Direktlänk till inlägg 26 april 2013

Omega-3 och 59 olika dieter

Av vidkoksbordet - 26 april 2013 15:20

Började med omega 3-kapslar idag. Jag tycker det är svårt att få i mig det via maten och vill heller inte behöva tänka ännu mer på vilken mat jag borde stoppa i mig för att få i mig allt som behövs. Har därför valt kapslar istället och så försöker jag där utöver äta hyfsat bra i hyfsad mängd. Alla råd som vi ständigt matas med förbryllar mer än de klargör. Ska man välja GI, tallriksmodellen, atkinsdieten, popcorndieten, flyvärdinnedieten, LCHF, fettsnålt, kaloriräkning, måltidsersättningar, är frukt bra eller innehåller det för mycket socker, etc. Och går man upp i vikt när dieten är slut?

 
För skojs skull lägger jag upp en länk med 59 olika dieter:
http://www.viktminskning.dk/ Inte konstigt folk blir förvirrade och hoppar från diet till diet. Har man svårt att välja så har de dessutom den fiffiga funktionen "Visa slumpmässig diet"...
 
Nu är jag iofs inte intresserad av att gå på diet eller gå ner i vikt, men om jag anstränger mig för att vara hyfsat hälsosam så vill jag inte missa att få i mig något så viktigt som Omega-3 verkar vara. Har bara testat en "diet" som jag konstruerade själv när jag åt godis varje dag; hoppaövergodisi2dagarochtappa1kgdieten. Eftersom jag inte äter godis lika ofta nu så fungerar den inte på mig längre.
Läs gärna på själv och kolla andra källor.
 
De flesta fetter som behövs kan bildas från kolhydrater och protein. Undantaget är de två livsnödvändiga, så kallade essentiella fettsyrorna alfa-linolensyra (omega-3-fettsyra) och linolsyra (omega-6-fettsyra). Dessa fettsyror kan inte kroppen tillverka själv utan vi måste få i oss dem via maten. Det finns olika sorters omega-3-fettsyror; DHA (dokosahexaensyra) och EPA (eikosapentaensyra) kallas ofta också fiskolja eftersom att de finns i fisk (ffa fet fisk såsom makrill, sardin, sill, ansjovis, lax) och skaldjur, medan ALA (alfalinolensyra) kommer från växtriket och finns i rapsolja, linfröolja, portlak och valnötter. Kroppen kan dessutom omvandla ALA till EPA och DHA i små mängder om det skulle behövas.

Fisk innehåller mycket av dessa nyttiga fettsyror och anledningen till det är att fisk äter alger som innehåller omega-3. En fisk äter ju dessutom andra fiskar och får på så sätt i sig en ännu mer fiskfettsyror. Men man ska inte räkna med att all fisk innehåller de här viktiga fetterna, till exempel så innehåller inte odlad lax omega-3 om det inte har tillsatts i fodret.
 
Omega-3 och omega-6 påverkar i olika grad hur kroppen fungerar. Båda fetterna samspelar och det är därför viktigt att man via maten får lagom mängd av båda. I många fall dämpar omega-3 effekterna av omega-6. För mycket omega-6 i förhållande till omega-3 i kosten gör att det bildas mycket arakidonsyra (onda eikosanoider), vilket bidrar till ökad inflammation och plackbildning i blodkärlen. Omega-3 och dess derivat (de goda eikosanoiderna) vidgar däremot blodkärlen och motverkar att blodet klumpar sig. Omega-3 minskar därför inte bara risken för hjärtattack utan kan även ge en sänkning av blodtrycket.
 
Omega-3 har i vetenskapliga studier visat på en rad positiva hälsoeffekter:
 
  • Alla kroppens celler är inkapslade bakom en tunn cellvägg. Omega- 3-fettsyrorna gör cellväggen smidigare, så att cellen lättare kan ta emot och överföra signaler från andra hjärnceller. Detta leder till att hjärnans kapacitet förbättras.
  • Ökar mängden serotonin (en må bra-substans) i hjärnan och lindrar depressioner.
  • De nyttiga omega-3-fettsyrorna EPA och DHA kan göra att idrottare kan få ut mer av sin träning. Enligt den senaste forskningen så kan fiskolja förbättra ansträngningsastma och fettförbränning för idrottsmän.
  • Risken för hjärt-kärlsjukdomar minskar betydligt. Omega-3 bidrar till sänknig av blodfetter och förbättrar kolesterolvärdet samt minskar risken för åderförfettning och blodpropp. Omega-3 påverkar också hjärtcellernas så kallade jonkanaler och minskar därigenom risken för hjärtflimmer och hjärtinfarkt. Sänker även blodtrycket genom att blodkärlens väggar blir mer elastiska.
  • Bekämpar inflammationer i hjärnans celler och blodkärl. Genom att påverka kroppens produktion av s.k prostaglandiner så stärker omega-3 immunförsvaret. Kroppen kan lättare bekämpa inflammatoriska tillstånd som uppstår efter tex hård träning. 
  • För låg halt av essentiella fettsyror i ögats cellmembran gör att ögonen fungerar sämre och att signalsubstansernas arbete försämras. Omega-3 gör det lättare för olika proteinämnen att flyta fritt och hitta igen varandra.
  • Omega-3 är fleromättat och därför mjuk i strukturen. När den tas upp och används i hudens celler rymmer huden mer vatten. Resultatet blir smidig hy och färre rynkor.
  • Kroppens insulinkänslighet förbättras när du äter omega-3.
  • Mycket tyder på att omega-3 mättar betydligt mer än annan mat, vilket gör att du inte äter för mycket. Ny forskning visar att fetterna är bra för humöret och kan ta bort lusten att tröstäta.
     
     
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av vidkoksbordet - 24 december 2014 10:09


Hittade på ett sconesrecept utan vanligt mjöl som blev riktigt lyckat!   Två scones1,25 g kvarg2 ägg1 msk fiberhusk0,5 msk bakpulver0,5 dl proteinpulver (vanilj eller naturellt)0,5 dl kokosmjöllite saltVispa ihop ägg och kvarg. Blanda ihop de tor...

Av vidkoksbordet - 22 december 2014 17:04


Har squat:at som aldrig förr, men ser inga resultat. Har höjt vikten med rumpan är platt som en pannkaka. Jag tror helt enkelt inte att alla kan träna sig till en big rund but.   Målen för 2014 är inte uppnådda. Inget har ens hänt trots träning t...

Av vidkoksbordet - 17 augusti 2014 18:15

En snabb uppdatering: Har i sommar inte tränat så mycket som jag planerat, har liksom inte riktigt hunnit. Eller rättare sagt så har jag prioriterat annat (att njuta av sommaren om umgänge med familj och vänner) när jag inte jobbat. Har lyckats hy...

Av vidkoksbordet - 25 maj 2014 20:11

OnsdagGymmade; biceps + rygg + mage + armhävningar. TorsdagGrundade med en rejäl fransk och inte jättenyttig frukost på Le Pain Francaise.10 min på löpbandet.Axlar, 4 övningar. Triceps, 3 övningar. Orkade inte alls lika mycket som tidigare. 5 min på ...

Av vidkoksbordet - 22 maj 2014 12:51

Tisdag Tog mig till gymmet på kvällen, trött som en bäver efter att ha sovit 7 h på 2 dygn. Fick håll efter 2 minuters gång på bandet.Orkade inte planera så seriöst utan körde på måfa. Med tanke på allt som har varit den sista månaden så är det int...

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards