Direktlänk till inlägg 15 september 2013

Ugnsbakad högrev med skysås och ugnsbakade rotfrukter

Av vidkoksbordet - 15 september 2013 22:45

Gott och mustigt. Sköter sig själv. Använd en gjutjärnsgryta med lock i ugnen. Tillagningstiden varierar beroende på köttets storlek. Egentligen ska det vara rödvinssås och inte gräddsås, men allt blir så mycket godare med grädde. Servera med svart vinbärsgele och en sallad.

 

Ingredienser köttet:

1 kg högrev

1 morot

1 lök

4 dl rött vin

vatten, salt, peppar, rosmarin

Ingredienser rotfrukterna:

potatis, morot, kålrot efter hunger

olja, honung, salt, peppar

Ingredienser såsen:

1 dl sky

1 dl vatten

0,5 kalvbuljong

2 tsk soja

1 dl grädde

1 msk balsamvinäger
1 msk honung

Ev vin, salt, peppar


Gör så här:

Köttet
Klappa in köttet med salt, peppar och rosmarin.

Bryn runt om i olja och smör i en gjutjärnsgryta.

Tillsätt vin och vatten så det täcker köttet.

Lägg i lök och morit skuret i stora bitar.

Lägg på lock. Sätt in i ugnen på 125 grader i 4-5 timmar beroende på köttets storlek.

Låt sedan sjuda på spisen medans rotfrutkerna tillagas färdigt.

Rotfrukterna

Skala alla rotfrukterna. Dela i små bitar (potatisarna blir färdiga snabbast).

Blanda runt dem i olja, honung, salt, peppar.

Tillaga i ugnen på 125 grader i 2 timmar. Rör runt då och då.

Tillaga på 275 grader i 20 minuter när köttet inte längre är i ugnen.

Såsen

Sila skyn som köttet ligger i.
Spara 1 dl till såsen. Häll tillbaka övriga skyn i grytan med köttet (låt köttet stå och sjuda på spisen medans rotfrukterna tillagas färdigt i ugnen).

Smaka av såsen med övriga ingredienser.


 
 
Ingen bild

Helena

20 september 2013 11:50

Lät supergott men blev lite fundersam över att du använt rödvin i en gjutjärnsgryta... Det ska man ju helst inte göra eftersom rödvinet drar fram stora mängder järn ur grytan och maten då lätt får en metallisk smak. Var det något du la märke till eller gick det bra ändå?

vidkoksbordet

21 september 2013 17:03

Hej!
Det hade jag verkligen ingen aning om. Märkte inte att det smakade metalliskt. Har använt rödvin i gjutjärn förut utan att det smakar konstigt. Tack för informationen! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av vidkoksbordet - 24 december 2014 10:09


Hittade på ett sconesrecept utan vanligt mjöl som blev riktigt lyckat!   Två scones1,25 g kvarg2 ägg1 msk fiberhusk0,5 msk bakpulver0,5 dl proteinpulver (vanilj eller naturellt)0,5 dl kokosmjöllite saltVispa ihop ägg och kvarg. Blanda ihop de tor...

Av vidkoksbordet - 22 december 2014 17:04


Har squat:at som aldrig förr, men ser inga resultat. Har höjt vikten med rumpan är platt som en pannkaka. Jag tror helt enkelt inte att alla kan träna sig till en big rund but.   Målen för 2014 är inte uppnådda. Inget har ens hänt trots träning t...

Av vidkoksbordet - 17 augusti 2014 18:15

En snabb uppdatering: Har i sommar inte tränat så mycket som jag planerat, har liksom inte riktigt hunnit. Eller rättare sagt så har jag prioriterat annat (att njuta av sommaren om umgänge med familj och vänner) när jag inte jobbat. Har lyckats hy...

Av vidkoksbordet - 25 maj 2014 20:11

OnsdagGymmade; biceps + rygg + mage + armhävningar. TorsdagGrundade med en rejäl fransk och inte jättenyttig frukost på Le Pain Francaise.10 min på löpbandet.Axlar, 4 övningar. Triceps, 3 övningar. Orkade inte alls lika mycket som tidigare. 5 min på ...

Av vidkoksbordet - 22 maj 2014 12:51

Tisdag Tog mig till gymmet på kvällen, trött som en bäver efter att ha sovit 7 h på 2 dygn. Fick håll efter 2 minuters gång på bandet.Orkade inte planera så seriöst utan körde på måfa. Med tanke på allt som har varit den sista månaden så är det int...

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards