Alla inlägg under juli 2013

Av vidkoksbordet - 10 juli 2013 22:56

Det blir ingen poledance just nu, har fortfarande svårt att använda handleden.
Istället blev det idag en 6 km morgonpromenad med Jim i Sjumilaskogen.

Åt sedan denna frukost:    

Filmjölk, kvarg, müsli, hackad nektarin, kanel, toppat med jordnötssmör.


Har upptäckt jordnötssmör som innehåller hög halt fibrer och antioxidanter, hög halt nyttiga fetter och hög halt fullvärdigt protein (protein som innehåller essentiella aminosyror i de mängder som kroppen behöver. Vi behöver 20 aminosyror dagligen, åtta av dessa aminosyror är essentiella som vi måste få i oss via maten. De övriga tolv kan produceras av vår kropp och kallas för icke-essentiella.). Det viktiga är att det är ekologiskt och osockrat. Alltså inte Skippy utan förslagsvis Kung Markatta som finns att köpa i en vanlig mataffär. Eftersom det är så energirikt så är rekommenderat intag 1-3 msk. Kan användas som ett hälsosamt tillskott av protein och fett i tex proteinshakes, matlagning och bakning. Låt fantasin flöda!


Traditionell köttfärspaj till middag. 

      Blandfärs, bacon, lök, svamp och ost. I degen bytte jag hälften av vetemjölet till grahamsmjöl och hälften av smöret till kesella.

Av vidkoksbordet - 9 juli 2013 23:27

Slängde ihop dessa till Jim. Han behöver äta mer protein och fett och färre kolhydrater och halvfabrikat. Som tur är blev de väldigt uppskattade.

Genom att utesluta bacon och oregano kan de ätas som ett vanligt bröd.

   

Ingredienser:

6 ägg

125 g avrunnen keso

3 dl riven ost (gärna stark)

2 paket bacon

Salt, vitpeppar, oregano


Gör så här:

Hårdvispa äggvitorna - ha i lite salt för att få det riktigt styvt.

Mosa keson och äggulorna med en stavmixer eller en sked. Rör in den rivna osten.

Stek finskuren bacon. Blanda i ostsmeten.

Krydda med salt, vitpeppar. Vänd försiktigt in den vispade äggvitan.

Bre ut röran på en plåt med bakplåtspapper, ca 1,5-2 cm tjockt. Smeten flyter ut under gräddningen.

Strö över oregano.

Grädda på ca 175 grader i ca 20 minuter, eller tills de fått en gyllenbrun färg. Skär i rutor.

Ät dem ljumma.

Av vidkoksbordet - 5 juli 2013 22:30

Gymmet för tredje dagen i rad och nu är kroppen ordentligt igenomkörd. Idag blev det ben, rumpa och mage.


Det spelar ingen roll vad jag stoppar i mig, vilken mat eller vilka kapslar, för det jag får mest energi och kraft ifrån är att träna med Jim. Utan honom får jag lust att hänga tillbaka vikterna och gå hem.

    Min energikälla som pushar mig och gör styrketräning till något roligt.

Ska jobba extra i helgen och det blir därför vila i tre dagar innan det är dags för poledance på tisdag. Hoppas nu bara att handleden fungerar som vanligt då.

  Något jag missat? 
    Det blev en liten sväng inom Sega Gubben också.

Av vidkoksbordet - 4 juli 2013 21:45

När jag är trött och vill hem efter jobbet är det bra att någon annan pushar på. Mötte upp Jim på gymmet och vi körde ett pass med axlar, rygg och triceps. Det gick bra tills han skulle stå bakom mig och hjälpa mig med en 20-kilos stång. Vi tappade den båda två och han trillade framåt över mig. Så nu har jag så ont i handen och handleden att jag inte ens kan lyfta mobilen. Körde klart på gymmet men smärtan blev värre när jag kom hem.
Efter proteinshake och lax blev det horisontalläge med film och sourcreamringar.

Av vidkoksbordet - 3 juli 2013 12:00

Efter långt gymuppehåll tog jag mig dit idag. Med Jim som sadist-PT blev det ett effektivt pass där jag tränade biceps och bröst. Det går inte att maska när han är med inte!

Av vidkoksbordet - 2 juli 2013 16:04

Dagen började bra. Havregrynsgröt med rivet äpple, kanel och mjölk till frukost. Efter två timmar tog jag två Tartarus, väntade 45 minuter och gav mig sedan ut på en joggingtur.    

Mina största begränsningar är de mentala, jag tror inte att jag ska orka hela vägen hem och tar därför inte ut mig ordentligt. När jag kom tillbaka var jag inte särskilt trött och tog därför en extra sväng i ett högre tempo.


Tummen upp för det!   

Av vidkoksbordet - 1 juli 2013 20:43

Igår visste jag varken vad Daal eller Kvarngryn är, så jag var helt enkelt "tvungen" att testa.

Det var rätt gott, men just nu saknar jag saftiga gratänger med kött, ost och grädde.

 

1 st gul lök
75 g smör
6 st vitlöksklyftor
1 st morot
2 tsk spiskummin
2 tsk senapsfrö gula
1,5 tsk gurkmeja
250 g röda linser
400 ml kokosmjölk
5 tunna skivor färsk ingefära
400 ml passerade tomater
vitpeppar
koriander
saft av lime
 
1. Finhacka löken och stek den i hälften av smöret i en gryta. Skiva vitlöken och skala och riv moroten. Lägg i moroten, hälften av vitlöken och spiskummin och senapsfrön. Stek i 5 minuter. Rör i gurkmejan och fräs ett par minuter till.

2. Skölj linserna. Lägg i linser, vatten, kokosmjölk, ingefära, tomat och peppar. Koka upp och låt småputtra utan lock i 30 minuter tills vätskan kokat in och linserna är mjuka. Ta grytan av värmen.

3. Smält resten av smöret i en liten panna och stek de resterande vitlöksskivorna tills de har fått lite färg. Häll dem över linserna och rör om.

4. Smaka av med lime och salt och strö över hackad koriander.
 
     
 
 
  Gjorde även hummus idag. Har inget recept utan det är vanlig hummus fast med selleri i.
Den blev inte så finfördelad för matberedaren fungerar inte riktigt.
Av vidkoksbordet - 1 juli 2013 20:29

Tog 20-miutersrundan idag. Två kapslar Tartarus innan jag gav mig ut och det gick så lätt att ta sig fram. Tyvärr fick jag fick håll som jag inte lyckades springa bort och gjorde därför några pauser där jag stoppade in armhävningar och sit ups.

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards