Alla inlägg under oktober 2013

Av vidkoksbordet - 3 oktober 2013 19:00

Inte det nyttigaste med sanslöst gött och enkelt. Vilken sorts pasta och grädde man vill använda är upp till var och en, jag använde vanlig bandpasta och 20%-ig grädde. Det är myyycket godare än det ser ut på bilden.

 

Ingredienser, 4 portioner:

2 pkt bacon

2 pkt halloumi

2 buketter broccoli

200 g svamp

1 gul lök

(50-70 g?) soltorkade tomater

3-4 dl grädde

pasta


Gör så här:

Dela allting (förutom pastan...) i bitar och fräs mjukt.

Slå över grädden och låt det koka upp.

Smaka av med salt och peppar.

Servera med pasta.




Av vidkoksbordet - 2 oktober 2013 22:15

Dansstep idag. Roligt som vanligt, trots att jag var splittrad i tankarna och hade svårt att fokusera.

Cyklade sedan hem till Morudj som ordnat kalas för mig. Present (morgonrock), ballonger, middag, donuts, tårtljus. Tack fina du, du värmde verkligen mitt hjärta. Fantastiskt trevligt och fantastiskt god mat.

         

      

   
 

Kameran är kass och gör inte rättvisa till hur god maten var och därför lägger jag inte upp någon bild på maten. Men så här gjorde hon:

Bryn gul lök, svamp, soltorkade tomater, halloumi. Häll över sojagrädde. Servera med pasta. Mums!

Cyklade sedan en omväg hemåt, hamnade lite fel. När jag cyklade i mörkret i norra Biskopsgården och försökte hitta hem gick tankarna till de skottlossningar som varit.

Av vidkoksbordet - 2 oktober 2013 12:45

Goda pannkakor fyllda med protein. Smakar en blandning av kokos, banan och lite choklad. Tillsätt kakao för mer chokladsmak.

 
Ingredienser, 2 portioner pannkakor:
3 ägg
1 mosad banan
0,5 dl kvarg
0,5 dl mjölk
2 msk kokosflingor
1 skopor (ca 1 dl) proteinpulver (jag valde kaseinprotein chokladmilkshake från Micellar)
1 tsk bakpulver

Gör så här:
Blanda alla ingredienser.
Stek på svag värme.

Ingredienser blåbärsfluff, 2 portioner:
2 äggvitor
1 dl kvarg
100 g (2 dl?) blåbär (eller andra bär)
Vaniljpulver och sötning efter smak

Gör så här:
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Blanda samman övriga ingredienser.
Rör ner äggvitorna i resten.

Näringsvärde pannkakor, 1 portion: 303 kcal, 32 g protein, 23 g kolhydrater, 10 g protein.
Näringsvärde fluff, 1 portion: 80 kcal, 10 g protein, 9 g kolhydrater, 1 g fett.

Av vidkoksbordet - 1 oktober 2013 14:19

Firade min födelsedag i förskott med familjen. Har tyvärr inga bilder, råkade radera hela mappen istället för bara en bild. Pucko. Gjorde proteinmuffins och proteinfluff med min nya superbraiga elvisp. Tack, mamma, nu kan jag baka ordentligt igen. Vi shoppade, åt, fikade, åkte nercabbat i höstsolen, pratade och hade trevligt. Hedrande att alla samlades för min skull.   

   

Har köpt nytt proteinpulver med kasein. Kaseinprotein utsöndrar protein under flera timmar och ger en mättnadskänsla, jämfört med vassleprotein som ger en snabb utsöndring protein. Kasein är lämpligt att ta som mellanmål, frukost eller kvällsmål, och vassle är lämpligt att ta direkt efter träning. Ska börja baka med kaseinprotein istället. Enligt en smakprovning i Gymgrossistens tidning fick Micellar crème jordgubbsmilkshake bäst betyg. Jag köpte chokladmilkshake och Jim köpte Super Gainer från Wnt, via svensktkosttillskott.se (supersnabb leverans). Tyvärr smakade mitt proteinpulver syntetiskt och pulveraktigt. Det går ju att dricka, men nej, den rekommenderas inte och kommer inte köpas igen.

 
Har inte mått bra i några dagar och har varken tränat, bloggat, eller ätit så mycket. När aptiten inte finns är det perfekt att snabbt kunna ta en dryck med protein.

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards