt och motiverande när det brände i musklerna.

Av vidkoksbordet - 24 september 2013 16:45

Blev nyfiken på att testa mangocurrysås och komponerade ihop en sås som blev fantastiskt god tillsammans med kycklingen. (Min hackare till ena matberdaren är sönder och den andra får jag inte igång så jag lyckades inte få såsen så slät) Servera med till exempel ris, gryn eller en matig sallad.

 

Ingredienser paprikakyckling, 2 portioner:

2 kycklingfiléer

salt, svartpeppar, paprikapulver, dill


Ingredienser mangocurrysås, 2 portioner:

225 g mango (jag köpte fryst i bitar)

1 dl turkisk yoghurt

salt, svartpeppar

curry efter smak

ev. chiliflakes (jag hade inget hemma utan valde en halv knivsudd cayennepeppar)


Gör så här:

Tina eventuellt frusen mango.

Mixa mangon slät. Blanda i turkisk yoghurt. Smaka av med salt, svartpeppar och curry.


Näringsvärde mangocurryssås/portion: 132 kcal, 2 g protein, 20 g kolhydrater, 5 g fett.

Av vidkoksbordet - 24 september 2013 16:27

Enkel och god kycklinggryta. Kan även serveras med gryn, ris eller valfritt önskemål. Jag valde att ha coleslaw som enda tillbehör och därför är portionerna stora.

 

Ingredienser kycklinggryta, 6 portioner:

1,5 kg kycklingfilé

300 g zucchini

300 g svamp

300 g broccoli

400 g krossade tomater

salt, peppar, timjan


Gör så här:

Skär kyckling i bitar. Bryn i en gryta. Salt och peppra.

Skär grönsakerna i bitar. Bryn dem i en annan gryta.

Blanda kyckling och grönsaker i samma gryta.

Häll över krossade tomater. Låt puttra ihop 15 minuter.

Smaka av med timjan.


Ingredienser coleslaw, 6 stora portioner:

300 g vitkål

250 g morötter

2 äpplen

0,5 rödlök

4 dl turkisk yoghurt

1 msk ketchup

1 tsk senap

salt, peppar, citron


Gör så här:

Strimla vitkål och morötter grovt i matberedare.

Strimla äpple och rödlök fint i matberedare.

Blanda samman med turkisk yoghurt.

Smaka av salt, peppar, citron, ketchup och senap.


Näringsvärde/portion kycklinggryta: 311 kcal, 59 g protein, 12 g kolhydrater 3 g fett (ej medräknat fettet som det bryns i)

Näringsvärde/portion coleslaw: 142 kcal, 3 g protein, 17 g kolhydrater, 7 g fett.




Av vidkoksbordet - 24 september 2013 09:30

Gjorde våfflor med fluff till frukost åt oss. De var så mättande att vi inte orkade äta upp varken våfflorna eller fluffet. Servera gärna med bär.

 

Ingredienser, 2 portioner:

0,5 dl havremjöl (havregryn mixat till mjöl)

1 dl mandelmjöl

1 msk fiberhusk

2 msk sötning (stevia, honung, sitap, socker)

1 tsk bakpulver

1 krm vaniljpulver

2 msk kokosflingor

salt

0,5 dl mjölk

1 dl kvarg

3 ägg


Gör så här:

Blanda alla ingredienser och grädda i ett smort våffeljärn.


Fluff med smak av banannötchoklad, 2 portioner:

2 äggvita

salt

0,5 mosad banan

1 msk kakao

1 msk stevia

0,5 dl kvarg

2 msk jordnötssmör


Gör så här:

Vispa äggvita med lite salt till ett hårt skum.

Blanda försiktigt i övriga ingredienser.


Näringsvärde våffla/portion: 321 kcal, 31 g protein, 14 g kolhydrater, 14 g fett.

Näringsvärde fluff/portion: 167 kcal, 12 g protein, 11 g kolhydrater, 9 g fett.


  Om du vill spara på kaloriener rekommenderar jag detta mandelmjölet från Bodystore med 40 g protein/100g jämfört med vanligt mandelmjöl med 19g protein/100g.

http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/mandelmjol-eko-veg-500-gram

"Fettet har avlägsnats genom kallpressning för att göra det bättre anpassat som mjöl. Detta gör att kaloriinnehållet blir reducerat med hela 53 % i förhållande till vanligt mandelmjöl och hållbarheten blir också bättre."

Av vidkoksbordet - 24 september 2013 09:26

Jim är lite av en periodare. När han bestämmer sig för att cykla till jobbet gör han det varje gång trots att han kan låna mitt busskort. Han ger järnet. Rätt vad det är bestämmer han sig för att börja styrketräna och tränar flera gånger i veckan. Han är motiverad och tycker det är jätteroligt. Efter någon månad får han ont någonstans och tvingas till att göra en paus. Tröttheten kommer och träningsmotivationen är som bortblåst.


Efter att han tränat på gymmet förra veckan och kände sig helt orkeslös gick det upp ett ljus; hans dåliga matvanor ger honom ingen energi. Bingo. Två mål mat/dag bestående av mycket korv med bröd, musli och filmjölk håller inte i längden om man vill ha resultat av träningen.


Denna gången tar han det dock ett steg längre. Han har rynkat på näsan åt min mat utan att veta vad det är för något. Ordet Nyttigt har varit nog. Jag var tvungen att fråga flera gånger vad han sa igår för jag trodde inte mina öron; "Jag äter vad som helst bara det är smalmat. Alltså fettfri mat. Inget godis, socker, pizza, gräddsåser och sånt. Jag vill prova en månad, vad kan hända?"


Nu behöver ju Jim äta mer kalorier snarare än färre, men det viktiga för honom är att det är bra kalorier med högt näringsinnehåll och inte processad mat eller en massa spannmål i form av flingor och musli. Han läser "Mens Fitness", kollar recept, har börjat äta frukost och är beredd på att äta min mat, grönsaker och fullkornsris. Kul, älskling, nu gör vi det här ihop! :)


Det gäller att smida medans järnet är varmt så idag jag ställde klockan för att göra matvåfflor innan han åkte till jobbet. Han insåg att smaklökarna behöver vänja sig vid mindre socker i maten och frågade hur många smörgåsar våfflorna motsvarade kalorimässigt. För visst är det så. Vi är så vana vid mycket socker och salt i maten att smaklökarna behöver vänja sig och lära om.

Vem är du och vart har du gjort av Jim?!  

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards