Alla inlägg under mars 2014

Av vidkoksbordet - 30 mars 2014 20:30

Smaskens! Med smak av kokos, lime och jordnötter.


Hittade sjögräsnudlar (inga kolhydrater eller kalorier) på Coop och var tvungen att testa. De passade perfekt till detta.


      

Ingredienser, 4 portioner:

900 g kycklingfilé

600 wokgrönsaker

400 ml kokosmjölk

1 msk röd currypasta

50-100 g jordnötter (finns inte på bilden)

Salt, peppar


Gör så här:

Strimla kycklingen och bryn. Ta upp kycklingen.

Stek wokgrönskerna. Lägg tillbaka kycklingen.

Häll i kokosmjölk och röd curry, låt sjuda.

Häll i jordnötter innan servering.


Av vidkoksbordet - 30 mars 2014 20:19

Måndag
Uppvärmning djupa benböj samtidigt som jag lyfter medicinboll på 2 kg rakt upp, 2x15.
Benpress maskin 25 kg 1x15, 38,5 kg 1x12, 45 kg (vikt 100) 3x10.
Utfall stång 23 kg 1x10/ben, 28 kg 4x10/ben.
Biceps stång 14,5 kg 3x8, 17 kg 3x3.
Sneda curl 2 hantlar a 8 kg 3x6, 2x3.
Biceps curl 2 hantlar a 7 kg 4+5+7.
Magmaskin 25 kg 3x10.
Det verkar ha gett resultat för jag fick go träningsvärk i rumpan nästa dag.

Tisdag
Bodybalance med Linnéa. Behagligt och avslappnande som variation, men kommer inte gå på det ofta eftersom det inte är den typen av träning jag gillar, utan det kommer bara ske av sociala orsaker tillsammans med någon annan.

Onsdag
Chins hjälpvikt 30 kg 3x8.
Marklyft med rodd stång 25 kg 3x10.
Sneda latsdrag 36 kg 2x10.
Rodd lodrätt 35 3x10, 40 3x6.
Chins igen 30 kg 3x6.
Magmaskin 31,5 1x10, 36 3x6.
Rygglyft på matta raka och sneda.
Magövningar på matta, raka och sneda bukmusklerna.

Fredag
Uppvärmning axlar med 2 hantlar a 3 kg
Chins 30 kg hjälpvikt
Axelpress stång 15 kg 3x6 framför huvudet, 2x5+4 bakom huvudet.
Axelpress 2 hantlar á 7 kg 2x6+2x5.
Triceps 1 hantel bakom huvudet 8 kg 1x12, 9 kg 3x6.
Triceps kabel dragmaskin 15 2x12, 20 3x6.
Dips med händerna på en bänk 3x10.
Magmaskin 25 kg 4x10.

Lördag
Ledig, men vaknade 7,20, skulle ner till stan och bruncha senare och resten av dagen var uppbokad, det var 3 grader ute och strålande sol. Men andra ord ett perfekt tillfälle för en kort joggingtur! Årets första joggingtur och jag har knappt tränat någon kondition senaste tiden, så jag var förberedd på hur dåligt det skulle gå. Men det gick inte dåligt alls! Det gick visserligen långsamt och jag hade lite håll, men jag tog mig igenom 4 km med ett leende på läpparna.

Söndag förmiddag; kaffe, 1 msk bipollen, 0,5 skopa Assault.
Jogging/gång 5 min.
Djupa benböj med medicinboll rakt upp 2x15.
Benpress maskin 45 kg 1x10, 52 kg 1x10, 58,5 kg 1x15, 65,5 kg 1x15.
Utfall stång på skena 33 kg 1x10/ben, 43 kg 3x7.
Benböj fri stång 33 kg breda, ej djupa 2x10.
Yttre lårpress/abductor 25 kg 1x10, 31,5 kg 5x5.
Biceps curl 2 hantlar á 8 kg 3x7.
Biceps curl sneda 2 hantlar á 8 kg 3x6.
Biceps kabelmaskin 25 4x3.
Mage på bänk med hyfsat raka ben upp/ner 3x10.
Hatar benböj och utfall, men idag kändes det riktigt bra. :)

Av vidkoksbordet - 23 mars 2014 20:15

Onsdag; 1 kopp kaffe, 0,5 skopa Assault, 0,5 msk bipollen före träningen. Proteinshake, 1 msk bipollen och 1 tsk kreatin efter träningen.
Uppvärmning blandade axelövningar med 2 hantlar á 4 kg.
Axelpress maskin 11,5 kg 2x10, 18 kg 3x7.
Axelpress 2 hantlar á 7 kg 3x4, 6 kg 3x5.
Axelpress stång 12,5 kg 3x7 framför huvudet, 3x7 bakom huvudet.
Triceps 1 hantel 8 kg 2x10, 9 kg 4x5.
Triceps kabel dragmaskin 15 kg 1x15, 20 kg 3x8.
Magmaskin 25 kg 3x10.
Magövningar på matta.

Återigen fick jag på eftermiddagen olustkänslor, gnagande oro och total matthet. Sådär att man bara vill dra ett täcke över huvudet och hoppas på att morgondagen blir bättre. Hade planerat in MRL med Johanna på kvällen så det var bara att masa sig dit och direkt mådde jag så mycket bättre. Att träffa min fina vän och att träna samtidigt gjorde susen.

fredag morgon 7.30 mötte jag Johanna och Linnéa för att träna bodypump. Var inte alls sugen men ibland är det bra med grupptryck. Behövde tvätta håret och gick därför upp i så pass god tid att jag hann äta en portion havregrynsgröt med en äggvita i, och kanske gjorde det att jag orkade lite mer än jag gjort sista tiden. Tog även Assault och bipollen före passet. Jobbade sedan i 12 timmar och kände mig helt slut, som om att jag var bakis.


Saknar förresten någon att gymma med där vi kan pusha på och hjälpa varandra, så om någon oavsett träningserfarenhet önskar träningssällskap är det bara att höra av sig.


Det kom fram en kille som undrade om jag jobbade på psykauten och genast blev jag misstänksam, vad ville han nu och vad skulle han klaga på? Han hade varit där dagen innan som anhörig och tackade för att vi tagit hand om hans systerson. Sådant värmer och gör att jobbet känns än mer meningsfullt.

Av vidkoksbordet - 16 mars 2014 15:58

Måndag
Tog 1 skopa Assault och en kopp kaffe innan jag mötte Johanna kl 7.20 Har aldrig tränat fastandes förut, har trott att jag skulle vara helt kraftlös och så hungrig att det känns som att jag ska dö. Kan nämligen bli så hungrig på morgnar, även om det visserligen går över efter en stund. Har läst lite om leangain som förespråkar fasta i 18 timmar och att göra morgonträning efter att ha intagit endast BCAA. Min pwo innehåller BCAA och ger bäst pwo-effekt om man inte äter innan. Jag hann inte bli hungrig innan jag stack iväg till träningen och Assault innehåller dessutom kolhydrater och är lite mättande. Sagt och gjort. Vi tränade Cxworks och sedan lite på gymmet. Är ju livrädd för benböj men med pushande av Johanna körde jag 25 kg 3x10 hyfsat djupa benböj. Försökte även göra några axelpress på 25 kg men klarade bara några stycken. Jag har bestämt mig för att börja göra benböj i fortsättningen, åtminstone så länge jag inte får ont i knä och rygg.

Fredag mötte jag Johanna kl 6.50 (!) och tränade bodypump 45. Det kändes riktigt gött att träna men fick som vanligt ont i ryggen och vänster knä vid benböj. Var ledig hela dagen och efter att suttit och pluggat en del kändes det bra med ett gympass. Tränade biceps och triceps eftersom de inte tränades på dagens bodypump.
Biceps stång 17? kg 4x2.
Biceps curl vridna 2 hantlar á 7 kg 2x10.
Biceps curl 2 hantlar á 8 kg 2x4, 6 kg 2x10
Triceps bakom huvudet 1 hantel 8 kg 2x10, 9 kg 4x6.
Triceps kabel dragmaskin 15 3x10.
Gjorde lite dips och chins med hjälpvikt.
Armhävningar på tårna 2x10.
Tidigare på dagen kände jag mig nere med mycket tankar som for åt alla håll. Så fort jag kom till gymmet och satte igång musiken kände jag mig så glad och avslappnad att det var omöjligt att låta bli att dansa och nynna samtidigt som jag tränade. När jag tränar kan jag försvinna i mig själv och bara fokusera på hur kropp får arbeta.

Lördag morgon, 1 skopa Assault och en kopp kaffe.
Abductor 25 kg 3x10, 31,5 kg 3x5.
Rodd vågrätt grepp 18 kg 2x10, 25 kg 2x5.
Rodd lodrätt grepp 25 kg 2x10, 31,5 kg 2x10.
Bakre axlar 11,5 4x10 (när jag höjde vikten tappade jag tekniken och det började knäppa och hoppa i vänster axel. Obehagligt!).
Magmaskin 25 kg 4x12.
Knäböj 30 stycken samtidigt som jag lyfte en medicinboll på 1 kg rakt upp. Hatar knäböj och klarar knappt av att göra djupa, men gick nu ner riktigt djupt.

Söndag morgon, 1 kopp kaffe och 1 skopa Assault. Klarade knappt av att få i mig det sista av PWO:n, mådde illa hela passet för att jag tvingade i mig det sista, och då brukar jag kunna få i mig det mesta utan problem.
Hatar benböj och har inte vågat träna det på gymmet av rädsla för att trilla ihop på golvet. Skulle vara rätt så pinsamt, faktiskt. Men nu var det inte så mycket folk på gymmet så jag hade inte någon ursäkt för att låta bli och jag klarade mer än jag trodde!
Uppvärmning benböj djupa med boll 2 kg rakt upp vid varje benböj 2x15.
Benböj inte så djupa stång 27 kg 4x10. Utmaningen är att gå djupare.
Benböj ganska djupa 17 kg 4x12.
Latsdrag lodrätt 25 kg 3x10.
Rygglyft på matta, raka och sneda.
Axelpress 11,5 kg 2x10, 18 kg 3x7.


Har fått en stor förpackning bipollen av mamma. Har aldrig hört talas om bipollen förut men det är ett ett frö som ingår i det här som kallas för Super Food. Vet inte än när jag ska ta det, men vid söndagens pass tog jag 0,2 msk för passet och 0,8 msk efter passet i min proteinshake.

 

Har inte tagit kroppsmått på mig förut, men tänkte att det kan vara bra för att se om jag gör några framsteg och därmed öka min motivation. Jag vill minska runt naveln och öka runt biceps och triceps.
Vikt 56,6 kg, runt naveln 74 cm, spänd biceps 26 cm, bredaste stället på låret 50 cm.
       

Av vidkoksbordet - 9 mars 2014 16:00

Började måndagen med ett pass på gymmet. Tog 1/2 skopa Assault och 1 kapsel Ripped Hardcore men märkte ingen effekt.
Axelpress maskin 18 kg 2x5, 11 kg 3x10.
Baksida axlar 2 hantlar á 4 kg 3x10 (vet inte om jag gör helt rätt).
Triceps 1 hantel á 8 kg bakom huvudet 3x10.
Triceps 1 hantel á 9 kg bakom huvudet 4x6.
Dips 25 kg hjälpvikt 1x10, 20 kg 3x6 (inte helt säkert att jag gör rätt här).
Triceps kabel dragmaskin 15 3x10.
Magmaskin 25 ?x?

Tisdag, 0,75 skopa Assault.
Biceps curl vridna 2 hantlar á 7 kg 2x10.
Biceps curl 2 hantlar á 8 kg 3x4.
Biceps curl stång 17? kg 4x5.
Plankan med benrörelser 2 minuter.
Magmaskin ? gånger (har sänkt för att få in rätt teknik)
Chins 30 kg hjälpvikt 4x5.
Hade ont om tid så det blev ett snabbt pass. Saknade den där sista kraften som gör att jag orkar lite mer.

Onsdag, 1 skopa Assault vilket gav lite stickningar i läpparna och i handflatorna. Det blev ett snabbt pass idag också medans Jim var hos frissan.
Utfall 20 kg 1x10/ben, 30 kg 3x8/ben.
Abductor 25 kg 1x15, 31,5 kg 4x4.
Legextension 45 2x10, 49,5 3x8.
Legcurl 22,5 2x7, 31,5 3x7.
Gluteus på matta med benlyft rakt åt sidan 3x10/ben.

Torsdag, hade precis laddat med mat inför MRL 2 h senare, men när jag ändå var utanför gymmet med träningskläderna ångrade jag mig och valde att styrketräna istället. Dessutom vet jag hur det var sist på MRL, fick ont i både knä och rygg.
Uppvärmning 5 min löpbandet.
Deltamuskeln i maskin 11,5 kg 3x10.
Latsdrag brett vågrätt grepp 25 kg 1x10, 31,5 kg 2x5.
Latsdrag lodrätt grepp 31,5 kg 1x4, 25 kg 2x? (känner mer i armarna än i ryggen).
Korsryggsmaskin 25 kg 3x10.
Rygglyft på matta.
Magövningar på matta.
Rodd vågrätt grepp 18 kg 4x10.
Rodd lodrätt grepp 25 kg 1x10, 35,5 kg 2x7.
Magmaskin 25 kg 4x15.
Kvällen avslutades med öl och en pizza. Wow, så gott.

Lördag, 1 skopa Assault.
Axelpress 2 hantlar á 7 kg 3x4, 2 hantlar á 5 kg 10+2x7.
Axelpress stång 15 kg bakom huvudet 3x5, 15 kg framför huvudet 2x5+2x4.
Magmaskin 31,5 kg 10+2x7, 25 kg 2x13.

Av vidkoksbordet - 5 mars 2014 07:52

Måndag
Biceps curl stång 14 kg 10+3x6 (färre repetitioner än sist).
Biceps curl hantlar a 5 kg 3x5 (fler repetitioner än sist).
Biceps curl kabelmaskin 20 3x5.
Breda latsdrag 25 kg 2x8.
Smala latsdrag 25 kg 3x10.
Testade lite rodd men fick ont i muskeln under skulderbladet.
Utfall 25 kg 3x10.
Abductor 40=18 kg 1x15, 55=25 kg 3x8.
Chins hjälpvikt 30 3x6.
Lite magövningar på matta.
Magmaskin 25 kg 3x15.

Poledance på kvällen, den 8:e och sista gången, tyvärr. Fokus vid styrkeövningarna låg på mage och ben. Det har varit en sjukt rolig kurs och så fort jag får mod till det kommer jag anmäla mig till fortsättningskurs. Avslutade träningen med att ta några roliga några bilder i vingliga skor. Jag visste inte om jag kunde med att lägga upp dem, men jag gör det ändå även om det verkar lite konstigt. Poledancen har endast varit som träning, inget annat, och därför är bilderna och filmerna inget konstigt för mig utan ett resultat av min träning och utveckling.

     

   
Onsdag
Triceps 1 hantlar a 8 kg 3x?
Triceps 1 hantlar a 9 kg 3x5.
Triceps kabelmaskin 4 3x6.
Dips 25 kg hjälpvikt 3x8.
Leg extension 40 3x10, 45 3x7.
Leg curl 30 3x10.
Magmaskin 31,5 1x10, 35,5 4x4.
Magövningar på matta.

Åkte till Hässleholm på torsdagen, så resten av veckan blev det ingen träning (förutom trädgårdsabete). Dessutom blev det mycket mat som jag inte äter i vanliga fall (bröd, godis, vin, sås, potatis, semla, tårtor, m.m.)


Nu när jag inte ätit proteinpulver utan ätit "normal" mat (sånt som jag antar att många äter) med smörgås och ägg till frukost, kött och potatis till middag och kakor till kaffet, kommer jag inte upp till mer än ca 80 g protein/dag vilket är för lite när man vill bygga muskler. Det var ungefär så här jag åt förut innan jag förstod (jag tror iaf att jag förstår bättre nu) vad kroppen behöver och jag inser än en gång att det var svårt för kroppen då att bygga muskler på den maten. Under helgen var mitt proteinintag på 17 % och jag vill ligga på ett proteinintag på minst 30 % vilket innebär 120 g protein/dag = 2 g protein/kg. Att komma upp till så mycket som 2,5 g protein/kg tror jag bara är bra och gynnar muskeltillväxten. Muskelnedbrytning sker alltid efter träning. Ett högt proteinintag och tung styrketräning stimulerar muskeluppbyggnaden så mycket att risken för muskelförlust minskar.

Av vidkoksbordet - 3 mars 2014 16:00

Har köpt MusclePharm Assault, en PWO som fått bra betyg på många bloggar. Den innehåller inga förbjudna preparat men innehåller däremot både BCAA och kreatin (och annat som ska vara bra men som jag inte vet vad det är) som jag övervägt länge att testa. Vad jag förstår så ska det tas 20-30 minuter före träningen på tom mage (ca 2h efter en inte allt för stor måltid), dels för att få PWO-effekten och dels för att aminosyrorna lättare tas upp om de inte kombineras med protein. Dock ska ju egentligen BCAA tas precis före träningen också på tom mage. Jag som jämt blir hungrig precis innan jag ska gymma, hur ska detta gå...? Har även börjat ta lite extra kreatin, hoppas bara jag inte samlar på mig massa vätska nu och sväller upp. Jaja, har stora förväntningar på detta nu, hoppas på att få extra kraft och styrka!

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards