Alla inlägg under februari 2014

Av vidkoksbordet - 24 februari 2014 17:10

Älskar verkligen tonfiskbiffar! Pesto gav det en god smak.

En ny upptäckt jag gjort: blomkålsris. Nyttigt, kolhydratsnålt och går på ett kick att göra!

 

Ingredienser, 2 portioner:

Biffarna

2 burkar tonfisk i vatten

2 tsk fiberhusk

2 ägg

3 msk pesto

salt

Riset

1 litet blomkålshuvud

Salt, en klick smör


Gör så här:


Blanda samman ingredienserna till biffarna och stek i fett.

Dela blomkålen i några delar och lägg i matberedaren. Kör med hackaren i ca 10 minuter så det blir stora korn. Koka upp vatten och salt. Lägg i blomkålen i det kokande vattnet i 10 sekunder. Häll av i en sil.

Av vidkoksbordet - 24 februari 2014 16:45

Poledance på måndagen. Vi testade att stå på händerna med en hand i golvet och den andra på stången, saxa upp med benen och sedan över och ner på andra sidan. Wow, det gick! Gjorde lite grundläggande snurrar och fick det filmat. Inte så vidare bra, men så är jag ju också nybörjare.

Fick ännu mer ont innanför skulderbladet och det hugger vid varje andetag, så det blev inte så mycket tränat resten av veckan. På tisdagen köpte jag mig lite lakrits, och det var så gott och längesedan jag åt det sist. När jag räknade ut att den lilla påsen , som bara ökade mitt sötsug snarare än tillfredsställde det, innehöll 450 kcal var det inte riktigt värt det.

fredagen efter jobbet kl 20:30 blev det äntligen gymmet igen. Jag körde ett kort pass, klockan var mycket och jag skulle upp 5 på lördagen.
Biceps curl stång 15 kg 3x10, har ökat sedan sist.
Biceps curl 2 hantlar á 8 kg 3x4, har ökat sedan sist.
Utfall 25 kg 3x10/ben.
Chins 30 kg hjälpvikt 3x6.
Abductor 40 2x10, 35 3x10.
Magmaskin 31,5 3x10.

Söndag
Värmde upp med marklyft på ca 25 kg.
Triceps 1 hantel bakom huvudet 9 kg 3x5.
Triceps dragmaskin 20 4x7.
Dips hjälpvikt 25 3x8.
Axelpress stång 15 kg 3x6 framför huvudet, 5+3 bakom huvudet.
Axelpress 2 hantlar á 7 kg 2x4+3, 2 hantlar á 5 kg 3x7.
Baksida axlar 2 hantlar á 4 kg 3x10.

Jag undrar verkligen om jag tränar rätt. Om jag utför övningarna rätt, rätt komposition på övningar, rätt mängd, vikt, set och repetitioner.

Veckans roligaste gymrelaterade händelse var när jag gått 100 från gymmet och en ganska snygg kille springer ifatt mig. Han sa att jag var jättefin och han hade inte kunnat träna ordentligt när jag var där. Han bad om mitt nummer. Nej, så klart att han inte fick det :)

Av vidkoksbordet - 24 februari 2014 16:24

Visst kan man göra proteinbars liknande de som finns att köpa med 20% choklad, med vetegluten, socker och glukossirap för att nämna några ingredienser. Ungefär som lite nyttigare godis. Eller dessa Questbars som är så omtalade och visst är de fantastiskt goda, men också dyra. Eller så kan man göra egna som innehåller precis det man själv önskar. Vill du lyxa till det så doppa dem i mörk choklad, en oslagbar kombination.

Dessa blev väldigt goda, lite sega i konsistensen. Till och med Jim gillade dem!
 

                                     

Ingredienser:

3 skopor á 30 vassleprotein jordgubb

1 dl havregryn

1 msk kokosnötsmjöl (eller kokosmjöl)

2 msk kokosflingor

2 msk mandelsmör

ca 75 g jordgubbar

mörk choklad

 

Gör så här:
Blanda ihop allt till bars i valfri storlek.

Ställ ev. i kylen så de blir kalla. Doppa i smält choklad.


Näringsinnehåll/bar om man gör 5st utan chokladdopp: 161 kcal, 17 g protein, 9 g kolhydrater, 5,5 g fett.

Av vidkoksbordet - 16 februari 2014 21:29

Jag har aldrig varit så förtjust i våfflor och de gånger jag ätit det mår jag illa om det är sylt och grädde till, det blir så kvalmigt. Därför tyckte jag dessa var fantastiska. Jag gjorde vaniljfluff till och klickade över Walden Farms kolasås, men tyckte de smakade bäst med bara stevia strö.
 
Ingredienser, 2 portioner:
2 dl havregryn
1 tsk bakpulver
Vaniljpulver
4 äggvitor
1 ägg
250 g keso
0,5 banan


Gör så här:
Mixa samman allt.

Grädda i våffeljärn.

Glöm inte att ha fett i järnet eftersom det inte finns något tillsatt fett i smeten, annars bränns de.

Av vidkoksbordet - 16 februari 2014 19:34

måndagens Poledance tränade vi på att klättra på stången och att hänga upp och ner genom att bara hålla fast oss med benen. Så svårt! Jag knep allt vad jag kunde och det kändes som om det brände på huden. Men jag bara gled. Upptäckte efteråt att jag hade vansinnigt ont i skulderbladet/revbenen, det högg vid minsta ansträngning.

Tisdagen var min första lediga dag efter 8 arbetsdagar. Då överraskade jag mig själv! På min lediga dag, mötte jag Johanna kl 7.20, tränade cxworks och sedan kort triceps på gymmet (hantel 9 kg bakom huvudet 3x10). Hade tänkt träna mer på gymmet men vi var såå slut båda två. Kommer definitivt träna så tidigt fler gånger, det gav mig en perfekt start på dagen. Hade sedan gott om tid att träffa Jim innan han stack till jobbet och jag hann både städa och plugga en hel del. På kvällen var det dags igen med nya krafter och jag tog mig iväg till mer träning. Kom tidigt till passet dansaerobics och gjorde lite blandade övningar under tiden, bla axelpress 2 hantlar á 6 kg, 3x10, biceps med 2 hantlar á 8 kg 3x3, samt chins och dips. Blev så matt och kände mig lite frånvarande. I sista stund bestämde jag mig för att gå på dansaerobicsen trots allt, jag vet ju att jag tycker det är så roligt. Förutom idag. Koordinationen var konstig, jag fick håll och mer och mer ont i skulderbladet/revbenen. Dessutom var jag trött. Efteråt körde jag ändå lite mer ben. Var tvungen att stå stilla en stund utanför lägenheten, hade sådan håll att jag inte kunde ta ett steg.

fredagen fick jag plötsligt en massa bonustid (ni vet sån tid när något man planerat inte blir av och plötsligt har man några timmar extra till förfogande), jag var i stan och hade med mig träningsväskan ifall att jag skulle hinna träna. Kom lagom till ett pass MRL. Anmälde mig, men så är jag velighetens drottning, för när jag ställt mig på plats i salen ångrade jag mig och smet snabbt ut till gymmet. Har haft ont i både knä och rygg sista tiden vid benböj och nu hade jag dessutom ont innanför skulderbladet sedan poledancen, så det lev gymmet istället.


Jag kommer börja skriva mer utförligt hur jag tränar så jag ser mina framsteg:
Utfall 20 kg 4x10 varje ben. Nästa gång blir det 25 kg.
Abductor 40 2x8
Adductor 30 3x10
Hamstringd med rumplyft TRX 30+10+20
Hamstrings i kabelmaskin ?
Benspark/leg extension 40,5 3x10, 31,5 1x12
Magmaskin 31,5 3x10
Hängde i armarna och gjorde 30 (med pauser emellan) benlyft framåt (tycker den övningen börjar kännas lite lättare)
Magövningar på matta

Fick ordentligt med träningsvärk i rumpan och insidan låren så det gav resultat!

Lördag.
Biceps:
Stång curl 14 kg 3x8, curl 2 hantlar á 8 kg 3x3, curl vridna 2 hantlar á 6 kg 3x10, kabelmaskin ? kg 3x9.
Rygg:
2 övningar latsdrag 3x?
2 övningar rodd 3x?
Rygglyft
Har svårt att få till latsdrag, axlarna åker liksom upp.
Gjorde även ett gäng chins med hjälpvikt på 30-35 kg

Söndag.
Triceps:
1 hantel bakom huvudet 9 kg 3x5
Dragmaskin ?kg 3x10
Dips hjälpvikt 3x9
Axel:
2 hantlar a 7 kg 3x3
Stång 14 kg 3x4 framför huvudet, 2x6 bakom huvudet.
Baksida axlar 2 hantlar á 4 kg 3x10
Triceps bakom huvudet 1 hantlar 9 kg 10+3x5
Samt:
Magövning med benlyft

Av vidkoksbordet - 14 februari 2014 17:46

Precis när jag var på väg till gymmet blev jag jättehungrig, trots en rejäl grötfrukost. Gjorde denna smaskiga blandningen som är ett perfekt mellanmål både före och efter träning som utan träning.

 

Protein- och kolhydratsshake, 1 portion:
0,5 dl havregryn
1 skopa vassleprotein choklad
0,5 dl kvarg
1 tsk kakao
0,5 msk nötsmör
2 dl vatten
0,5 banan

Kör allt i en mixer och drick.

Av vidkoksbordet - 14 februari 2014 17:45

Har läst om zoats på så många ställen att jag var nyfiken på att testa. Zoats är gröt på riven zucchini, havregryn (oats) och äggvita. Jag undrar hur denna rätt egentligen kom till, vem kom ens på tanken denna kombination? Zucchini är ju en nyttig grönsak så varför inte testa, tänkte jag. Zucchinin gör att det blir en stor mängd gröt med lite kalorier och mycket vitaminer och fibrer. Finriv zucchinin så smakar den mindre. Äggvitan gör att det blir krämigt och luftigare och tillför dessutom extra protein, men går att utesluta.


Jag blandade ihop min gröt och det smakade bara okej, så jag pimpade den med vaniljprotein. Har du inget proteinpulver kan du smaksätta med lite vaniljpulver och stevia. Med proteinpulver blev det väldigt gott.

Som tillbehör valde jag osötad äpplemos, nötsmör med kakao, bär samt lite extra kanel.

   

Ingredienser, 1 portion:

0,75 dl havregryn

1 dl (ca 80g) riven zucchini

2,5 dl vatten

salt

1 tsk kanel

1 skopa (ca 30 g) vassleprotein vanilj

1 äggvita


Gör så här:

Koka upp havregryn, zucchini, vatten, salt och kanel under omrörning.

Låt sjuda några minuter.

Rör i proteinpulvret. Tillsätt äggvitan och rör hela tiden för att undvika klumpar.

Låt sjuda någon minut.

Häll upp i en skål och servera med valt tillbehör, tillexempel bär, äpplemos, fruktbitar, keso, äpplemos, nötsmör, proteinfluff.


Näringsvärde gröt/portion: 249 kcal, 33 g protein, 23 g kolhydrater, 3 g fett.

Av vidkoksbordet - 14 februari 2014 17:40

Älskar tonfiskbiffar, det är både gott och nyttigt och smaken kan varieras med olika kryddor. Jag kan inte det här med örter, vad som passar med vad, men det går säkert att tillsätta någon ört.

                            
Jag har hört talas om zeggs (zucchini och äggvita), men inte hittat någonstans hur det ska tillagas, så jag fick chansa. Det blev överraskande bra, så detta kommer jag göra fler gånger. Ett perfekt sätt att få i sig både grönsaker och protein.


Ingredienser tonfiskbiffar, 1 portion:
1 burk tonfisk i vatten
1 ägg
1 tsk fiberhusk
70 g finriven morot
Örtsalt
Svartpeppar
1 tsk fiskfond
1 tsk Sweet Relish / Mango chutney/ Ajvar Relish (eller liknande som är sötstarkt)


Gör så här:
Mixa samman avrunnen tonfisk, ägg, salt, peppar, fiberhusk. Blanda i morot och mango chutney.
Forma till 5 biffar och stek på medelvärme på båda sidorna i några minuter.

Ingredienser zeggs, 1 portion:
150 g grovriven zucchini
2 äggvitor
Salt, peppar, paprikakrydda, liten bit grönsaksbuljong.



Gör så här:
Blanda zucchini och äggvita i en kastrull. Koka upp och sjud under omrörning i 5-10 minuter tills zucchinin är mjuk.
Smaka av med salt, peppar, buljong och paprikakrydda.

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards