Alla inlägg under augusti 2013

Av vidkoksbordet - 8 augusti 2013 11:45

Hur är det möjligt?? Brukar inte väga mig så ofta, men de senaste dagarna har byxorna känts väldigt trånga och jag har sett att magen växt (nej, jag är inte gravid). Så av nyfikenhet vägde jag mig idag. 4,5 kg på 1,5 vecka! Har visserligen inte tränat så mycket eftersom jag har ont här och var, men förra veckan cyklade jag ändå 6 mil. Äter dessutom hälsosammare än någonsin. Har samma vikt nu som för 10 år sedan när jag åt flera kg godis i veckan och väldigt dåligt med mat. När jag sedan minskade till några kilo godis i veckan, stoppade in några riktiga måltider varje dag och började träna, stod vikten stadigt på 8 kg mindre. Åt jag inget godis på 2 dagar tappade jag 1 kg. Det var lätt att hålla vikten. Nu äter jag mindre godis och liknande än jag gjort på 15 år och mer och bättre mat. Kanske jag åtminstone mår bättre och är piggare nu jämfört med tidigare? Nepp, det vore en lögn att påstå. Ingen skillnad alls. Det som gör att jag mår bättre och eventuellt är piggare är att mitt psykiska mående är bättre och att jag inte längre känner träningskrav från mig själv.


Det gör mig inte längre så mycket att jag gått upp. För 10 år sedan hatade jag min spegelbild, nu har jag lärt mig att acceptera den. Jag bryr mig inte lika mycket. Jag hoppas ändå att kroppen hittar tillbaka till sin normala vikt så småningom, det brukar den göra även om det visserligen bara brukar handla om 1-2 kg. Tänker iaf inte anstränga mig för det, tvärtom. Varför ens försöka när jag redan försöker leva hyfsat hälsosamt (hyfsat för mig innebär bättre än tidigare)? Så istället för den planerade ugnsbakade havregrynsgröten till frukost tog jag mig en vanlig hederlig ljus smörgås med en kopp kaffe. Smakade finfint!

Av vidkoksbordet - 7 augusti 2013 21:45

Helt otroligt fantastiskt gott. Ni bara måste prova! Både pannkakan och fluffet var så gott att det kan ätas var för sig.

 

Ingredienser, 1 portion bananpannkaka:

0,5 mosad banan

1 ägg

2 msk kvarg

salt


Gör så här:

Blanda alla ingredienser. Stek i smör.


Ingredienser proteinfluff:

0,25 dl mjölk

0,5 dl proteinpulver ex jordgubb

hallon


Gör så här:

Blanda mjölk och proteinpulver. Ställ i frysen 15 minuter.

Vispa fluffigt med elvisp i några minuter. Tillsätt frusna hallon.
Ställ i frysen 10 minuter till och vispa sedan tills smeten börjar "klättra" uppför visparna.

Elvispen la av :/

Av vidkoksbordet - 7 augusti 2013 21:31

Helt genialiskt. Som köttfärssås fast med fisk. Kan varieras på flera olika sätt.

 

Ingredienser:

400 g vit fisk

räkor

1 gul eller röd lök

2 vitlöksklyftor

svamp

400 g krossade tomater

soja, vitt vin, fiskfond, salt, peppar


Gör så här:

Hacka lök, skiva svampen. Fräs i olja.

Tillsätt krossade tomater. Låt puttra under lock 10 minuter.

Hacka fisken i bitar. Fräs i olja i 1 minut.

Blanda ner fisk och räkor i såsen.

Smaka av med soja, vitt vin, fiskfond, salt, peppar.

Servera med pasta.

Av vidkoksbordet - 7 augusti 2013 21:09

Egentligen vill jag inte vara en curlingflickvän. Men ibland är jag det ändå. Jag kan inte sitta och se på när Biker Boy cyklar 2,6 mil i stort sett dagligen (fort dessutom) och slarvar så med maten. Äpplepaj med vaniljsås till frukost, falukorv till lunch. Bröd med kaviar, mjölk med musli, falukorv och blodpudding är vad hans matsedel brukar bestå av. Nej, usch. Så ibland gör jag matlådor till honom med riktig mat. Rätter som innehåller vispgrädde och creme fraiche gillar han. Han behöver få i sig mer kalorier och fett mättar dessutom bra. Idag blev det torsk. God och jättelätt att göra.

 

Ingredienser, 4 portioner:

600 g torsk

3 röda paprikor

1 msk olja

2 dl creme fraiche paprika chili

2 dl creme fraiche naturell

salt, peppar


Gör så här:

Tina fisken om den är fryst Sätt ugnen på 175 grader.

Skär paprikan i strimlor och lägg i en ugnssäker form.

Ringla över oljan och lägg på torsken. Salta och peppra.

Stek mitt i ugnen ca 10 minuter.

Blanda ihop creme fraicherna och bred ut det över fisken.

Tillaga ytterligare 10 minuter.

Servera med ris eller annat gryn.


Av vidkoksbordet - 7 augusti 2013 20:52

Det blev två varianter. Den traditionella smulpajen var förstås godare, ju mer smör och socker desto godare. Eftersom äpplepaj inte är en favorit hos mig och därmed något jag klarar mig utan så väljer jag gärna den nyttigare varianten. Tycker inte om vanlig vaniljsås, men däremot var jordnötssåsen mumsig.


Vanlig smulpaj med vaniljsås:

   

Den nyttigare varianten med jotdnötssås:

 

Ingredienser, 2-3 portioner: (söta på valfritt sätt och mängd efter egen smak)
3 äpplen

2 tsk kanel

1/2 tsk kardemumma

2 tsk stevia

2 dl havregryn

1 dl vatten

1/2 tsk vaniljpulver

0,5 dl keso

2 ägg

1 mosad banan

0.5 dl kokosflingor

2 msk honung

1 msk stevia

ev 1 tsk kanel


Jordnötssås, 2 portioner:

0,5 dl keso

0,5 dl kvarg

1 msk mjölk

1-1,5 msk jordnötssmör


Gör så här:

Hacka äpplet i små bitar. Blanda det med kanel, kardemumma, stevia.

Blanda ihop havregryn, vatten, vaniljpulver, keso, ägg, banan, kokosflingor, honung, stevia och ev. kanel.

Lägg äpplena i en ugnssäker form. Häll blandningen över.

Grädda i ugnen på 200 grader i ca 20 min.

Blanda ihop kvarg, keso och jordnötssmör till jordnötssås. Toppa pajen med jordnötssåsen.

 


Av vidkoksbordet - 7 augusti 2013 20:42

Fina fisken det!

 

                                      

Rensa fisken enligt konstens alla regler.

Lägg i smör, skivad citron och en liten klick senap på filéerna.

Stäng fisken. Rulla in i folie.

Tillaga i ugnen på 200 grader i 30 minuter.


Såsen gjorde jag på grädde, vittvin, fiskfond, dill, salt, peppar.

Av vidkoksbordet - 7 augusti 2013 20:33

Har länge velat lämna blod, vill göra en insats. Ännu en gång är jag inte lämplig.


Försök 1: för lågt hb, låg strax under 120 g/l, om jag inte minns fel.

Försök 2: förberedde mig med järntabletter, men sköterskan tyckte jag hade för små blodkärl och ville inte sticka mig av rädsla att kärlen skulle perforeras.

Försök 3: av egen erfarenhet visste jag att mina kärl inte alls är för små och jag tar det på mitt eget ansvar om de perforeras. Kollade själv mitt hb för säkerhets skull innan jag gick dit. 78 g/l. Nähä, det var bara att lägga det på is igen.

Försök 4: kollade mitt hb förra veckan; 129 g/l. Såja. Bokade tid och allt var bra, men med blodtryck på 109/66 och puls på 39 fick jag gå hem igen. Har kollat min puls då och då på jobbet och legat runt 55, men då har jag i och för sig aldrig varit i vila. Hur ska jag höja pulsen då? Springa dit? Det är väl helt enkelt inte meningen att jag ska bli blodgivare.

Av vidkoksbordet - 7 augusti 2013 18:16

Är sjukt sugen på att springa. Men ytterligare en åkomma har jag dragit på mig. Fick ont i magen i helgen, ungefär som kramp i mellangärdet. Sitter jag stilla känns det inget, men varje steg gör ont. Kanske det beror på cyklingen, för det kom i lördags och blev värre i söndags. Har stoppat i mig en blandning av värktabletter men det hjälpte inte alls. Så nu blir det mycket slappa, film och läsning på min lediga tid. Med uppskrapat knä, ont i handleden och ont i magen, så tycker jag att jag är värd det :)

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards