Alla inlägg under juli 2013

Av vidkoksbordet - 31 juli 2013 11:23

Smakar som vanliga pannkakor, fast med kokossmak. Underbart goda ifall man gillar kokos.
 
Ingredienser:
1 ägg
1/3 stor eller 1/2 liten banan
2 msk kvarg
1 msk havremjöl (mixat havregryn)
1 msk kokosflingor
1 msk mjölk
0,5 tsk bakpulver
Nypa salt

Gör så här:
Blanda alla ingredienser till en jämn smet. Stek på svag värme i smör.
Servera med valfri topping. Jag blandade kvarg, hallon och stevia.

Näringsvärde kokospannkakor 1 portion:
203 kcal
Protein 11 g
Kolhydrater 19 g
Fett 8 g

Av vidkoksbordet - 30 juli 2013 21:22

Kameran och ljuset var dåligt, så inga bilder blev bra. Lägger upp en tagen med blixt och en utan.    

Ingredienser glassen, 1 portion:

1 äggvita

1/3 frusen banan

0,5 dl kvarg/yoghurt

1,5 msk kakaonibs

1,5 msk hackade valnötter

2 tsk stevia

2 krm vaniljpulver


Gör så här:

Visa äggvita till hårt skum.

Blanda övriga ingredienser till en jämn smet. Blanda försiktigt ner smeten i äggvita.

Häll i en skål, ställ i frysen i 20-30 minuter.

Servera med jordnötssås, toppa med valnötter och kakaonibs.


Ingredienser jordnötssås, 1 portion:

1 msk jordnötssås

1 msk vatten


Gör så här:

Blanda till en rinnig konsistens.

Av vidkoksbordet - 30 juli 2013 21:09

Denna gjorde jag med äggvita för att få den fluffig. Går utmärkt att äta som den är, ofryst, som ett fluff/mousse.

 

Ingredienser glassen, 1 portion:

1 äggvita

0,5 dl kvarg/yoghurt

2 tsk stevia

2 krm vaniljpulver

1/3 fryst banan

frusna hallon


Gör så här:

Vispa äggvitan till hårt skum.

Blanda banan, kvarg, stevia, vaniljpulver till en krämig smet. Rör ner smeten försiktigt i äggvitan. Rör ner hallon.

Häll ner smeten i en skål, ställ i frysen 20-30 minuter.


Ingredienser lakritssås, 1 portion:

0,5 dl kvarg

1-2 msk vatten

1 tsk lakritspulver


Gör så här:

Blanda till en rinnig smet.



Av vidkoksbordet - 30 juli 2013 20:55

  Jättemumsig! Går utmärkt att äta som den är, ofryst.

Ingredienser glassen, 1 portion:

1 fryst banan

0,5 dl kesella/yoghurt

1,5 msk carob

1 tsk stevia

2 msk kokosflingor

15 g hackade valnötter


Gör så här:

Blanda alla ingredienser till en krämig konsistens. Ställ i frysen 20-30 minuter.

Ät med topping till.


Ingredienser hallonsås, 1 portion:

0,5 dl kvarg

1-2 msk vatten

1 tsk stevia

2 krm vaniljpulver

hallon


Gör så här:

Blanda toppingen till en rinnig konsistens. Rör i hallonen.

Av vidkoksbordet - 30 juli 2013 20:15

Det går verkligen att variera i det oändliga.     

Jag använde mig av följande ingredienser i mina glassar:

    Det kan skilja mycket mellan olika kvarg. Garant var betydligt godare än Lindahls/Skånemejerier (detsamma gäller inte för filmjölk).


Det råder delade meningar om carob är bra och nyttigt, eller om kakao är att föredra.


Carobpulver (eller johannesbrödkärnmjöl) är gjort av malda carobbönor och används på samma sätt som kakao, men är mildare och kolaktig i smaken vilket ger en annan smakupplevelse och kräver mindre tillsatt sötning. Carob sägs öka fettförbränningen, minska sötsug och ha en balanserande effekt på blodsockret. Caroben sägs även hjälpa mot diarrér, kräkningar och orolig mage. Googlar du på kakao lär du hitta ungefär samma information om dess hälsoeffekter.


Carobpulver och kakao kompletterar varandra väldigt bra både smakmässigt och näringsmässigt, eftersom kakao har ett högt magnesiuminnehåll och carob har ett högt kalciuminnehåll. Carob innehåller vitamin A, B1 och B2, niacin samt mineraler. Kakao är även rikt på antioxidanter, karotenoider, vitamin B1, B2 och C, krom och zink.


Carob kan användas som bindemedel i såser, soppa och kräm. Ta 0,5 tsk carob per 0,5 dl kall vätska eller 1 dl kokande. Lös alltid upp det i kallt vatten först. (har inte själv testat)

 

Carob innehåller färre kalorier och mindre fett, men tyvärr mer kolhydrater jämfört med kakao. Jag kommer använda båda sorterna för att få smakvariationer, vad de innehåller och deras hälsoeffekter är oväsentligt för mig.

 

Näringsvärde per 100 g carobpulver:

Energi 222 kcal

Protein 4,6 g

Kolhydrater 49 g

Fett 0,65 g


Näringsvärde per 100 g kakao:

Energi 394 kcal

Protein 24 g

Kolhydrater 11 g

Fett 22 g

Av vidkoksbordet - 30 juli 2013 20:00

Gav mig ut på en joggingtur nu ikväll, trots reng, åska och träningsvärk. Jag visste i och för sig inte att det regnade, för då hade jag stannat inne. Det var ändå rätt mysigt att springa i regn, var bara lite rädd att mobilen skulle drunkna. Det blev en kort runda på 3,5 km, med snitthastighet 8,9 km/h. Behöver någon att springa med, någon som är lite snabbare än jag är. Så fort jag tänker på något annat än att springa fort så tappar jag tempot.


  Blött


Tog första kapseln Jacked Synephrine från MmSports. Nja, vet inte om jag märkte nån skillnad, men det är väl för tidigt att avgöra efter endast 1 kapsel. Men det var roligt och lätt att springa. Har fortfarande inte lärt mig att jag tycker om att springa, blir lika förvånad varje gång. I hela mitt liv fram tills i sommar har jag verkligen avskytt det, varje steg har varit jobbigt och plågsamt. Efter 1 km har jag velat ge upp bara för att det är tråkigt.


 

http://www.mmsports.se/Jacked-Synephrine.html

"Jacked Synephrine är en kraftfull naturlig fettförbrännare gjord av pomeransextrakt (Citrus Aurantium) och endast detta. Synefrin är en stimulant som förekommer naturligt i omogna pomeransfrukter och kan bidra till minskad vikt genom att förbränna fett och minska aptiten. Jacked Synephrine kan dessutom öka din energi så att du orkar träna hårdare och längre. Varje kapsel är laddad med 40mg synefrin."

Av vidkoksbordet - 30 juli 2013 17:27

Saftiga omelettmuffins som kan varieras.

                              

                               

Ingredienser 2 portioner:

2 ägg

1 dl keso

Valfri fyllning, jag valde: 30 g skinka, broccoli, 1 tomat, örtsalt.


Gör så här:

Blanda alla ingredienser. Fördela i lämpliga formar, jag använde muffinsformar i en muffinsplåt, men de var lite för små. Grädda i 225 grader ca 15-20 min beroende påfyllning och storlek (jag glömde bort tiden, ska uppdatera receptet vid nästa tillagning).

Går även att tillaga i micro, 5-6 minuter på högsta effekt.


Näringsvärde 1 portion:

180 kcal. 18 g protein, 8 g kolhydrater, 9 g fett.

Av vidkoksbordet - 30 juli 2013 12:00

Helt otroligt så mycket det går att göra utan mjöl och smör! Gjorde även vanliga piroger på traditionellt recept, och de blev kanske något godare. Kommer dock fortsätta att göra dem med keso, de blev lite kladdigare men saftigare och godare än dem gjorda med kvarg.

Piroger med kvarg:

   


Piroger med keso:

   

Ingredienser för 4 små piroger = 2 portioner:

2 ägg

1 dl kvarg/keso

50 g/knappt 1 dl fiberhusk

1,5 dl vatten

salt

timjan


Gör så här:

Rör samman ägg, kvarg, fiberhusk, vatten, salt och timjan till en smetig deg.

Låt svälla ca 10 minuter.

Dela degen i 4 delar och tryck ut till så stora kakor som möjligt på pakplåtspapper. Tips är att fukta händerna.

Grädda i 4 minuter på 225 grader.
Fördela fyllningen på kakorna och vik ihop. Nagga kanterna med gaffel.

Grädda ytterligare 15 minuter.


Näringsvärde för 2 piroger/1 portion (endast degen inräknad):

Kesopirogerna: 139 kcal. 14 g protein, 2 g kolhydrater, 8 g fett.

Kvargpirogerna: 120 kcal. 13 g protein, 2 g kolhydrater, 6 g fett.


Jag gjorde fyllningen på nötfärs, svamp, lök, riven morot, salt, peppar och soja. De vanliga pirogerna smaksatte jag med creme fraiche med franska örter. Creme fraichen räckte inte till all fyllning så i kesopirogerna rörde jag ner keso i fyllningen (blir krämigt och gott).


Vanliga pirogerna:

  (bild på innehållet kommer)

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards