Alla inlägg under maj 2013

Av vidkoksbordet - 30 maj 2013 20:18

Ledig dag innebär att göra matlådor. Har aldrig lagat indisk mat förut men idag försökte jag mig på att göra en gryta efter ett recept som jag ändrade om till min egen variant utifrån vad jag hade hemma. Hur gott som helst och jätteenkelt att göra.


 

Kycklinggryta Masala


4 portioner


1 kg kycklingben

1 tsk salt, 1 krm peppar

1 skivad gul lök

Strimlad purjolök

Svamp i halvor

2 skivade vitlöksklyftor

Masalablandning: 1 tsk spiskummin, 1 tsk mald koriander, 1 tsk mald ingefära, 1/5 tsk mald kanel, 1/5 tsk mald gurkmeja, 1/5 tsk cayennepeppar.

1 finstrimlad röd pepparfrukt

1 kycklingbuljongtärning

4 dl kokosmjölk

1 tomat i klyftor

2 dl spenat (fryst eller färsk)


Salta och peppra kycklingen. Bryn runt om i olja och smör på medelstark värme tills de fått färg, ca 10 minuter.

Lägg i gul lök, purjolök, vitlök och svamp. Smula ner buljongtärningen och tillsätt masalablandningen. Bryn ca 5 minuter.

Häll på kokosmjölken, tillsätt pepparfrukten. Sjud under lock 20 minuter.

Tillsätt tomat och spenat. Låt allt bli genomvarmt.

Garnera gärna med persilja. Servera med ris eller couscous.

Av vidkoksbordet - 30 maj 2013 17:16

Oj, så nyttigt. Min tanke var att ha grönkål i, men det verkar inte finnas att hitta här på Hisingen. Gjorde en grönsakssmoothie på det jag hade hemma istället; broccoli, spenat, lite persilja, lite färsk vitkål, blåbär, gojibär, vatten. Släng allt i en blender. Jag hade i lite flytande honung också eftersom jag gillar när det är sött.

Det blev faktiskt rätt gott, speciellt med tanke på hur nyttigt det är.

 

Av vidkoksbordet - 25 maj 2013 19:00

Efter åtta träningsfria dagar har jag kickboxat två dagar i rad. Har saknat det. Ju mer jag tränar, desto mer inser jag hur kass jag är. Förhoppningsvis går det framåt om än långsamt. Däremot märker jag framgång med mina armhävningar, klarar fler och fler!
Det har varit så mycket annat senaste veckan att träning legat långt ner på listan. En del mår bättre av träning och tycker om att träna bort alla negativa känslor. Jag fungerar inte så, jag kan helt enkelt inte träna när humöret är fel. Det finns ingen kraft eller lust till något. För mig ska träning vara roligt och då måste jag vara på bra humör. Förhoppningsvis kommer jag snart igång med jogging och styrketräning också.


Har dessutom för en gångs skull lagat massor med mat. Köttfärssås på två kilo köttfärs, så nu har jag massor med matlådor.


När Hjärtat kom hem från jobbet idag hade jag försökt laga en romantisk måltid som vi mumsade på med ett glas vin innan vi snart ska ge oss ut på stan. Hel fläskkotlett med klyftpotatis. Maten verkar ha varit god och mättande, för de har däckat alla tre.


    

 

Av vidkoksbordet - 25 maj 2013 18:50

Originalreceptet (det är lite sönder, Kattis försäkte äta upp det):


 

Mina ändringar:

Sätt ugnen på 150 grader.

Tillaga klyftpotatis på 150 minuter i 45 minuter tillsammans med köttet.

Ta ut köttet när det är 65 grader (för kotlett) eller 70 grader (för karré). Låt vila i grytan.

Höj ugnen till 250 grader och tillaga potatisen ytterligare 15 minuter.

Istället för tabasco i vitlökscrèmen hade jag Sweet Relish som är sötare.


   



   

Av vidkoksbordet - 15 maj 2013 22:45

Äntligen kickboxning igen. Hade lite mer energi än vanligt och om det berodde på att jag ätit ordentligt, sovit ordentligt eller om det berodde på slumpen vet jag inte.


Lagade idag en god och nyttig rätt med fisk och keso i ugn. Till det hade jag sötpotatis. Receptet och information om sötpotatis finns i inlägget innan.


Förutom att det slank ner lite choklad på väg hem från affären så har jag ätit så nyttigt att jag fått i mig 135 g protein på 1900 kcal.

Av vidkoksbordet - 15 maj 2013 22:30

Nyttigare än så här kan det nog inte bli. Inte om det dessutom ska vara gott. Det tar bara några minuter att förbereda.


Jag gjorde dubbel sats och fick sex matlådor, men enligt receptet (som jag modifierat lite) borde det blivit åtta portioner så mina blev nog lite för stora. Kokade sötpotatis till.


1 kg vit fisk
800 g grönsaker (frysta eller egenutvalda såsom morot, purjolök, rödlök, svamp)
600 g keso
4 ägg
Sweet chili, salt, peppar, fiskfond.


Lägg grönsakerna i en ugnsform.
Lägg fisken ovanpå. Salta och peppra. Blanda keso, ägg, lite fond, en liten skvätt sweet chili, salt och peppar.
Bred blandningen på fisken.
Sätt in i ugnen, 200 grader i 25 minuter.
Ät med potatis och sallad.


Näringsinnehåll per portion (hela gratängen uppdelat på sex portioner, potatisen ej medräknad): 410 kcal, 56 g protein, 11 g kolhydrater, 13 g fett.


Kryddorna jag använde


Information om sötpotatis:

Sötpotatis är egentligen inte ens släkt med potatis. Det smakar sötare än vanlig potatis och har sämre näringsinnehåll jämfört med vanlig potatis.


Näringsämnen per 100 g:
Sötpotatis
Energi: 114 kcal
Protein: 1,7 g
Kolhydrater: 25,6 g
Fett: 0,4 g

C-vitamin 21 mg


Potatis
Energi: 76 kcal
Protein: 1,8 g
Kolhydrater: 16,1 g
Fett: 0,1 g

C-vitamin 11 mg


Däremot innehåller sötpotatis betakaroten vilket i kroppen omvandlas till A-vitamin, som bl.a skyddar mot solens strålar. Sötpotatis innehåller även gott om C-vitamin,  E-vitamin och mineraler som järn, koppar, kalium och folat. Den är fullproppad med antioxidanter vilket gör den till ett bättre val jämfört med vanlig potatis. Antioxidanterna skyddar mot fria radikaler som skadar våra celler.


Sötpotatis har lägre GI än vanlig potatis, trots att den innehåller mer kolhydrater. Kanske att det beror på att sötpotatis innehåller mer fett. GI-värdet blir även lägre om den kokas med skal jämfört med om den tillagas i ugn.


Så potatis eller sötpotatis är hugget som stucket, men ibland kan det vara gott med omväxling.

Av vidkoksbordet - 11 maj 2013 21:45

Igår körde jag fyspass med mitzar. Sjukt jobbigt och roligt. Var så trött att händerna skakade och jag orkade knappt hålla vattenflaskan. Idag var det kickboxning igen. Den fysiska kraften var som bortblåst, var fortfarande helt slut i kroppen och öm på underarmarna.


Nu blir det några dagars vila!

Av vidkoksbordet - 9 maj 2013 19:21

I måndags var det kickboxning, men tyävrr så var vi inte där. Dagen började bra men vände sedan och träningen var därför inte prioriterad.


Tanken var att vi idag skulle träna på gymmet direkt efter att jag slutat jobbet. Vissa dagar är sådana då jag helst drar täcket över huvudet, blundar hårt och hoppas allt utanför mig ska snurra på så fort som möjligt. Idag var en sån dag. Hade känt mig nere och låg till och från under hela dagen, så istället tog jag och Jim en tur på stan. Det är så mycket man kan känna att man borde, så mycket som ska prioriteras. För mig är det viktigaste, efter alla nödvändiga måsten, att prioritera det jag mår bra av och som ger mig livskvalitet på både kort och lång sikt. Ibland är det träning, men ibland ger det mig varken livskvalitet eller glädje på kort sikt. Om jag inte har någon som helst lust att träna har jag heller ingen energi till att ens orka lyfta vikterna. Det blir alltså ingen livskvalitet på lång sikt heller. Idag prioriterade jag därför istället en glass med Jim vid vallgraven, köpa krukor till resten av balkongblommorna och att se en bra film i soffan.


Alla blommorna på balkongen är planterade och här ser ni det tillfälliga resultatet.

   



Tanken är att det ska se ut som bilden nedan, men resten av mina potatislådor är i Sebastians garage.

 


Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards