Alla inlägg under augusti 2013

Av vidkoksbordet - 5 augusti 2013 21:21

Jättegott! Enkelt att slänga ihop. Använde det pålägg du tycker om. Glöm inte att ha smör på, då kommer smakerna fram på ett ypperligt sätt.

   

   

Ingredienser, 2 portioner:

1 banan, mosad

2 ägg (alternativt äggvitor om man föredrar det, men det blir mer smak med hela ägg)

1 dl havregryn

salt


Gör så här:

Blanda alla ingredienser.

Häll ut smeten på bakplåtspapper.

Grädda i 15 minuter på 200 grader i ugnen. Alternativ ca 2-2,5 minuter i micron.

Låt svalna.

Av vidkoksbordet - 5 augusti 2013 19:36

Ett gott mellanmål. Variera mängden stevia utifrån hur sött du vill att det ska smaka.

  Ingredienser chokladkakan, 1 portion:

1/2 banan, mosad

1 dl havregryn

1 msk kakao

1 tsk mjölk

1 tsk stevia/honung


Ingredienser banankokosfyllning, 1 portion:

1/2 banan, mosad

1 msk kokosflingor

1,5 msk havregryn

1 tsk mjölk/kvarg

1/4 tsk bakpulver


Gör så här:

Blanda ingredienserna till chokladkakan.

Forma smeten till en liten skål.

Blanda ingredienserna till banankokosfyllningen.

Fyll skålen med fyllningen.

Ställ på bakplåtspapper och grädda på 175 grader i 10-12 minuter.

Av vidkoksbordet - 4 augusti 2013 23:15

När jag kände mig som mest harmonisk och avslappnad, halvsov i solen på balkongen, beundrade mina blommor och tittade på katterna som lekte, då frågade Biker Boy om jag ville cykla med honom till jobbet. Hade bestämt mig för att åka spårvagn till jobbet. Men direkt när han frågade så visste jag. Om jag latar mig på vagnen medans han cyklar så kommer jag ångra mig. Så det blev cykling igen, trots att jag inte hunnit glömma hur jobbigt det var igår. Men av någon orsak blev det ändå inte så jobbigt idag, varken dit eller hem, utan det var faktiskt nästan roligt. Nästan. Så det kommer bli lite mer cykling framöver då och då. Det enda missödet var att jag trillade. Nådde inte ner till marken och hann inte hoppa av så jag tippade stillaståendes och skrapade ben och armbåge. Känner mig som sex år igen med skrapsår på knäna.

Av vidkoksbordet - 3 augusti 2013 23:00

Fick ge det en chans till slut, så det blev en cykeltur till jobbet. Biker Boy hade länge sett fram emot att cykla så jag gav med mig idag när jag inte började förrän 14:00 och hade gott om tid. Med temperatur på 27 grader gick det knappt att andas. Jag hade förberett mig på det värsta inför cykelturen hem vid 21:30 så det gick bättre än väntat. Fick dock sprängandes huvudvärk, ont i magen och illamående efter båda turerna. BIker Boy var knappt ens trött. Behöver träna på tekniken och hållningen, att använda magstödet istället för att hänga som en ostbåge på styret. Jobbigt och tråkigt, så det kommer inte bli många cykelturer för mig. I alla fall inte förrän jag glömt hur jobbigt det var.       

 

Påfyllning av energi:

   

Av vidkoksbordet - 3 augusti 2013 19:39

Goda muffins och enkla att göra.                                    

                                   

 

Ingredienser, 1 portion:

1 dl havregryn

1/2 banan

0,5 dl kvarg

1 krm bakpulver

2 msk kokosflingor

vaniljpulver, kakao, kanel, stevia i valfri mängd.


Gör så här:

Mosa bananen och blanda med övriga ingredienser. Häll smeten i 2-3 muffinsformar. Strö över kokosflingor.

Sätt in i micron på full effekt i 1,5-2 minuter. Alternativt grädda dem i ugnen.

Ät dem som de är, eller varför inte med en blandning gjord på kvarg, stevia, carob, hallon?


Näringsvärde:

306 kcal, 13 g protein, 50 g kolhydrater, 7 g fett.

Av vidkoksbordet - 1 augusti 2013 20:29

Ville träna idag och eftersom Jim gillar att cykla så var det cykling det fick bli. Jag hatar att cykla så i god tid sa jag till Jim att ge mig ett jobbigt cykelpass. När det var dags att ge sig ut gjorde jag allt för att slippa, men som tur var gav han sig inte. Det blev en tur på 1,8 mil. Vi försökte hitta cykelvägen till jobbet, kom till Gamlestaden och sedan var vi vilse. Jobbigt, svettigt och effektivt. Lite roligt också, åtminstone i nerförsbackarna.

 

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards