Alla inlägg under oktober 2013

Av vidkoksbordet - 10 oktober 2013 19:11

Körde en timmes dansaerobics. Kul! Fortsatte sedan på gymmet, med framförallt sit ups och armhävningar. Det är dags att jag lägger mina resultat på minnet så jag märker av framgångar. Har upptäckt att ju tröttare jag är i kroppen, desto mer orkar jag på gymmet. Om jag gör armhävningar hemma orkar jag ungefär två stycken. Efter t.ex ett aerobicspass har jag mycket mer kraft trots att jag egentligen är supertrött. Idag gjorde jag 4x10 armhävningar på tårna. Så nöjd! Näsan nuddade inte riktigt golvet, men det är ändå mitt rekord. Tränade även biceps, 6 kg 3x5.

Av vidkoksbordet - 7 oktober 2013 20:52

Gymmade med mamma och Jim. Vi tränade bröst och biceps och han tvingade mig att köra 20 kilo i bänkpress. Först blev jag arg och fick panik, trodde jag skulle tappa den och strypas. Förbjöd honom att släppa stången, vilket han enligt bilden tydligen gjorde ändå. Tur jag blundade och inte visste om det. Jag orkade lyfta mer vid varje set, just för att jag fick bättre självförtroende och insåg att jag faktiskt inte strypts än. Träningen idag var riktigt rolig med muskler som är roliga att träna.

       

 


Tidigare på dan var jag och mamma på ekologisk ansiktsbehandling på Iecologica. Helt fantastiskt att under en timme på olika ansiktskrämer, ansiktsmask och massage.

       

 

Av vidkoksbordet - 7 oktober 2013 11:41

 

Ifrån tidningen Iform.

Av vidkoksbordet - 7 oktober 2013 11:06

Jag dricker gärna sockerfri saft och använder mycket stevia och sötin (erythritol som finns naturligt i vissa livsmedel såsom päron). Jag vet att detta inte är bra och försöker dra ner på det och avvänja mig vid söta smaker, vilket är svårt eftersom jag älskar sött. Utifrån följande citat blir jag mer motiverad, men kommer ändå inte att sluta använda det helt eller byta ut all sötning mot vanligt socker.

Från "Hjärnkoll på vikten" av Martin Ingvar och Gunilla Eldh:

"Söta - men sockerfria - produkter grundlurar hjärnan. Den söta smaken gör att hjärnan räknar med att få socker och utlöser en oproportionerlig mängd insulin. Det leder i sin tur till blodsockerfall, sugenhet och fettillverkning."

Av vidkoksbordet - 6 oktober 2013 15:21

...och riskera att göra bort sig när man blir "tvingad" till det.



 


Av vidkoksbordet - 4 oktober 2013 12:31

Tonfisk på burk är inte det godaste som finns (enligt mig), men nyttigt. Dock kan man piffa till det genom att göra dessa biffar som ger en smak av curry och kokos. Servera med till exemepl ratatouille (bryn paprika, zucchini, lök, svamp. Slå på krossade tomater. Smaka avmed salt, peppar, 1 tsk soja).

 

Ingredienser, 2 stora portioner (egentligen 4 portioner):

2 ägg

2 burkar avrunnen tonfisk

2 tsk kokosmjöl

2 msk kokosflingor

1 tsk curry

dill, salt, peppar


Gör så här:

Blanda alla ingredienser. Smaka av med curry, salt, peppar och dill. Stek på båda sidorna.


Näringsvärde/stor portion: 250 kcal, 33 g protein, 4 g kolhydrater, 11 g fett.

Av vidkoksbordet - 3 oktober 2013 22:00

Håll koll på tillagningstiden, de blir lätt torra. Perfekta att ta upp ur frysen och micra när man vill ha ett snabbt mellanmål.
 
Ingredienser, 12 stycken:

100 proteinpulver choklad (4 skopor)

75 g/knappt 2,5 dl havregryn

0,75 dl stevia strö

2 tsk kakao

1 tsk bakpulver

0,5 tsk salt

2 bananer

3 msk jordnötssmör

0,5 dl kokosflingor

2 ägg


Gör så här:

Mixa hälften av havregrynen till havremjöl. Blanda med övriga torra ingredienser.

Mosa bananerna, blanda med ägg och jordnötssmör till en jämn smet.

Blanda samman allt och fyll 12 muffinsformar som sitter i en muffinsplåt.

Grädda 8-10 min på 175 grader.


Näringsvärde/muffins: 119 kcal, 10 g protein, 11 g kolhydrater, 5 g fett.


Jag serverade mina med krämigt hallon- och jordgubbsfluff. http://vidkoksbordet.bloggplatsen.se/2013/08/07/10080998-bananpannkaka-med-kramigt-proteinfluff/

 


 
 
 

Av vidkoksbordet - 3 oktober 2013 19:00

Om du vill undvika mjöl och feta mejeriprodukter, så ska du sluta läsa nu. Om du vill laga en fantastiskt god och saftig köttfärspaj med smak av curry och tacokrydda, så ska du fortsätta läsa. Pajdegen blir knaprig och behöver inte förgräddas. Går supersnappt att göra.

   

Ingredienser, 4 portioner:

Pajdeg

50 g rumsvarmt smör

4 dl vetemjöl

1,5 dl mjölk

2 tsk bakpulver

Fyllning

300 g nötfärs

100 g svamp

1 gul lök

70 g majs

0,5 påse tacokrydda

1 tsk curry

1 tsk salt, svartpeppar

1 tomat

2,5 dl crème fraiche

2 dl riven ost


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda alla ingredienserna till pajdegen till en smidig deg. Kavla ut degen och klä en pajform.


Stek köttfärsen, hackad lök, skivad svamp. Tillsätt kryddorna. Blanda i majs och hackad tomat.

Tillsätt crème fraiche. Fyll pajskalet med fyllningen.

Täck över med ost och grädda i ugnen ca 20 minuter.

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards