Alla inlägg under april 2013

Av vidkoksbordet - 22 april 2013 21:30

Hoppade över kickboxningen idag. Mamma är på besök så jag valde att vara hemma och umgås med henne istället för att låta henne vänta hos mig i 3,5 timmar. Gjorde däremot lite armhävningar. Behöver träna inför graderingen om 1,5 vecka. Kan göra ungefär två stycken på fötterna, så mycket träning behövs!

Ägg och mjölk med branflakes till frukost.

Åt lunch på Gamleport. Rekommenderas verkligen! Sanslöst gott. Svampsoppa (älskar svamp), salladsbuffé, laxfylld flundra med vitvinssås och pressad potatis.

Sen torkad frukt, nötter och en snickers. Man blir hungrig av shopping.

Testade att göra en proteinglass.

Ca 2100 kcal idag och en massa protein blev det, hela 140 gram. :)

Av vidkoksbordet - 22 april 2013 21:14

Testade att göra en nyttig proteinglass idag. Receptet är en uppskattning och beror på vad för proteinpulver man har. Jag lät inte min stelna tillräckligt, men mumsigt blev det ändå.

Ingredienser:

4 äggvitor

Ca 2 msk stevia strö

Ca 1,5 skopor proteinpulver.

Gör så här:

Vispa äggvitor och stevia 5-10 minuter till hårt skum.

Blanda i proteinpulvret (vispa inte, då försvinner fluffet). Ställ i frysen 30 minuter. Rör om. Låt stå i frysen ytterligare 30-45 minuter.


  

Hälften med jordgubbssmak och hälften med chokladsmak.

Av vidkoksbordet - 21 april 2013 21:57

Ingen träning idag heller. Jim jobbade kväll och att träna själv på gymmet har jag ingen lust med. Jag blir alldeles för slö och oeffektiv. Dessutom hade jag lite annat att göra hemma. Jag njuter av att vara ledig och att träna absolut ingenting. Blir stolt över mig själv som med gott samvete sitter på en bänk och lapar sol. Man måste unna sig att vara ledig och kunna njuta av det. Det har inte alltid varit så för mig. Tidigare var jag supereffektiv. Åtminstone hade jag den pressen på mig, att inte vara lat och kasta bort dagen. Tillslut tröttnade jag på det, ville inte se tillbaka på mitt liv och bara minnas pressen, stressen och tröttheten det gav mig. Jag vill se tillbaka på stunder av livsnjutning, äventyr, spänning, glädje, kärlek, gemenskap, mm.

Maten blev inte alls skojig eller intressant idag, men jämförelsevis ändå rätt nyttig: kokade ägg till frukost men hann inte äta hemma så det blev smörgås, kaffe och frukt på jobbet. Kyckling med fullkornsris och mungbönor till lunch. Hemma blev det mjölk med branflakes, fruktsallad med kesella (tips är att ha vaniljsocker i kesellan) och nötter.
Fantasin för matlagning finns, men för tillfället  inte lusten.


Kom upp i ca 1900 kcal. Tilkräckligt med protein men för mycket kolhydrater och fett.

Av vidkoksbordet - 20 april 2013 20:02

Lite träningsvärk i rumpan och låren sedan gymmet i förrgår. Visserligen bara lite, men ändå! Första ordentliga träningsvärken sedan jag började styrketräna för 2 månader sedan. Tycker om känslan av träningsvärk, det påminner mig om att jag faktiskt ansträngt mig. Kan nästan känna hur rumpan blir fastare varje gång som jag tar ett steg och värken gör sig påmind.

Frukost 1 hemma: knäckebröd med makrill.
Frukost 2 på jobbet: smörgås med ost.
Lunch: omelett på det jag hittade i kylen, knäckebröd med ost.
Mötte Jim på stan efter jobbet. Smaskade en Cornetto Popcorn innan vi traskade till Casimo Cosmopol och, tyvärr, spelade bort lite pengar.
Hemma blev det grillade smörgåsar (formfranska med mycket ost i smörgåsgrillen) framför tv:n.
Måste skärpa mig och börja laga mat!

Dagens kalas landade på 2100 kcal med 150% för mycket fett och 50% för lite protein.

Av vidkoksbordet - 19 april 2013 21:53

Kickboxning idag; fyspass med mitzar och sedan sparring. Blev rejält trött och fick ta emot flera smällar i ansiktet under sparringen. Fick in lite sparkar på Jim, men inte ett enda slag :( Hans ömma kroppsdelar beror tyvärr inte på mina slag och sparkar, utan på någon annans :/ Lite svårt att skriva nu med huvudvärk och flimrande syn. Måste tänka på garden! Nästa gång kommer det minsann bli jag som pucklar på honom! :D

Försov mig idag, trots Zelahs envisa försök att väcka mig. Vaknade samtidigt som jag borde suttit på spårvagnen. Bråttom igen, så frukosten fick bestå av en proteindrink och en knäckemacka med ost medans jag borstade håret. I stressen glömde jag matlådan hemma. Rotade i frysen på jobbet och hittade mat jag fryst ner. Fiskpinnar med kall sås på bla kesella, dill och citron. Hittade även rå spaghetti som Jim fryst ner (varför frysa ner rå spaghetti?) Fiskpinnar är väl inte det nyttigaste, men gott och en snabb nödlösning. Äpple, banan och apelsin innan träningen. Åkte inte hem direkt efter träningen och en återhämtningshake (Female Recovery) med både protein och kolhydrater var behövligt efter träningen. Vi värmde oss i Nordstan medans vi väntade på vagnen, blev hungriga och föll för McDonalds frestelser. En grilled chicken wrap, lite pommes och cola slank snabbt ner.

Även om det inte var de bästa matvalen idag, fick jag ändå i mig 100g protein och bara lite för mycket kolhydrater och fett. Det hela landade på ungefär 1800-1900 kcal.

Dags att sova nu och vila huvudet inför en ny arbetsdag i morgon.

Av vidkoksbordet - 18 april 2013 23:21


Idag var planen ett gympass före jobbet (enda fördelen med att jobba kväll). Somnade om när klockan ringde och när Jim väckte mig var jag mer inne på att fortsätta sova än att träna, det var ändå så ont om tid. Som tur var tyckte han inte som jag så det var bara till att masa sig upp. Det blev ett kort styrketräningspass där jag tränade ben och rumpa. Men hellre lite än inget. Fördelen med att ha ont om tid är att jag måste träna effektivt för att hinna. Sedan var det dags att traska iväg på geléiga ben för att jobba, medans Jim stannade kvar på gymmet och fortsatte träna.

Hade tänkt göra mig en omelett till frukost men eftersom jag hade ont om tid blev det snabbast möjliga; mjölk med branflakes och knäckemacka med leverpastej, 1 kapsel Ripped Hardcore (denna gången utan att få ont i magen :)).
Sedan ett äpple, kände mig småhungrig igen innan jag hann lämna hemmet.
Efter träningen: Sport nutrition whey.
Lunch: lövbiffrulad med fullkornsris, mungbönor och broccoli.
"Middag" på jobbet: 2 smörgåsar med ost och kalkon.
Kvällsmat innan läggdags: mjölk med branflakes, ostsmörgås.
Samt några glas jordgubbssaft däremellan.

Totalt ca 2050 kcal idag. Som vanligt för mycket kolhydrater och fett.
 
Varför måste bröd och ost va så gott för?! Har hittat ett supergott vitt bröd på Willys som är för gott att låta bli.

Av vidkoksbordet - 17 april 2013 23:07

Idag blev det kickboxning. Mycket skuggboxning men också roundkick på mitsar, samt lite övrigt fys. Kul och jobbigt.

Maten har inte varit den bästa idag. Trots att jag och Jim idag pratade om att utesluta bröd och pasta för att testa om vi mår annorlunda så höll det inte så särskilt länge. :/

Frukost nr 1: Knäckebröd med leverpastej och kaffe.

Frukost nr 2: Apelsin med kvarg, grönt te. 

Tog en Ripped Hardcore på stan, fick magont och köpte en apelsinjuice som dämpade det.

Lunch på Korvmojen: Bratwurst (med hjortkött visserligen), potatismos och någon sorts dressing.

Mellanmål: Äpple med kvarg.

Efter träningen: Halv proteindrink Life Whey protein (Jim fick hälften), tre skivor franskbröd med mycket ost och lite makrill. Just det, en liten frusen bukettbroccoli knaprade jag också på :)

Lite då och då under dagen har jag småätit nötter, torkad frukt, gojibär och inlagd ingefära.

Kvarg (kesella) är en typ av färskost, gjord på surmjölk och smakar typ som en tjockare naturell yogurt. Kan blandas med diverse annat för att få lite mer smak. Innehåller hög halt av proteinet kasein och är snålt med kolhydrater, fett och kalorier. Kesella Lättkvarg som ett exempel innehåller per 100 gram : Energivärde 320kJ/75kcal Protein 13 g Kolhydrat 3,5 g varav sockerarter 3,5 g Fett 1 g varav mättat fett 0,7 g.

Gojibär är inte dumt det heller:

"Gojibäret är unikt eftersom det bland annat innehåller 18 olika aminosyror, varav sju av åtta är bland de livsnödvändiga. Dessutom är gojibäret fullproppat med viktiga mineraler såsom järn, kalcium, zink, selen, samt hela 21 spårämnen. Antioxidanterna i gojibär är många med en mycket hög ORAC-poäng. Många studier visar att mat med hög ORAC-poäng har många positiva hälsoeffekter, bland annat när det gäller att motverka sjukdomar och motverka åldrande (läs mer om ORAC här). Antioxidanterna i gojibär motverkar den skadliga inverkan som de fria radikalerna har på våra celler." http://www.goforlife.se/produkter/gojibar

Ingefära är en annan nyttighet:

"Ingefära är det livsmedel som per gram innehåller mest antioxidanter.

Ingefära är bra mot inflammationer, ledbesvär, magbesvär, huvudvärk, illamående, toxiner och åksjuka. Ingefära anses även stärka hjärtat, bra mot högt blodtryck, förebyggande mot blodproppar, samt sänker det onda LDL-kolesterolet.

Ingefära stimulerar även ämnesomsättning, motverkar förkylning, samy renar kroppen från toxiner." http://www.halsosidorna.se/Kryddorochorter.htm

Änvänder mig av appen Shape up för att ha koll på mitt energiintag. Har ätit typ 2090 kcal vilket enligt den borde vara lagom om jag vill behålla vikten. 114 g protein, 212 g kolhydrater, 90 g fett.

Av vidkoksbordet - 17 april 2013 18:17

I februari började jag träna igen. På tiden! Hade knappt rört en fena sedan i somras och jag såg fram emot att komma igång. Så nu blir det nya tag. Har tänkt skriva lite om min träning för att lättare hålla uppe motivationen. Tar gärna emot tips också. Och kanske lite skäll när jag börjar lata till mig.


Jag hoppas att jag för en gångs skull ska se något resultat av träningen, annars tappar jag motivationen igen.  När jag började träna och äta bättre för sju år sedan blev resultatet att jag tappade 10 kg (det mesta är tillbaka nu), blev kanske pyttepyttelite starkare och fick pyttepyttelite bättre kondition. Det som påverkade min uthållighet och styrka var nog till största delen envishet snarare än träningsresultat. Det kändes ofta tråkigt och enformigt. Ju tråkigare något var desto mindre orkade jag prestera. Nu tränar jag och Jim ihop vilket gör det lättare och roligare. Att träna själv känns så ledsamt och segt.


Nej, något måste göras annorlunda den här gången:


  • Äta mycket mat. Min ena akilleshäl är någorlunda kontrollerad nu; jag äter inte längre några kilo godis varje veckan. Istället äter jag mat, en massa mat. Det är kanske inte alltid den allra nyttigaste eller mest varierade kosten, men så länge jag inte dämpar hungern med godis och kakor så är jag nöjd. Den andra akilleshälen, att jämt småäta, är svårare. Det enda sättet är att verkligen inte ha något hemma som jag kan småäta av. Det blir dock lite svårt, för jag kan småäta vad som helst. Tillsammans försöker jag och Jim att välja lite bättre alternativ, men tittar den ena av oss för länge på chipspåsarna så  faller den andra också dit.

  • Styrketräning och kickboxning. Lägger upp styrketräningen lite annorlunda nu. Delar upp den på olika muskelgrupper och kör fokuserat på några vid varje pass. Istället för att köra igenom hela kroppen snabbt varje gång. Har också sagt till Jim att pusha mig, skrika i mitt öra att kämpa mer tills musklerna värker av trötthet. Annars ger jag upp innan jag ens börjat. Att jag varje gång blir sur och förbannad på honom, det får han helt enkelt tåla! Kickboxningen började jag med i februari. Det är både roligt och fysiskt krävande och jag längtar till varje träning. En och annan promenad och cykeltur blir det också då och då. Tanken finns att jogga, men det är sällan som det ens går att värma upp genom att gå raskt, eftersom jag får håll som ett brev på posten.  Står dubbelvikt av smärta och är öm upp till ett dygn efteråt.

  • Proteinpulver och annat sånt.  Är dålig på att få i mig protein. Det blir däremot alldeles för mycket fett och lite för mycket kolhydrater. Så lite proteinpulver efter träningen hoppas jag hjälper till lite. Köpte idag Ripped Hardcore, tog första kapseln men fick så vansinnigt ont i magen. Jaja, får väl ge det en chans.

Jag hoppas om ett halvår så beklagar jag mig inte längre över att jag varken blir starkare eller uthålligare. Vill både kunna märka och se resultat. Skulle vilja bli snabbare också, men det kommer jag troligen inte bli eftersom jag inte komma träna på att bli snabb.


Så nu kör vi!

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards