Alla inlägg under juni 2013

Av vidkoksbordet - 28 juni 2013 22:46

Igår gick jag på ett prova på-pass på poledance. Det var svårt och jag kände mig inte direkt sexig i mina moves, utan mer som en ovig säl. Trots att det bara var ett prova på-pass där vi testade på lite steg och snurrar så blev jag svettig och trött. Framförallt var det roligt och det är det viktigaste för mig. Träning som bara är träning tröttnar jag på, det måste vara något roligt som ger träning automatiskt. Har anmält mig till en nybörjarkurs och hoppas på att jag blir starkare och vigare efter hand.


Idag tog jag mig en 20-minuters jogging i Sjumilaskogen. Tog 2 kapslar Tartarus när väckarklockan ringde, ställde om klockan och sov 30 minuter till innan jag gav mig ut. Tjohej vad bra det gick!
För några år sedan gick jag ofta en timmes morgonpromenad före frukost. Drygt och tråkigt. Tror heller inte att det var rätt träning för mig då eftersom det finns risk att muskler bryts ner, och med ett bmi på 17, knapert med protein och mycket godis, så jag förstår så här efteråt varför jag hade svårt att bygga muskler. Skinny is not hot! Nu när jag äter bättre och väger mer kommer jag försöka ta en 20-minuters jogging då och då, istället för morgonpromenad.
Hoppas bara att joggingentusiasmen håller i sig!

Av vidkoksbordet - 27 juni 2013 15:32

Idag blev det mer vegetarisk mat. Denna gången biffar på svarta och gröna bönor.

  

Biffar:

5 dl kokta svarta bönor

2 dl kokta gröna bönor

1 klyfta hackad vitlök

1/2 hackad gul lök

0,25 dl ströbröd

0,5 dl havregryn

1 ägg

1 tsk soja

2 tsk Sweet Relish

örtsalt, peppar.


Yoghurtspenat:

750 g fryst spenat

200 g svamp

2,5 dl turkisk yoghurt

örtsalt

skvätt vitt vin

ev. muskot


Tillagning:

Mixa bönorna, tex i en matberedare. Tillsätt övriga ingredienser. Forma till biffar och stek i smör på medelvärme.


Stek spenat och svamp i olja. Tillsätt turisk yoghurt. Låt det blir varmt.


Servera biffarna med yoghurtspenat.


Alternativt är att istället för yoghurtspenat göra en sås på yoghurt smaksatt med ingefära och servera tillsammans med potatis.

Av vidkoksbordet - 26 juni 2013 21:43

Har inte lagat vegetariskt på flera år, men igår fick jag för mig att testa på kikärtsbiffar. Det blev förvånansvärt gott.

4 portioner (enligt receptet, för mig räckte det bara till 2-3 portioner)


Kikärtsbiffar

2 burkar á 400 g kokta kikärtar

2 koksta potatisar

1 dl hackad salladslök (eller annan lök)

1 dl hackad koriander

2 tsk sweet Relish

1 msk (?) vitt vin

1 tsk örtsalt

Vitpeppar och andra kryddor efter smak

1 dl polentagryn (jag hoppade över det)


Tofuspenat: (gör förslagsvis dubbel sats) 

4 msk tofu

2 dl spenat

Örtsalt och muskot efter smak


Sås: (finns ej på bild och har inget exakt recept)

Basen är keslla. Smaka av med Creamy Italian dressing, salt, citron, kryddor, mm

Tillagning:

1. Skölj kikärtorna ordentligt och lägg i en matberedare tillsammans med potatisen och mixa i någon minut. Blanda kikärtor, potatis, salladslök, koriander, Sweet Relish, vitt vin, örtsalt och vitpeppar i en skål. Forma blandningen till biffar, ca 1 cm tjocka. Panera dem i polentagrynen.

2. Hetta upp en stekpanna med olivolja. Stek biffarna gyllenbruna på medelvärme i ca 5 minuter per sida.

3. Hetta upp en kastrull med tofuost och lägg i den frysta spenaten. Smaka av såsen med riven muskot och örtsalt. Servera biffarna med tofuspenaten och ev. någon kall sås.


 


Näringsvärde per portion (sås ej inräknad)

Energi (kJ)442
Energi (kcal)106
Kolhydrater (g)13
Protein (g)3
Fett (g)4
Av vidkoksbordet - 24 juni 2013 10:27

Trodde aldrig jag skulle skriva det, men just idag älskade jag att springa. Tog mig en kort tur direkt efter att jag vaknade. Det var varken långt eller snabbt, men eftersom jag bara jämför med mig själv är jag sjukt nöjd. Sprang utan paus i 20 minuter. Hade jag haft mer tid hade det blivit en längre runda, men försov mig och jobbet kallade. Tog en Tartarus innan jag gav mg och kanske att det gjorde susen.


Lägger upp lite Skånebilder:

 Yngsjö med blicken mot Stenshuvud 

  Sjön vid Furutorp

  Wanås slott 

  Wanås slott (pallade inte krångla och vända bilden)

Av vidkoksbordet - 4 juni 2013 23:15

    

Ripped Hardcore - http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/2-x-ripped-hardcore-60-caps

Tartarus - http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/tartarus-60-caps


Har testat Ripped Hardcore i 1,5 månad. Den enda effekten jag märkt är att jag får ungefär samma koffeintillfredsställelse som jag får av enbart kaffe; huvudvärken och den värsta morgondåsigheten försvinner. Det sätter också fart på tarmsystemet och vissa gånger har jag fått molande magknip precis när jag tagit en kapsel. Däremot ingen ökad energi, ingen viktnedgång och ingen minskad aptit. Är lika hungrig och sötsugen som vanligt!


Från Gymgrossistens hemsida:

"Ripped Hardcore tillhör den nya generationens fettförbrännare som verkar på såväl frisättningen av fettsyror från fettdepåerna som på förbränningen av dessa. Detta gör att det oönskade underhudsfettet som ofta sitter på magen hos män, samt på höfter och lår hos kvinnor effektivt reduceras. 

  • 1 kapsel / dag
  • Hög koffinhalt (293,4mg/dos) - Uppiggande
  • Kraftigt ökad fettförbränning
  • Ökad frisättning av fett från fettdepåerna
  • Minskar oönskade fettdepåer
  • Bättre blodsockerkontroll och minskad aptit"

  

Var på Gymgrossisten igår. När jag berättade att jag tagit 2 kapslar Ripped Hardcore samtidigt utan effekt tyckte personen som jobbade där att jag skulle testa Tartarus istället, eftersom den är starkare (det är inte bra att ta 2 kapslar Ripped Hardcore/dag). Så det blev en sådan burk.


Från Gymgrossistens hemsida:

"TARTARUS är den perfekta fettförbrännaren. Ursprungligen utvecklades Tartarus för fitnessmodeller och tävlande men nu finns den tillgänglig för alla som vill optimera sin fettförbränning samt gå ned i onödig vätskevikt. TARTARUS är alltså både fettförbrännande, energigivande samt en mild naturlig och säker diuretika (vätskedrivande).

  • Effektiv fettförbränning.
  • Kraftig energiboost.
  • Naturligt vätskedrivande.
  • Motverkar muskelnedbrytning

TARTARUS är resultatet av ett samarbete mellan BMR Sports Nutrition och forskare från både Harvard och MIT. TARTARUS innehåller en mängd effektiva fettförbrännande och energigivande komponenter."


Tog min första kapsel idag. Därefter gick jag från Haga och hem till Blåsvädersgatan. Joggade sista biten. Totalt blev det en sträcka på ca 1 mil. Kanske att det kändes lite lättare att jogga än det har gjort tidigare. (En tydlig effekt var att den är vätskedrivande, var tvungen att gå en omväg för att hitta en toalett) Eftersom mitt största hinder är att det är tråkigt och plågsamt att jogga så blir det jobbigt mentalt oavsett hur det känns i kroppen. Step och Aerobics (med bra musik och mycket koordination) är den enda träningsformen där jag av glädje anstränger mig så mycket att jag funderar på om jag ska ta det lugnt för det vore pinsamt att tuppa av, men tycker det är för roligt för att jag ska vilja ta det lugnt. Det var skönt att röra på sig idag, har varit förkyld senaste tiden och det har inte riktigt velat ge med sig ännu, framförallt inte hesheten.


De dagar jag tränar kommer jag ta Tartarus och övriga dagar Ripped Hardcore (tills de är slut), så att kroppen inte vänjer sig vid att jag dagligen tar Tartarus. Återkommer längre fram med utvärdering av Tartarus.


Efter min 1-mils promenad, städning och matlagning tyckte jag att jag var värd denna underbart goda likör som är lika god som den ser ut att vara. Och lite turkisk peppar-karameller till det. Onödigt, ja. Det inser jag också så här i efterhand. Men så gott!

 


Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards