Alla inlägg under oktober 2013

Av vidkoksbordet - 27 oktober 2013 20:32

Ett enkelt och nyttigt alternativ till potatis och gräddsås. Räcker till 2 portioner.

 

Gör biffar av nötfärs.
Salta och peppra innan du steker dem.

Vill du undvika fett vid stekning, tillaga dem i ugnen.

Skär 1 liten morot i små bitar. Dela 1 broccoli i små buketter.

Sjud grönsakerna i 400 ml krossade tomater tillsammans med 1 tärning grönsaksbuljong,

1 hackad vitlök, 1 msk tomatpuré.

Smaka av med salt och peppar.

Av vidkoksbordet - 27 oktober 2013 20:20

I måndags tränade jag, enligt tidigare inlägg, bodypump med Sigrid och Johanna. På kvällen fortsatte jag och Johanna med ett pass dansstep. Jag fick en grym energikick och hade massor med energi kvar efter dansstepen.


Gymmade med Jim i tisdags, vi tränade bröst och biceps. Experimenterade lite och tog före passet 0,5 dos Shotgun och 1 kapsel Jacked Synephrine. Orkade lyfta 20 kg i bänkpress otroligt mycket bättre, även om det bara är någon enstaka repetition som jag klarar helt själv. Testade på 25 kg men klarade inte en enda. Målet är att klara några repetitioner på 25 kg i december.

På onsdagen blev det gymmet igen, med Christian som sällskap. Hade träningsvärk i benen och tränade därför rygg, triceps och axlar idag.

Mellan jobbet i fredags och afterwork med Johanna och Linnea, tränade jag ett pass bodyjam. Testade det för några år sedan och ville testade det igen. Nja, inte riktigt min grej.

På lördagen tränade jag ett pass MRL med fokus på kondition, mage, rumpa och lår. Så galet jobbigt men också roligt. Var tröttare än på väldigt länge, men var för envis för att sänka ner brädan. Hade bara vikt på 10 kg vid benböj och utfall, men efter några minuter brände det rejält i låren. När en av instruktörerna satte sig på huk framför mig och skrek "längre ner" sjönk jag automatiskt ner någon centimeter till. Likaså blev min planka rakare när han ropade "ner med rumpan" till mig. Svetten stänkte. Före passet tog jag en dos Shotgun, en kapsel Jacked Synephrine och provsmakade Celsius. Ändå tog krafterna fullständigt slut.

På söndagen tränade jag två 30-minuters pass, bodypump och cxworks. Hela kroppen blev ordentligt genomkörd. Kände av träningsvärk i ben och rumpa från lördagens MRL. Insåg bittert att jag var svagast av alla 30 som tränade.

Har börjat ta extra tillskott L-Glutamin; en muskeluppbyggande aminosyra för snabbare återhämtning. Griper efter alla halmstrå som jag hittar.

Av vidkoksbordet - 21 oktober 2013 20:04

Just nu älskar jag att träna. Kunde därför inte låta bli att boka mig på två pass idag. Tränade bodypump med Johanna och Sigrid. Mer hatkärlek kan jag inte känna vad gäller träning. Sjukt jobbigt, men effekten kommer när man passerar bekvämlighetsgränsen. På kvällen blev det superskoj dansstep med Johanna. Hamnade i nån flow och ville inte att det skulle ta slut.

Tog en dos Shotgun före bodypumpen. Det kliade mindre i handflatorna idag. Shotgun är som jag skrivit tidigare en pre-workout. Den ska ge extra energi, styrka och uthållighet under träningen, samt stimulera återhämtningen och proteinsyntesen. Märkte tyvärr ingen effekt. Kände mig helt energilös och svag. Det tog emot att dra på sig träningskläderna igen på kvällen och ge sig iväg på nästa pass. Jag fick fokusera på att jag tycker det är roligt när jag väl kommer dit. Vågade inte ta mer Shotgun utan tog kaffe + 2 kapslar Jacked Synephrine istället före passet.
Och det var verkligen roligt! Tog ut mig så mycket jag kunde i rörelserna och svettades som en gris men hade så mycket energi kvar att jag funderade på att springa en stund på löpbandet. Om det var en slump, berodde på att det var ett roligt pass eller på att jag tagit Shotgun i förmiddags och kaffe med Jacked Synephrine i eftermiddags vet jag inte. Valde ändå att åka hem istället för att springa på löpbandet. Dels för att kunna ha följe med Johanna, dels för att jag vill orka träna flera dagar denna vecka.

Att träna två pass samma dag kräver att kroppen får möjlighet att återhämta sig. Maten är den viktigaste faktorn för att nå framgång på gymmet. För att bygga muskler måste du äta mer än du gör av med. En positiv energibalans, tvärtemot om du bantar. Med ökad muskelmassa blir det en ökad energiförbrukning och fettförbränning som skapar den kroppsformen som jag, och troligen du också, vill ha. Stark, vältränad och välformad. Inte tunn och gänglig där kaloriunderskott och svält har gjort att kroppen brutit ner de energikrävande musklerna. Ändå är det så svårt för mig, och säkert för andra också, att öka kaloriinnehållet med rätt kalorier. Jag har kommit en bra bit på vägen, men är inte framme än. Trots att jag vet att tålamod krävs för att bygga muskler så är det ändå så svårt att ha det.

Vi ska inte stirra oss blinda på bara kaloriinnehållet, för det väsentliga ligger i vad dessa kalorier innehåller. Är de fyllda med tomma kalorier eller är det näringsrika kalorier som vi försöker bygga upp kroppen med? Vad gäller vilken sorts kalorier jag stoppar i mig har jag däremot kommit riktigt långt jämfört med tidigare. Just nu behöver jag nog framförallt avvänja mig från koffein.

 

Av vidkoksbordet - 19 oktober 2013 21:56

Gymmade igår utan Jim och körde därför ett annat upplägg. Istället för att fokusera på enbart två muskelgrupper körde jag genom ett flertal med bara en övning/muskelgrupp. Testade även TRX-band och blev positivt överraskad av det. Gick sedan hela dagen och njöt av träningsvärk i magen.

Tog före passet 1 skopa (rekommenderad dos) Shotgun. Det kliade en stund i handflatorna men inte så mycket att det är besvärande. Jag tror ändå att jag hade lite mer energi än tidigare.

Av vidkoksbordet - 17 oktober 2013 18:20

Efter att ha pluggat från kl 7-14 idag med bara korta pauser var jag gott seg i kropp och knopp. Ett pass på gymmet gjorde susen. Mötte upp Jim och tränade rygg, biceps, magen samt gjorde 4x10 armhävningar (måste bli bättre på att gå längre ner). Tränade ryggen i dragmaskin och med lite hjälp klarade jag 3x10 repetitioner på 22,6 kg. Lyckades höja vikten på biceps i dragmaskin från 25 till 30 kg och orkade 2x10 repetitioner med lite hjälp. Jag gjorde även andra övningar för rygg och biceps.

Har fått en burk Shotgun av min kollega. Det är en prestationshöjare som ska tas 30-60 minuter före träning. Kände mig skeptisk till att jag skulle få någon effekt men vågade mig bara på 3/4 skopa istället för 1 skopa. För säkerhets skull. Det började en kort stund sticka i handflatorna, men annars ingen större skillnad från när jag tagit Ripped Hardcore, Tartarus eller Jacked Synephrine.

Av vidkoksbordet - 15 oktober 2013 21:15

God mugcake med proteinpulver. En kaka med jordgubbs- och kokossmak övertäckt av bananchoklad. Perfekt som frukost eller mellanmål. Funkar även som en mättande (och inte sockersöt) dessert. Supergod!


   

                                        

Ingredienser 1, portion:

Kakan
1 skopa (30 g) vassleprotein jordgubbssmak
1 ägg
1 msk kokosmjöl
2 msk kokosflingor
0,5 tsk bakpulver
2 msk mjölk
Topping
0,5 banan mosad
1 tsk jordnötssmör
1 msk kakao

Strö över
Kokosflingor

Blanda ihop alla ingredienser till kakan och häll i en kopp. Micra på högsta nivå ca 1-1,5 minut. (Den blir torr om den micras för länge).
Blanda toppingen och bred över kakan. Strö över kokosflingor.

Näringsvärde: 363 kcal, 31 g protein, 24 g kolhydrater, 16 g fett.

Av vidkoksbordet - 15 oktober 2013 19:56

Testade ett nytt pass idag; dansaerobics. Det var så kul! Vi var bara sex stycken på passet vilket passade mig perfekt eftersom jag har en förmåga att breda ut mig över hela lokalen och antagligen störa en och annan. Tog inte med mig något proteinpulver idag, trodde inte jag skulle bli så trött som jag blev. Som tur var hade jag en banan i väskan och kunde fylla på med lite ny energi efteråt.

Av vidkoksbordet - 15 oktober 2013 09:09

God mugcake med proteinpulver. Dominerande chokladsmak med svag smak av kokos och mandel. Perfekt som frukost eller mellanmål. Bara att slänga ihop och micra. Tillsätt 1 msk honung/socker/stevia om du vill äta den som dessert. Jag hade ont om tid och gjorde ingen topping men om det önskas föreslår jag en halv mosad banan blandad med en msk jordnötssmör.

 

Ingredienser, 1 portion:
1 skopa (30 g) kaseinprotein
1 ägg
1,5 msk mandelmjöl
1 msk kokosflingor
1 msk kakao
0.5 tsk bakpulver
1 msk vatten
2 msk kaffe (kan bytas ut mot vatten eller mjölk)

 

Gör så här:
Blanda ihop alla ingredienser och häll i en kopp. Micra på högsta nivå ca 1 minut. (Den blir torr om den micras för länge).

Näringsvärde: 239 kcal, 31 g protein, 10 g kolhydrater, 8 g fett.

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards