Alla inlägg under juli 2013

Av vidkoksbordet - 19 juli 2013 21:46

Kloka ord från tidningen Runners´s World;


"Någonstans har vi alla en brytpunkt, där en ytterligare prestationsförbättring inte längre står i rimlig proportion till den insats som krävs. Ska vi må bra måste löpningen balanseras mot allt annat som är viktigt, trevligt och berikande i livet. Annars är risken stor att den blir ytterligare en stressfaktor i en redan fullspäckad vardag. En lycklig löpare är en löpare som gärna vill förbättra sig, men som samtidigt har ett sunt perspektiv på sin träning och sitt tävlande. Den som enbart tycker att löpning är skönt efter träningen - när man är duschad och klar - har missat något väsentligt. För att finna äkta träningsglädje måste man emellanåt tona ner prestationsaspekten och enbart njuta av själva löprörelsen som sådan. Försök därför att alltid befinna dig i nuet under dina löppass. Fokusera på din löpteknik, hållning och andning. Ta in hur vädret skiftar och hur naturen förändras under årets gång. Undvik en "djävlar anamma-attityd", där du ger dig i kast med träningen som om den vore en motståndare som ska besegras. Bli inte slav under klocka, GPS och pulsmätare. Se istället dina träningspass som möjligheter till nya upplevelse - ett sätt att lära känna och utveckla dig själv, både fysiskt och mentalt."


Så sant som det är sagt. Efter att jag under några år känt inre krav på att träna flera gånger i veckan och alltför många gånger tvingat mig själv att träna även när jag verkligen inte haft lust, för att inte tappa den kondition och muskelmassa jag byggt upp, tröttnade jag till slut på alltihop. Hade ändå inte fått några märkbara resultat. Det var för mycket prestation som styrde och bara tanken på att ge sig iväg till träning på kvällen gjorde att min mentala energi under dagen försvann. Det tog min mentala och fysiska ork och gjorde mig istället stressad. Nu när jag kommit igång igen gäller det att tänka om, att tänka annorlunda och hitta nya träningsformer som ger mig glädje. Visst tränar jag ibland fortfarande av endast disciplin, men däremot ser jag det inte som ett inre krav eller måste, utan för att en del av mig ändå vill det även när kroppen är lat. Jag försöker att hitta det sunda perspektivet för mig, där den insats som krävs är värt det jag får tillbaka före, under och efter träningen.

Av vidkoksbordet - 19 juli 2013 19:15

Hade verkligen inte lust att springa idag, var trött och slö efter en solig och varm dag i skärgården. Benen var tunga men det gick bra ändå och det kändes väldigt gött efteråt. Med uppvärmning i form av promenad inräknad, hade jag snitthastighet på 8,88 km/h, vilket jag känner mig nöjd med. Folk fick tycka vad de ville, men med tanke på värmen sprang jag i bara shorts och bh.

Nu blir det film och pizza istället.   

Av vidkoksbordet - 18 juli 2013 18:15

Träning av bröst, biceps och triceps på gymmet. Jim envisades med att lägga på mer och mer vikter åt mig så att jag inte ens klarade att göra en repetition utan hjälp.
Hade inte tagit Tartarus sedan i söndags och såg fram emot dagens kapslar, för att komma ur trötthetsdimman.


 
  

Av vidkoksbordet - 18 juli 2013 15:00

Har tagit 2 kapslar Tartarus dagligen i 2,5 veckor och varit utan kapslar i 3 dagar. Har fått ett större koffeinbehov under de 2,5 veckorna eftersom jag dricker kaffe också. Dagarna utan kapslar har jag haft huvudvärk och behövt dricka mer kaffe än vanligt, samt varit trött och energilös. De hjälper mig också under träningstillfällena med extra energi. Däremot är aptiten, sötsuget och hungern densamma. Väger mig sällan, men enligt spegeln och mina kläder har jag snarare gått upp i vikt. Ändå äter jag i snitt 2000 kcal/dag, så energiintaget har varit typ samma. Och nej, det beror inte på muskler för muskler lägger sig inte som en mjuk bulle på magen. Men det kvittar, det är säkert hormoner som styr för jag brukar svänga upp och ner på 2-3 kilon.

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/tartarus-60-caps


Kommer fortsätta att endast ta kapslar före träning för att inte vänja kroppen och för att få extra energi när jag tränar. Snart är burken tom och jag ska testa en annan sort istället; Jacked Synephrine med 40 mg synefrin/kapsel, ifrån MMSports. En låg dos jämfört med Lepigen Superstrong som innehåller 100mg synefrin/kapsel. Med tanke på att jag inte vet hur jag reagerar på synefrin så börjar jag med en lägre dos och ökar eventuellt till 2 kapslar (även om det inte är rekommenderat).

http://www.mmsports.se/Jacked-Synephrine.html

Av vidkoksbordet - 15 juli 2013 10:41

Försökte mig på en 4 km runda idag före frukost. Det gick alldeles strålande i början. Brukar kunna hålla mitt Håll i schack genom andningen (tror jag det beror på), får bara lite ont och smärtan hoppar från sida till sida utifrån hur jag andas. Men idag gick det inte och det slutade med att jag stod dubbelvikt och stönade. Blir så less på det när jag vill mer än jag klarar av. Har klarat mig undan den mest smärtsamma Hållen när jag sprungit på direkt på morgonen, men inte idag. Så det är väl som det varit förut, att det kommer periodvis och det spelar ingen roll hur jag försöker förebygga för att inte få det. Varken att äta rätt, äta inget, lång uppvärmning, andas rätt, sträcka upp armarna i luften, stretcha eller töja med två fungrar hjälper ordentligt. Ska ge det några försök till och fortsätter det så här så blir det tack och hej till att jogga mer i sommar.

Av vidkoksbordet - 14 juli 2013 21:15

Vi var helt slut och omotiverad att träna efter jobbet, men eftersom vi hade med träningskläder och var på Östra så tog vi en sväng inom gymmet. Med inställningen att vi kör ett snabbt pass när vi ändå är här, så kändes det inte så motigt. Det blev ett ben- och magpass. Hade planerat att träna överkropp men handleden gjorde att jag inte kunde hålla stången. Tröttheten märktes, för sist körde jag 80 kg i benpress, nu lyckades jag inte rubba 80 kg utan det fick bli 60 kg istället.


 


Med gott samvete la vi oss sedan i soffan med en godispåse och såg på film. Olympus has fallen, kan verkligen rekommenderas!

Av vidkoksbordet - 14 juli 2013 08:51

Receptet är beräknat för ca 4 portioner, men jag åt över hälften själv för det var så gott gott gott.

Den blev varken isig eller fet och kvalmig i konsistensen. De stekta nötterna gav glassen en smak av kola.


Ingredienser

4 äggulor

1 dl socker

1 tsk vanlijsocker

2 dl vispgrädde

2 dl standardmjölk

nötter, smör, socker 

Gör så här

  • Vispa äggulor och socker väl tills smeten blir ljus och porös.
  • Vispa grädden.
  • Rör i vispgrädde och mjölk.
  • Vispa inte längre men rör väl tills allt blandats.
  • Stek nötterna i rikligt med smör och socker. Hacka nötterna i mindre bitar.

Starta glassmaskinen och häll i blandningen. Alternativt häll smeten i en burk med lock och förvara i frysen 3-4 timmar. Rör om en gång i halvtimmen tills det stelnar. 

Av vidkoksbordet - 11 juli 2013 10:17

Tog en joggingtur innan frukost. Hade gärna sprungit längre om jag inte haft bråttom till jobbet.


Musiken, den fina naturen och två portioner köttfärspaj igår kväll gör säkert sitt, men jag är helt säker på att det måste bero på Tartarus att jag flyger fram, trots att jag är nyvaken och egentligen fortfarande trött när jag ger mig ut.


   

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards