Alla inlägg under augusti 2013

Av vidkoksbordet - 18 augusti 2013 14:00

Dessa var så otroligt goda. Älskar verkligen russin i bröd. Det blir 6 små saftiga frallor. Rekommenderas!

  Ingredienser:
3 dl havremjöl (havregryn mixat till mjöl)

1,5 dl kvarg

1 ägg

2 äggvita

2 msk russin

1 msk tex linfrön (jag hade en färdig blandning av linfrö, psylliumfrö, kruskakli mm.)

1 tsk bakpulver

1/4 tsk salt

1 msk tex solrosfrön till garnering


Gör så här:

Blanda allt förutom solroskärnorna. Klicka ut 6 frallor på bakplåtspapper. Strö över solrosfrön.

Grädda i 200 grader i ca 20 minuter.


Näringsvärde/fralla: 132 kcal, 9 g protein, 16 g kolhydrater, 4 g fett.



Av vidkoksbordet - 18 augusti 2013 13:45

Förberedde några frukostfrallor innan jag gav ut på en joggingtur. Var inte lika energilös som 14/8, även om jag kände mig rätt matt. Om jag ska leta orsak så beror det inte på sömnbrist, har sovit 10 timmar. Däremot kan det bero på kosten, slarvade med maten igår. Senaste måltiden som bestod av keso, jordnötssmör och äpple åt jag 18 timmar tidigare. Därefter blev det 4,5 hg godis på bion. 4,5 hg, har ingen aning hur det gick till. :/ Räknade efteråt hur mycket jag köpt, trodde verkligen inte det var så mycket. Har dock aldrig kunnat se sambandet kost-träningsenergi, så jag är ändå lite skeptisk till om det berodde på det.


Framförallt så var det rätt tråkigt att springa idag. Har börjat förvänta mig att det är roligt och då är det plötsligt inte lika roligt. Jag tröttnar snabbt på träning och behöver mycket variation. Dessutom var hörlurarna sönder.


Det blev iaf en runda på 4,1 km med snitthastighet 8,6 km/h innan jag avnjöt nygräddade frallor.


Vill hänvisa till ett tidigare inlägg där jag citerade tidningen Runner´s World.

http://vidkoksbordet.bloggplatsen.se/2013/07/19/10033127-traning-att-hitta-balansen-prestation-traningsgladje/

"Någonstans har vi alla en brytpunkt, där en ytterligare prestationsförbättring inte längre står i rimlig proportion till den insats som krävs. Ska vi må bra måste löpningen balanseras mot allt annat som är viktigt, trevligt och berikande i livet. Annars är risken stor att den blir ytterligare en stressfaktor i en redan fullspäckad vardag. En lycklig löpare är en löpare som gärna vill förbättra sig, men som samtidigt har ett sunt perspektiv på sin träning och sitt tävlande."

 

Nu är inte mitt mål att bli bättre och snabbare för att kunna tävla, utan jag har egna mål med egna prestationskrav. Dessa måste balanseras mot den insats och ansträngning som, i detta fall, löpningen kräver av mig. Jag tar nu ett steg tillbaka för att fundera, känna efter och på nytt hitta glädjen och motivationen till att springa. För mig är träningsglädjen det viktigaste.

Av vidkoksbordet - 17 augusti 2013 17:26

Vill du äta den som en söt dessert ökar du mängden sötning, annars passar den som ett perfekt mellanmål. God och chokladig med en krämig och fluffig fyllning.

   

Ingredienser, 2 portioner:

Pajskal:

1,25 dl havregryn

0,75 dl kvarg

1 msk jordnötssmör

1,5 msk kakao

1 msk sötning

kokosflingor till formen

Fyllning:

1 äggvita

0,75 dl kvarg

0,5 mosad banan

1 msk carob (alternativt 1 msk kakao + 1 msk sötning)

1 msk sötning

kokosflingor att strö över


Gör så här:

Blanda alla ingredienser till pajskalet. Olja/smöra en liten pajform, bröa med kokosflingor.

Tryck ut smeten i formen.

Vispa äggvitan till ett hårt skum. Rör ner övriga ingredienser till fyllningen.

Häll fyllningen i pajskalet, grädda i 10-15 minuter på 200 grader. Strö över kokosflingor.

Servera gärna med bär.


Näringsvärde/portion: 282 kcal, 19 g protein, 33 g kolhydrater, 9 g fett.

Av vidkoksbordet - 17 augusti 2013 17:00

Höstkickoff på kickboxningen. Har inte kickboxat på 2 månader och det var såå roligt. Fick med mig Sebastian på det och tänkte att jag skulle ge igen för när vi var små och slogs, men insåg att han aldrig har slagit mig. Kan inte minnas en enda gång. Det var snarare jag som slogs, skrek och sparkades. Han brukade ignorera mig eller bara flina åt mig. I värsta fall bar han ut mig och stängde dörren. Däremot brukade vi brottas, på skoj. Jag tror aldrig jag fick ner honom på golvet, men idag lyckades jag!   

Det var i alla roligt att han var med och jag hoppas det blir fler gånger. Kvällen kommer fortsätta i brorsans tecken med ett biobesök, Pacific Rim!

Av vidkoksbordet - 16 augusti 2013 17:08

Supergod paj. Med en pajbotten gjord på kikärter slipper du en massa mjöl och smör. Ni bara måste prova!

<- Innan stanningen hällts över.

                                           

                                                    

Ingredienser, 4 portioner:

Botten:

3 dl kokta kikärtor

25 g smör

3 msk mandelmjöl

0,5 tsk salt (gärna örtsalt)

Fyllningen:

2 st/300g kycklingfiléer

300 g fryst bladspenat

Stanningen:

3 ägg

2 dl keso

0,5 dl mjölk

100 g smulad fetaost

salt o peppar

skivade tomater


Gör så här:

Mixa ihop kikärtor, smör, mjöl och salt. Det ska inte vara helt mos, utan lite bitar i.

Tryck ut degen i en pajform. Förgrädda pajskalet i 15 min på 200 grader.

Skär kycklingen i mindre bitar. Stek i en stekpanna. Fräs bladspenat med kycklingen.

Vispa ihop ägg, keso, mjölk och smulad fetaost med en gaffel. Krydda med salt och peppar.

Lägg kycklingfräset i det förgräddade pajskalet. Häll på stanningen.

Toppa med skivade tomater.

Sätt in i ugnen i ca 30-40 min (tills stanningen stelnat och fått lite färg) på 200 grader.

Servera med en grönsallad.


Näringsvärde/portion: 487 kcal, 42 g protein, 23 g kolhydrater, 25 g fett.

Av vidkoksbordet - 16 augusti 2013 13:30

Väldigt god kombination. Även om du inte gillar vanlig gröt borde du testa ugnsbakad gröt, det påminner mer om en kaka än om gröt. Om du inte äter bananchokladfluffet till gröten rekommenderar jag att du byter ut grötens kokos mot 1/2 banan istället och bara strör lite kokos över gröten.

Min elisp är trasig så därför blev det inget fluff av fluffet.

                                      Ingredienser gröt, 1 portion:

0,75 dl havregryn

0,5 dl mjölk

0,5 tsk bakpulver

1 ägg

1 tsk kokosflingor

björnbär

0,5 banan


Gör så här:

Lägg björnbär i en liten ugnsform/skål.

Blanda övriga ingredienser. Häll smeten över björnbären.

Tillaga i micron på full effekt 2-3 minuter eller i ugnen 200 grader i 15-20 minuter.


Ingredienser proteinfluff med bananchoklad,1 portion:

0,5 frusen banan

0,5 portion/0,25 dl proteinpulver choklad

2 msk mjölk


Gör så här:

Vispa allt med en elvisp så det blir krämigt. Ställ i frysen 10 minuter.

Vispa  fluffigt med elvisp i några minuter.
Ställ i frysen 10 minuter till och vispa sedan tills smeten börjar "klättra" uppför visparna.


Näringsvärde gröt med proteinfluff: 365 kcal, 24 g protein, 45 g kolhydrater, 11 g fett.

Näringsvärde gröt med banan utan proteinfluff: 297 kcal, 14 g protein, 41 kolhydrater, 9 g fett.



Av vidkoksbordet - 16 augusti 2013 13:03

Ja, alltså, jag körde aerobics hemma med hjälp av youtube. Hade tänkt jogga men såg slingan i skogen framför mig och kände att nä, inte idag. Har köpt ett förmånligt 3-månaders träningskort på Nordic Wellness via Groupon, och ser verkligen fram emot att aktivera det efter Amsterdamresan. Är så taggad nu att jag började träna lite hemma i förväg. Har verkligen saknat aerobics, step, dans och liknande, att glömma allt runt omkring och bara fokusera på mig, stegen, musiken och takten. Det är inte alla pass som ger rätt upplevelse, men när jag väl hittat rätt är det lycka. Ska snart haka på en poledance-kurs också, men handleden är inte riktigt bra än.

dance aerobic bumble bee isolated on white background Stock Photo - 3379910 Hittade denna bilden på google. Tyvärr är jag inte riktigt lika cool.

Av vidkoksbordet - 16 augusti 2013 12:50

Idag blir det kikärter för hela slanten.


Koka kikärter:

Skölj kikärterna. Lägg dem i blöt 10 timmar.

Koka upp i riklig mängd vatten. Tillsätt lök i bitar, 1 msk salt/liter vatten, 2 lagerblad/liter vatten.

Koka 45-60 minuter.

För att undvika gaser och liknande problem; byt ut kokvattnet efter halva tiden.

Spara kokvattnet om du ska frysa in ärterna. Genom att frysa in dem liggandes i vattnet undviker du att de blir mosiga i konsistensen.

 

Rosta kikärter i ugn:

Låt kokade kikärter rinna av.

Blanda med salt och valfri krydda, tex tacokrydda, paparika, eller liknande. (Jag valde popcornkrydda som är ännu onyttigare än tacokrydda, men gott blev det med Sourcream&Onion!

Rosta i ugnen på 225 grader i 30-40 minuter. Se till så de är helt torra innan du häller dem i en burk, annars blir de mjuka.

        

Grodda kikkärter:

Skölj och blötlätt dem 10 timmar. Jag tänkte fel och kokade mina innan jag grodde, men de blev väldigt goda och krispiga.

Skölj 2-3 ggr/dag i ca 3 dagar. Förvara den i förslagsvis ett durkslag med handduk över och en tallrik under.

Om du inte kokat dem innan kan du äta dem okokade eller koka i några minuter.

 

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards