Alla inlägg under februari 2014

Av vidkoksbordet - 1 februari 2014 09:56

Jag tycker vanligt havregrynsgröt är rätt så tråkig, men till min stora glädje har jag upptäckt alla goda variationer man kan göra!


Jag hade dåligt med ingredienser hemma till min tänkta topping, så det blev 50 g kvarg, 1 msk jordnötssmör och 1 tsk kakao som jag blandade ihop. Strödde sedan över lite kokosflingor och kakaonibs.
   
Ingredienser, 1 portion:
1 dl havregryn
1 dl proteinpulver (kan bytas ut mot mer jordgubbar)
6-7 (ca 75 g) jordgubbar frysta
1 äggvita (kan uteslutas men gör det krämigt och luftigare)
Salt
3 dl vatten


Gör så här:

Koka upp havregryn, vatten, salt, jordgubbar. Sjud ett par minuter.

Tillsätt äggvitan under omrörning och sedan proteinpulvret.

Låt sjuda någon minut så det blir varmt. 


Näringsvärde/portion bara gröt: 323 kcal, 32 g kolhydrater, 38 g protein, 4g fett

Av vidkoksbordet - 1 februari 2014 09:45

Dessa blev verkligen jättebra. Tunna och riktigt saftiga, fyllda med mycket protein. Nästa gång kommer jag göra dubbel sats för de blev så goda.
Jag serverade med blåbär mixade med sukrin, men pannkakorna var så goda i sig att inget tillbehör behövdes. Föreslår annars kanelkesella; kesella, kanel/kardemumma, vaniljpulver, sukrin/stevia.
   
Ingredienser, 1 pannkaka:
50 g keso
1 ägg
1 äggvita
25 g mjölk
0,75 tsk fiberhusk
1 msk vassle vanilj (kan bytas ut mot 1 nypa vaniljpulver och ytterligare 0,75 tsk fiberhusk)
Liten bit morot (ca 40 g) finriven
Nypa salt
(Ev. lite kanel/kardemumma i eller på smeten om du önskar)

Gör så här:
Mixa samman allt förutom moroten till en jämn smet.
Tillsätt den rivna moroten.
Grädda på båda sidor i kokosfett.

Näringsvärde/pannkaka: 204 kcal, 26 g protein, 9 g kolhydrater, 7 g fett.

Av vidkoksbordet - 1 februari 2014 09:45

Botten blir god och knaprig. Ett bra och matigt alternativ till vanlig pizzabotten. Välj den fyllning du gillar, jag valde tomatsås, svamp, skinka och ost.

        

Ingredienser, 2 pizzor:

3 äggvitor

1,5 dl mandelmjöl, fettreducerat (http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/mandelmjol-eko-veg-400-gram)

0,5 dl hela linfrön

0,5 tsk bakpulver

1 tsk fiberhusk

1 dl kvarg

Salt, peppar, timjan oregano, basilika


Gör så här:
Vispa äggvitorna till hårt skum.

Blanda samman alla torra ingredienser. Tillsätt kvarg och äggvitorna.

Lägg degen på bakplåtspapper. Tryck ut degen platt med hjälp av ett annat bakplåtspapper. Gör en stor eller två små pizzor.

Förgrädda 5 minuter på 175 grader.

Lägg på valfri fyllning.

Grädda igen på högsta temperatur tills fyllningen fått färg och osten smält.


Näringsinnehåll pizzabotten/portion: 287 kcal, 34 g protein, 7 g kolhydrater, 13,5 g fett.




Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards