Alla inlägg under september 2013

Av vidkoksbordet - 23 september 2013 18:12

Körde idag bodypump tillsammans med Johanna. Jobbigt och effektivt. Med många repetitioner brände det gott i musklerna. En bra kombinationer till gymträning där jag kör högre vikter och färre repetitioner.Inte roligt, men effektivt så det kommer bli fler bodypump-pass.


Hatar verkligen benböj, att tvinga mig att gå djupare och djupare. Ändå går jag inte så djupt som jag egentligen skulle kunna. Ser framför mig hur jag plötsligt inte kan resa mig utan trillar ihop på golvet med stången över mig. Pinsamt.


Men att träna med Johanna var trevligt, följt av mat, kaffe och djupa samtal.

Av vidkoksbordet - 23 september 2013 18:06

Bananpannkaka kan göras på flera olika sätt, den enklaste varianten innehåller endast 1 ägg + 0, 5 banan, men ibland kan variation vara gott.


Jim har plötsligt blivit väldigt intresserad av träning och att äta nyttigt och vågade sig därför på både bananpannkaka och proteinfluff. Självklart tyckte han det var gott och vill äta det fler gånger. :)
 
Ingredienser , 1 portion:
1 ägg
0,5 banan, mosad
2 msk kvarg
0,5 msk mandelmjöl
0,5 tsk bakpulver
Vaniljpulver

Gör så här:
Blanda alla ingredienser.
Stek i kokosfett.

Proteinfluff:
75 g frusna bär (jag använde björnbär)
0,5 portion (1/4 dl) proteinpulver (jag valde choklad)
1 msk mjölk


Gör så här:
Mixa bären. Vispa bären med proteinpulver till fluffig konsistens. Blanda i mjölk.
Frys gärna 20 minuter och vispa en stund till.


Näringsvärde pannakaka/portion: 191 kcal, 12 g protein, 14 g kolhydrater, 10 g fett.

Näringsvärde proteinfluff/portion: 101 kcal, 10 g protein, 13 g kolhydrater, 1 g fett.

Av vidkoksbordet - 19 september 2013 19:30

Eftersom Jim gillar mina ostrutor med bacon så testade jag en annan variant till honom. De blev lika uppskattade. Perfekt att ta fram och värma som ett snabbt mellanmål.

Önskar man en magrare variant finns omeletmuffins som också blev supergoda.

 

Ingredienser:
10 ägg
1 dl vispgrädde
2 dl riven ost
2 pkt bacon
salt, peppar

Gör så här
Blanda ägg, grädde och ost.
Klipp baconet i små bitar och stek.
Blanda baconen med äggröran. Salta (försiktigt) och peppra.
Häll sedan smeten i muffinsformar som står på en muffinsform (annars rinner de ut).
Grädda i 20 minuter på 175 grader.

Av vidkoksbordet - 19 september 2013 19:04

Gott, enkelt och väldigt nyttigt. Kvarngrynen går utmärkt att byta ut mot quinoa, bulgur eller liknande.

 

Ingredienser tonfiskbiffar, 2 portioner:

1 burk tonfisk i vatten
1 ägg
1 msk tomatpure
1 tsk timjan
1 tsk sweet relish (fungerar även med tex mango chutney)
Örtsalt, peppar


Gör så här:
Låt vattnet på tonfisken rinna av. Blanda med övriga ingredienser.

Klicka ut till 4 biffar. Stek på båda sidor på svag värme (i kokosfett).


Ingredienser kvarngryn i tomat, 3 (obs) portioner:

2 portioner (1,5 dl) kvarngyn

100 zucchini i bitar

100 svamp i bitar

0,5 hackad rödlök

400 g krossade tomater

Salt, peppar, oregano


Gör så här:

Fräs zucchini, svamp och rödlök mjuka i fett.

Tillsätt kvarngryn och bryn några minuter.

Häll på krossade tomater och koka 12 minuter (enligt anvisningar på förpackningen)

Smaka av med salt, peppar och oregano.


Näringsvärde tonfiskbiffar/portion: 136 kcal, 16 g protein, 7 g kolhydrater, 5 g fett.

Näringsvärde kvarngryn i tomat/portion: 185 kcal, 7 g protein, 36 g kolhydrater, 2 g fett.

MRL

Av vidkoksbordet - 19 september 2013 19:03

Idag blev det ett förmiddagspass MRL. Helt klart det jobbigaste jag gjort på länge. Ledaren var otroligt duktig, inspirerande och peppande. Tack Karin Björneloo, du hjälper oss att orka mer och kämpa mer än vi trodde var möjligt. Citat: "när du vill ge upp, gör inte det. Det är där du har effekten".

  Är helt slut efter passet.

Tog efteråt Female Recovery. Det är det första pulvret jag köpte som snarare är ett återhämtningspulver än ett proteinpulver och innehåller därmed en högre andel kolhydrater än protein, vilket jag inte visste när jag köpte det. Anser inte att jag behöver fylla på med extra kolhydrater eftersom jag får i mig mycket (mer än jag tänkt mig) via maten och sällan tränar långa och konditionskrävande pass. Men det ska ju ändå användas så efter ett MRL-pass passar jag på att fylla på med Recovery. För övrigt är den väldigt god, blåbär-yoghyrt :)

   

Av vidkoksbordet - 18 september 2013 20:00

Idag blev det ett pass dansstep. Så roligt så att jag inte ville att det skulle ta slut. Bästa passet på länge. Hela jag kände mig så glad och energisk för att det var så roligt och svår koordination. Ju svårare koordinationer, desto roligare helt enkelt. Är så fullt upptagen med stegen att jag glömmer bort hur trött jag är. Detta vill jag gå på många gånger!

Av vidkoksbordet - 15 september 2013 22:45

Gott och mustigt. Sköter sig själv. Använd en gjutjärnsgryta med lock i ugnen. Tillagningstiden varierar beroende på köttets storlek. Egentligen ska det vara rödvinssås och inte gräddsås, men allt blir så mycket godare med grädde. Servera med svart vinbärsgele och en sallad.

 

Ingredienser köttet:

1 kg högrev

1 morot

1 lök

4 dl rött vin

vatten, salt, peppar, rosmarin

Ingredienser rotfrukterna:

potatis, morot, kålrot efter hunger

olja, honung, salt, peppar

Ingredienser såsen:

1 dl sky

1 dl vatten

0,5 kalvbuljong

2 tsk soja

1 dl grädde

1 msk balsamvinäger
1 msk honung

Ev vin, salt, peppar


Gör så här:

Köttet
Klappa in köttet med salt, peppar och rosmarin.

Bryn runt om i olja och smör i en gjutjärnsgryta.

Tillsätt vin och vatten så det täcker köttet.

Lägg i lök och morit skuret i stora bitar.

Lägg på lock. Sätt in i ugnen på 125 grader i 4-5 timmar beroende på köttets storlek.

Låt sedan sjuda på spisen medans rotfrutkerna tillagas färdigt.

Rotfrukterna

Skala alla rotfrukterna. Dela i små bitar (potatisarna blir färdiga snabbast).

Blanda runt dem i olja, honung, salt, peppar.

Tillaga i ugnen på 125 grader i 2 timmar. Rör runt då och då.

Tillaga på 275 grader i 20 minuter när köttet inte längre är i ugnen.

Såsen

Sila skyn som köttet ligger i.
Spara 1 dl till såsen. Häll tillbaka övriga skyn i grytan med köttet (låt köttet stå och sjuda på spisen medans rotfrukterna tillagas färdigt i ugnen).

Smaka av såsen med övriga ingredienser.


MRL

Av vidkoksbordet - 15 september 2013 13:05

Ställde klockan för att gå på ännu ett MRL-pass. Att starta dagen med träning är helt underbart, att ha kvar glädjen och känslan i kroppen resten av dagen och känna sig nöjd med sin insats. Hade träningsvärk här och var, ffa insidan av låren så jag knappt kunde gå, men försökte att ignorera det. Huvudvärken gjorde sig påmind och tyvärr hade jag bara en Panodil kvar. Tack Jim för massagen igår, det blev betydligt bättre.

Tog 2 kapslar Tartarus igår och hade hyfsat med energi. Idag tog jag 2 kapslar Jacked Synephrine istället och kanske upplevde jag pyttelite mindre energi. Sömnen, maten och humöret var ungefär samma som igår. Jag tog mig igenom hela passet med brädan på en högre nivå, så det vore konstigt om inte energin tog slut snabbare idag. Det brände gott i låren och jag riktigt kände hur de blev stora, starka och muskulösa. :)


Väl hemma blev det plugga, musik på högsta volym och (trasig) bananpannkaka igen. Så mumsigt när de steks i rikligt med kokosfett. Mm, vad jag älskar mat!

 
Har tränat 4 dagar i rad och känner mig imponerad av mig själv. Eftersom jag bara har träningskort i 3 månader vill jag passa på och hinna med så mycket som möjligt. Pluggar på deltid och jag jobbar ofta mer än heltid, så det gäller att vara effektiv när möjlighet ges.


Inte lätt att få något gjort med studierna när Kattis anfaller pennan, promenerar på böckerna och vill kela med datorn. Nej, hon får inte vara på bordet och det vet hon, men hon är ju så söt...

     

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards