Alla inlägg under oktober 2013

Av vidkoksbordet - 13 oktober 2013 18:14

Det blev inte så mycket pluggande idag som jag planerat. Jobbade extra och klämde in en lägenhetsvisning på rasten. Den var för övrigt superfin och vi har lagt ett bud. Nåde den som lägger motbud!!! Home   

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-bjorndammsterrassen-partille-kommun-bjorndammsterrassen-15-5751823


Sprang en runda efter jobbet medans jag väntade på att Jim skulle sluta jobba. Det tog ett tag innan jag kom igång, hade håll som stack som knivar i sidorna. När det väl gick över kändes det som att jag flög fram. Det var nog 2 månader sedan jag sprang och då började tröttna på det. Nu var det roligt igen. Vi körde sedan ett pass på gymmet och tränade biceps och triceps.

    

Av vidkoksbordet - 12 oktober 2013 14:05

Vit fisk och kokos är en perfekt kombination.

Vill du äta mat som mättar med få kalorier? Då är grönsakspastakompotten perfekt tillsammans med fisken. Jag blev så mätt att jag inte orkade äta upp. Den kalorifria fettuccinin fyller ut portionen bra, men smakar inget (på gott och ont) utan kräver kryddor.  http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/shirataki-fettucini-200-gram

Alternativ är kokt potatis med kesoavocado, fullt med protein och nyttiga fetter.

   

Ingredienser, 2 portioner:

2 (á 100g) vita fiskfiléer

1 ägg

3 msk(?) kokosflingor


Gör så här:

Salta fisken. Vänd i ägg och sedan i kokosflingor.

Stek i (kokos)fett.


Grönsakspastakompott, 2 portioner:

Du väljer själv måttfördelningen. Jag anger mina för att visa hur jag får fram näringsvärdet.

200 g broccoli

200 g brysselkål

100 g strimlad vitkål

1 påse Shirataki Fettuccine

50 g svarta bönor, kokta

100 g gröna bönor, kokta


Gör så här:

Koka broccoli och brysselkål i saltat vatten.

När de är nästa färdigkokta, blanda i resten. Koka upp.

Häll av vattnet och smaka av med kryddor.


Kesoavocado, 1 portion:

Mixa samman:

0,5 liten (ca 65 g) mogen avocado

1 dl keso


Näringsvärde fisk/portion: 122 kcal, 19 g protein, 4 g kolhydrater, 4 g fett. (fett att steka i ej medräknat)

Näringsvärde grönsakspastakompott/portion: 184 kcal, 13 g protein, 37 g kolhydrater, 2 g fett.

Näringsvärde kesoavocado: 174 kcal, 12 g protein, 8 g kolhydrater, 11 g fett.

Av vidkoksbordet - 12 oktober 2013 12:45

Det som är självklart för oss är inte självklart för alla. Viktiga siffror från Millenniemålen:


Trots att fattigdomen minskar går nära en miljard människor fortfarande hungriga.

1,2 miljader människor räknas som extremt fattiga.

14,9% av jordens befoklning är undernärda.

10% av världens barn börjar inte grundskolan.

57 miljoner barn runt om i världen har ingen möjlighet att gå i skolan.

123 miljoner unga mellan 15-24 år kan varken läsa eller skriva.

Barnadödligheten har sjunkit från drygt 12 miljoner år 1990 till 6,9 miljoner år 2011.

Afrika söder om Sahara har fortfarande högst barnadödlighet i världen. År 2009 dog ett av nio barn innan sin femte födelsedag.

Trots vissa framsteg dör fortfarande närmare 1 000 kvinnor varje dag i samband med graviditet eller förlossning.

År 2011 nysmittades omkring 2,5 miljoner människor av hiv.

Runt 34 miljoner människor lever med hiv.

1,8 miljoner människor dör i hiv och aids som fortfarande är den infektionssjukdom som leder till flest dödsfall världen över.

17,3 miljoner barn världen över har förlorat en eller båda av sina föräldrar i aids.

Miljarder människor saknas tillgång till drägliga sanitära förhållanden.

Varje år försvinner omkring 13 miljoner hektar skog, vilket motsvarar ett område nästan lika stort som Sierra Leone och Panama tillsammans.


http://www.millenniemalen.nu/malen-2/

Av vidkoksbordet - 12 oktober 2013 08:04

Perfekt som frukost eller mellanmål. Tillsätt stevia/socker/mer honung om du vill äta den som en söt dessert. Kan även ätas utan topping ellermed en annan. Mina hallon var frusna så toppingen blev inte så snygg, och jag pallade inte mixa ihop allt.
   
Ingredienser, 1 stor portion:
Kakan
1 ägg
0,5 banan, mosad
2 msk kvarg
1 tsk honung
1 msk havregryn
1 msk kokosmjöl
2 msk kokosflingor
0,5 tsk bakpulver
0,5-1 tsk kanel
Toppingen
1 msk kvarg
0,5 banan, mosad
0,5 dl hallon / 1 msk jordnötssmör / annat

Gör så här :
Blanda alla ingredienser till kakan.
Häll i en form.
Micra ca 3 minuter.
Blanda alla ingredienser till toppingen.
Bred över kakan.

Näringsvärde: 353 kcal, 17 g protein, 50 g kolhydrater, 11 g fett.

Av vidkoksbordet - 11 oktober 2013 19:34

Halva dagen har varit ett flängandes med väskor. Småsprang till frisören, var försenad. Handlade lite. Åkte till biblioteket vid Sahlgrenska och lånade en tegelsten. Tog mig till Östra Sjukhuset, åt min medhavda fika och köpte mer fika. Satt en stund och pluggade med datorn som jag asat med mig.

Så här frågandes känner jag mig ibland när jag pluggar.

Mötte sedan Jim på gymmet och körde ett pass. Ben och rumpa blev det. Körde samma övningar som jag gjort hundra gånger tidigare, men med Jim ståendes bredvid blev det mer effektivt än någonsin. Det brände som om jag hade ett strykjärn mot låren.

 
På söndag ska jag jobba extra och passar då på att ta ett pass på gymmet också. Det är därför högst motvilligt som jag inser att jag måste avboka passet imorgon för att plugga istället.

Av vidkoksbordet - 11 oktober 2013 11:40

Har börjat läsa ytterligare en kurs; Hälsopsykologi, 7,5 hp. Nu är det dags att börja bli disciplinerad så jag hinner med att jobba 100% (helst mer) och plugga 100%.

Att ha två katter som ska vara med överallt gör det inte lättare att få något gjort.

   

                                        

                                            

Av vidkoksbordet - 10 oktober 2013 20:15

Så suveränt goda och även enkla att göra. Rekommenderas verkligen!!! Jag använde en nötblandning som jag köper på Coop, innehållande naturella hasselnötter, cashewnötter och mandlar. För den som inte vill använda vit choklad kan det bytas ut mot kokosflingor. Jag använde kalorifri sirap från gymgrossisten. Den är väldigt god och söt och därför behövs inte så stora mängder av sirapen (superdryg!).

 http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/pancake-syrup-355ml 

Blir 20 små mumsbitar. Ät dem rumstempererade.

   

Ingredienser, botten:

1,5 + 0,5 dl blandade nötter

2 msk kokosmjöl

1 tsk snabbkaffe

0,5 dl mjölk

0,5 dl kakao

1 krm vaniljpulver

2 msk lönnsirap/pannkakssirap

150 g (2dl?) dadlar

salt


Ingredienser, frosting:

1 äggvita

1 dl kvarg

1 msk sötning

1 msk snabbgelatin

50 vit choklad

1 krm vaniljpulver


Gör så här:

Mal 1,5 dl nötter fint. Kärna ur dadlarna och hacka till små bitar. Hacka 0,5 dl nötter i mindre bitar. Blanda allt och bre ut smeten.

Vispa äggvitan till skum. Smält chokladen och blanda med övriga ingredienser. Rör försiktigt ned allt i äggvitan.

Bre frostingen på browniebotten.

Låt stelna i kylskåpet.

Näringsinnehåll/st: 79 kcal, 2,5 g protein, 8,5 g kolhydrater, 4 g fett.

 

Av vidkoksbordet - 10 oktober 2013 20:10

Full med nyttigheter. Passar bra både till frukost och dessert. Blir väldigt gott tillsammans med bär. Kan även frysas och ätas som glass, eller ätas tillsammans med pannkakor (räcker då för 2 personer).

 

Ingredienser 1-2 portioner:

1 banan

0,5 stor avocado

75-100 g dadlar (kan uteslutas)

2 tsk kakao

2-3 tsk honung

2 tsk mjölk

några droppar citron

1 msk kokosflingor


Gör så här:

Kärna ur dadlarna. Mixa samman alltihop förutom kokosflingorna. Rör ner kokosflingorna.

Njut!




Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards