Alla inlägg under augusti 2013

Av vidkoksbordet - 14 augusti 2013 19:15

En mumsig och mustig gryta. Genom att låta den koka länge blir den mör och god.

     

Ingredienser:

1 kg grytbitar

1 lättöl (33 cl)

2 lagerblad

2 msk kinesisk soja

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

300 g chaminjoner

2 paket bacon

3 morötter

1 tsk torkad timjan

3-4 msk dijonsenap

2,5 dl grädde

3 syrliga äpplen

ev maizena/mjöl till redning

salt, peppar

 

Gör så här:

Bryn grytbitarna i smör. Salta och peppra.

Tillsätt vatten och lättöl. Koka upp och skumma av.

Tillsätt peppar (valfri sort), lagerblad, soja och salt.

Sjud under lock 1,5 timme.

Tillsätt skalad morot skuret i slantar.

Skala och finhacka lök och vitlök. Skär champinjonerna i kvartar. Strimla baconet.

Stek lök, champinjoner och bacon. Tillsätt det till grytan.

Tillsätt timjan och dijonsenap efter smak. Koka ett par minuter.

Häll i grädde. Koka ytterligare ett par minuter.

TIllsätt äpplena, skalade och delade i bitar.

Red ev av grytan med maizena/mjöl.

Smaka av med salt och peppar.

Servera med potatis, ris eller annat gryn.


Av vidkoksbordet - 14 augusti 2013 19:00

Hade tänkt cykla till och från jobbet idag, men eftersom jag stannade kvar och jobbade i natt istället för idag så blev det ingen cykling utan en joggingtur i skogen. Testade att ta 2 kapslar Jacked Synephrine (ja, jag vet att man ska bara ta 1!), men fötterna var tunga som bly. Det gick verkligen inte att öka tempot, inte ens i slutspurten. Eftersom jag sprang långsamt fick jag inte håll heller utan sprang hela rundan i ett jämt tempo utan paus. Istället för att springa snabbt tog jag en lite längre tur på 4,9 km med snitthastighet 8,85 km/h vilket jag känner mig oerhört nöjd över!

Av vidkoksbordet - 13 augusti 2013 09:48

Jättegott. Blir sött av bananen och kokosflingorna.
  
Ingredienser :
1 dl havregryn
2 dl mjölk
2 tsk kakao
2 msk kokosflingor
0,5 banan
Nypa salt.

Gör så här :
Koka havregryn, mjölk, kakao och salt på spisen eller i micro.
Smaka av med mosad banan och kokosflingor. Spara eventuellt en del av bananen till servering.
Ät som det är eller servera med tex mer banan, bär, mjölk eller vaniljyoghurt.

Näringsvärde: 333 kcal, 15 g protein, 47 g kolhydrater, 11 g fett.

Av vidkoksbordet - 12 augusti 2013 19:51

Cyklade till gymmet (jobbet) och mötte Jim när han slutat jobba. Vi tog ett snabbt styrketräningspass där jag tränade triceps och övre ryggen. Sedan bar det hemåt igen. Det var lugn cykling idag, och med tanke på alla trafikljus, fotgängare och cyklister blir det många inbromsningar och stopp. Det blev en omväg på hemvägen så totalt cyklade jag ca 2,6 mil.


Det börjar kännas mindre och mindre plågsamt att cykla. Kan till och med jag komma över alla plågsamma spärrar och ge mig ut, så kan alla!

Av vidkoksbordet - 12 augusti 2013 14:43

Åt den till frukost men den var så god att den även passar som dessert, men blanda då hallonen med 1 tsk sötning. Bananen gör det sött och hallonen surt.

 

Ingredienser:
50 g hallon
40 g skivad banan
2 msk havregryn
3 msk kokosflingor
3 msk kvarg
1 msk blandade hackade nötter (kan uteslutas)


Gör så här:
Lägg hallon och banan i en ugnsform. Blanda övriga ingredienser och bred ut smeten i formen.
Grädda i ugnen, 200 grader i 20 minuter.

 

Näringsvärde:
275 kcal, 9 g protein, 40 g kolhydrater, 10 g fett.

Av vidkoksbordet - 10 augusti 2013 10:00

Detta att väga sig är fullständigt onödigt. Som sagt, väger mig inte särskilt ofta. Vid min flytt i februari förra året packade jag inte upp vågen på några månader.


För några veckor sedan såg och kände jag att jag magen svällde upp som en ballong. Det är där 90% av allt sätter sig. Igår och idag har ballongen börjat försvinna och jag vägde mig därför av nyfikenhet. - 3,2 kg sedan i förrgår. Hur jag har fått bort ballongen? Har inte gjort något alls och inte ansträngt mig alls. Har ätit som vanligt (vilket även innebär vitt bröd, godis och alkohol) och inte tränat. Det känns meningslöst att jogga, cykla, gymma, mm, för när jag har några dagars träningsuppehåll och väljer att äta precis vad jag vill, så säger ballongen pssss och försvinner.


Ibland får man höra att godsaker "sätter sig direkt på magen/höften/rumpan". Detta har jag aldrig förstått. Kolhydraterna som vi äter omvandlas till glukos. Den höga koncentrationen av glukos i blodet triggar bukspottkörteln att utsöndra insulin som påverkar lever-, muskel-, och fettceller att öka sitt upptag av glukos, och det bildas ett förråd av glukos i form av glykogen (i musklerna och i levern) och triglycerol (i fettcellerna). När vi proppar i oss en massa kolhydrater prioriterar kroppen förbränningen av dem vilket leder till att fettförbränningen sjunker. Under tiden som kroppen är upptagen med att använda energin i kolhydraterna, hamnar nästan allt fett vi äter direkt i fettlagerna.


Det jag inte förstår är; varför skulle glukosen från potatis och havregryn sätte sig mer jämn fördelat jämfört om jag äter vingummi? Detta känns som högst genetiskt. Jag förstår att snabba kolhydrater höjer blodsockret mer och snabbare än långsamma kolhydrater gör, även om kolhydratmängden är densamma. Men. Jag vill inte gå ner i vikt och bli ett benrangel utan att mitt överskott ska omfördelas lite. När jag påpekat detta för någon har jag ibland fått höra: ät mindre godis. Det gjorde jag inte, utan drog ner på maten istället eftersom godis är alldeles för gott. Jag gick ner i vikt och blev ett benrangel. Att höra att jag såg anorektisk ut är inte smickrande. Jag har inte längre det psykologiska behovet av godis och äter inte lika mycket. Istället har jag ökat på mänden mat. Och ja, jag ser likadan ut som tidigare förutom några kilon extra. Att höra liknande  påstående (ät mindre godis) gör mig lika frustrerad som att höra "gör fler sit ups", för nej, sit ups ger inte heller platt mage. Det går inte att punktförbränna fett. Möjligtvis får man bättre hållning, men så länge du har fett på magen kommer inte magrutorna synas, oavsett hur vältränad magen är. Fettet måste bort genom fettförbränning (energi in-energi ut).


Det här med olika sorters fett kan jag ändå nästan förstå. Hittade en intressant artikel i SvD: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fetare-mage-med-transfett_342540.svd

"Under sex år matades två olika grupper av hanapor med en vanlig västerländsk kost, som var avpassad för att täcka energibehovet utan att leda till ökad vikt. Båda grupperna fick drygt en tredjedel, 35 procent, av sin energi från fett. Men medan den grupp som fick åtta procent av sina kalorier från transfett ökade med 7,2 procent i vikt, så stannade viktökningen på 1,8 procent för den grupp som istället fick enkelomättat fett. Med hjälp av datortomografi kunde forskarna konstatera att den grupp som åt transfett lagrade 30 procent mer fett kring buken. "


Okej, transfett ger alltså äppelformad bukfetma, som dessutom är en riskfaktor för diabetes och hjärtsjukdomar.

Så långt är jag med.


Även stress kan ge bukfetma enligt en artikel i läkemedelvärlden: http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/stress-kan-orsaka-fetma-1193

"Stresshormonet kortisol utsöndras av binjuren som en försvarsmekanism. Men lång negativ stress ”sliter ut systemet”, vilket leder till bukfetma och insulinresistens."


Men. Jag tror varken jag äter mycket transfetter eller är stressad. Jag väger ju det jag väger och vill som sagt inte gå ner i vikt, vill inte se ut som ett benrangel. Däremot vill jag inte att mitt fettöverskott ska lägga sig på magen. Enda lösningen är antagligen att bulka och deffa, vilket jag aldrig kommer lyckas med eller ens försöka mig på. Så fram tills jag lägger på mig 5 kg muskler med hjälp av min sporadiska träning och en massa protein, får jag klura vidare på detta. Beror det verkligen på kosten eller är det genetiskt? Detta är absolut inte stort problem för mig, snarare ett intressant problem och en intressant iakttagelse.


Detta blev skrivet i affekt, men jag tänker inte ge upp träning eller att oftast göra sunda matval än. Men snart vill jag börja se resultat av det. Inte motsatt effekt!

Av vidkoksbordet - 9 augusti 2013 20:54

Blev riktigt saftigt med banan i.

   

Ingredienser:

1 dl havregryn

0,5 dl mjölk

1 ägg

1 msk carob (alternativt 1 msk kakao och ev. sötning eftersom kakao är mer beskt)

0,5-1 banan

1 krm bakpulver

nypa salt


Gör så här:

Blanda alla ingredienser. Häll i en liten skål/form.
Tillaga i micron på full effekt 2-3 minuter eller i ugnen 200 grader i 15-20 minuter.
Servera med valfritt tillbehör, jag valde en blandning av kvarg och proteinpulver.

Av vidkoksbordet - 9 augusti 2013 07:34

Jag är verkligen ingen grötälskare, är mer en smörgåsperson. Däremot är jag väldigt nyfiken på ny mat och gav mig därför på att göra ugnsbakad gröt. Blev verkligen positivt överraskad så detta kommer det bli mer av i olika kombinationer.
   

Ingredienser:
1 dl havregryn
0, 5 dl mjölk
1 ägg
1 msk kokosflingor
2 tsk jordnötssmör
1 krm bakpulver
Nypa salt


Gör så här:
Blanda alla ingredienser. Häll i en liten skål/form.
Tillaga i micron på full effekt 2-3 minuter eller i ugnen 200 grader i 15-20 minuter.
Servera med valfritt tillbehör, varför inte med kesokvarg (hälften keso/hälften kvarg) blandat med banan?


Näringsvärde:
343 kcal, 17 g protein, 34 g kolhydrater, 16 g fett.

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards