Alla inlägg under januari 2014

Av vidkoksbordet - 14 januari 2014 14:39

Enkelt att bara slänga ihop på morgonen. Gott med smör och ost till.

 

Ingredienser, 2 portioner:

1 dl havregryn

0,5 dl havremjöl (mixat havregryn)

1 tsk bakpulver

1 msk linfrö

1 msk solroskärnor

1 nypa salt

1 dl kvarg

1 ägg


Gör ås här:

Blanda samman alla torra ingredienser. Tillsätt övriga ingredienser.

Bre ut i en form/tallrik. Micra ca 2 minuter på högsta effekt. Vänd på brödet och micra ytterligare ca 2 minuter på högsta effekt.


Näringsinnehåll/portion: 235 kcal, 21 g kolhydrater, 16 g protein, 10 g fett.

Av vidkoksbordet - 14 januari 2014 09:53

Har ingen direkt koll på hur mycket jag tog av ingredienserna. Jag hade lite svarta bönor hemma och strödde även över det.

 

Ingredienser:

Vit fisk och räkor. Salt och citron. Tillaga i 20 mintuer i 200 grader.

Spenatröran

Mixa tinad spenat. Smaka av med persilja, dragon, mynta, vitlök, senap, vatten, honung, olivolja, salt, peppar.

Av vidkoksbordet - 14 januari 2014 09:38

Smakade som en äpplepaj. Väldigt god! Receptet hittade jag på tasty healt:

http://www.tasty-health.se/2013/10/sotpotatisbiffar-och-snabb-efterratt.html

 

Ingredienser, 2 portioner:

2 äpplen

1 tsk kanel

2 tsk smör/kokosfett

Töcket:

1 dl havremjöl (mixat havregryn)

0,5 dl havregryn

0,5 dl mandelmjöl

2 msk kokosflingor

1,5 msk honung

2 tsk smör/kokosfett


Gör så här:

Skär äpplena i bitar och stek i smör och kanel. Lägg äpplena på en tallrik.

Blanda ihop alla ingredienserna täcket. Stek täcket några minuter i smör.

Smula täcket över äpplena.


Jag valde att servera med vaniljfluff på caseinprotein.

2 skopor caseinprotein vanilj blandas med några msk vatten i taget så det blir en grynig massa. Ställ i frysen 10 minuter. Vispa sedan med elvisp eller ballongvisp i några minuter.

Av vidkoksbordet - 12 januari 2014 19:15

På måndagen började jag en kurs i poledance. Har fortfarande ont i handleden men det ska nog gå bra ändå, vill verkligen börja nu. Tydligen är tanken att vi ska bli väldigt duktiga på dessa 8 veckor. Jag hoppas jag blir det! Har börjat stretcha en del sista tiden, är verkligen ovig som ett kylskåp. Vighet, styrka och teknik är det som behövs. Men så kul det var!

Blev sen sjuk och efter det sjönk motivationen i botten. Kände mig arg för att jag tränar men inte ser några resultat. Funderar ibland på att ge upp träningen men vill försöka året ut.

Av vidkoksbordet - 12 januari 2014 10:15

Smakar som en äpplekaka. Denna blev väldigt saftig och enligt Jim den bästa mugcaken hittills. Ett perfekt mellanmål.

   

Ingredienser, 4 portioner:

Kakan

2,5 dl havregryn

2 msk kokosnötsmjöl

1 tsk kanel

1 tsk kardemumma

0,5 tsk vaniljpulver

1 tsk bakpulver

2 msk stevia

0,5 banan mosad

2 ägg

0,5 dl kvarg

0,5 dl keso

Innehåll

1 äpplen

3 msk pannkakssirap (gärna kalorifri, http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/pancake-syrup-355ml)

1 tsk kanel

Frosting

100 g kvarg

100 g keso

3 msk vaniljprotein

3 msk stevia

2 msk mjölk


Gör så här:

Blanda alla torra ingredienser till kakan. Rör ner övriga ingredienser till kakan och mixa med en stavmixer.

Dela äpplet i bitar. Micra äpplet 1-2 mintuer så det blir mjukt. Blanda med sirapen och kanelen.

Fyll 4 formar med hälften av kaksmeten. Fyll formarna med äppleblandningen. Häll över resten av kaksmeten.

Baka i micron på högsta effekt 3-4 minuter. Vänd kakan upp och ner på en tallrik.

Mixa ihop frostingen och bred över kakan. Sikta över kanel.

Av vidkoksbordet - 10 januari 2014 16:27

Är egenligen inte jätteförtjust i curry, men detta smakade väldigt gott. Det var dessutom superenkelt att tillaga. Jag valde jasminris, men det går säkert utmärkt att byta ut till fullkornsris, bulgur, dinkel, matvete eller till exempel quinoa.

Det ser inte så smaskigt ut på bilden men det var det!

    

Ingredienser, 4-6 portioner:

1 liten gul lök

750 g köttfärs

500 g sommargrönsaker (paprika, majs, ärtor)

0,75 msk curry

5 dl vatten

1 grönsaksbuljong

salt, peppar, soja

1 knippe persilja

3 dl långkornigt ris


Gör så här:

Fräs lök. Blanda i köttfärsen och bryn.

Rör ner sommargrönsakerna och curry. Tillsätt vatten och grönsaksbuljong. 

Koka upp och sjud i 25 mintuer.

Koka riset tills det är hälften färdigt. Blanda ihop det med köttfärsen och låt det koka färdigt.

Smaka av med salt, peppar och soja. Strö över persilja.

Servera gärna med ketchup och en grönsallad.

Av vidkoksbordet - 5 januari 2014 20:20

Visst kan man byta ut kokosnötsmjölet (kokosfiber) mot Risentas eller Kung Markattas kokosmjöl (malda kokosflingor). Kokosmjöl har annat näringsinnehåll jämfört med kokosnötsmjöl, troligen mer kokossmak och suger åt sig vätska på annat sätt, så du får prova dig fram.

 

Näringsvärde 100 g kokosnötsmjöl: 187 kcal, protein 20 g, fett 10 g, kolhydrater 4g, fibrer 61g.

Näringsvärde 100 g kokosmjöl: 320 kcal, protein 20 g, fett 10 g, kolhydrater 17 g, fibrer 43 g.
   
Ingredienser, 3 portioner:
0,5 dl kokosnötsmjöl
0,5 tsk salt
1 tsk bakpulver
2 krm vaniljpulver
3 ägg
1 mosad mogen banan
0,5 dl kvarg
0,5 dl mjölk
Fyllning
100 g keso
100 g kvarg
0,5 tsk vaniljpulver
2 msk stevia

150 ananasbitar

Övrigt

1 msk kokosflingor


Gör så här:

Mixa ihop alla torra ingredienser till smeten. Blanda sedan ner övriga ingredienser till smeten.

Stek pannkakorna i smör i en teflonpanna på medelvärme.

Mixa kvarg och keso. Blanda i övriga ingredienser till fyllningen.

Lägg fyllning på en pannkaka och rulla ihop.

Strö över kokosflingor.

Av vidkoksbordet - 5 januari 2014 17:00

Så underbart mumsiga. Ha koll på tiden i ugnen, de ska vara fasta vid kanterna och kletiga i mitten, annars blir de lätt torra. Jag hade mina i ugnen 13 minuter och det var lite för länge. Frys ner om du inte äter dem samma dag (bre då ingen frosting på).

Använde mig av produkter jag köpt på Gymgrossisten i veckan;

Chocolate Peanut Spread http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/chocolate-peanut-spread-355ml

Vassleprotein Nectar Sweets http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/nectar-sweet-916-g    

Ingredienser, 6 små muffins:

2 skopor (2x25g) vassle proteinpulver (jag använde Nectar Sweets från Syntrax)

1 dl havregryn

2 msk stevia

2 tsk kakao

1,5 msk kokosflingor

0,25 tsk salt

0,5 tsk bakpulver

1 mogen banan

3 msk Chocolate Peanut Spread (alternativt 2 msk vanligt jordnötssmör)

1 ägg

Ingredienser, frosting:

100 g lättkesella

2 msk vaniljprotein casein (casein är krämigare än vassle)

ca 3 krm vaniljpulver

2 tsk stevia


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

Mixa hälften av havregrynen till havremjöl med en matberedare eller stavmixer.

Blanda proteinpulver, havregryn, havremjöl, stevia, kakao, kokosflingor, bakpulver, salt.

Mixa bananen och Chocolate Peanut Spread till en jämn smet.

Blanda ihop allt. Fyll 6 muffinsformar med smeten.

Grädda i ca 10-12 minuter. Låt svalna.

Frosting

Blanda ingredienserna till frostingen och spritsa ut på muffinsarna med hjälp av en påse med ett avklippt hörn.


Näringsinnehåll/muffin med frosting: 133 kcal, 16 g protein, 12 g kolhydrater, 3 g fett.

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards