Alla inlägg under januari 2014

Av vidkoksbordet - 5 januari 2014 16:08

På måndagen hade jag gått ner 3 kg och jag kände mig som vanligt igen. Men det varade inte så länge, åt bla 2 portioner creme brule samt chips med dipp. Creme bruleen var så god att den var värd varenda kalori, så den kommer jag definitivt göra om. Nyårsaftons kväll jobbade jag och åter igen var det en massa godis på jobbet. Kan ju inte stå emot!

På tisdagen testade jag kettlebells för första gången. Mycket handlade om teknik och jag fick väl inte det riktigt rätt. Tog det försiktigt för att få rätt teknik. Egentligen är det inte min typ av träning, men jag ska allt ge det fler chanser för det tränade både styrka, explosivitet, balans och kondition. Korta intervaller gjorde att tiden gick väldigt snabbt.

På fredagen tränade jag MRL. Hade sovit ordentligt, ätit ordentligt igår och idag, druckit kaffe och tagit dubbla tabletter med bla koffein och taurin, passet var roligt och musiken bra. Ändå var jag totalt matt i hela kroppen och orkade inte ens försöka anstränga mig. Har aldrig varit så här matt förut. Hade sedan en riktig slappedag med Jim. Vi umgicks, åt fyllda wraps, städade lite, tog en promenad, åt morotsmuffins och såg på film.


På söndagen tränade jag MRL igen. Försov mig och fick slänga i mig lite frukost en timme före passet. Ändå hade jag gott om kraft och tränade lite på gymmet efteråt. Gjorde en övning med 3 set på muskelgrupperna biceps, triceps, axlar samt smala latsdrag. Fick en känsla av att jag faktiskt inte är så otränad egenligen, bara lite muskel-lös.

 

Fick en leverans från Gymgrossisten. Micellar Creme från Syntrax är mitt favoritcaseinpulver hittills. När jag smakade Nectar Sweets med vassleprotein, jublade smaklökarna. Älskade det! Det blev även kalorifria livsmedel (salladsdressing och grillsås) som de sålde 2 st för 1, kalorifri Chocolate Peanut Pread, måltidspulver.

 


Till min stora glädje hittade jag äggvita på dunk på Hemköp. Orsaken till att jag inte hittat det förut är för när det heter dunk har jag letat efter en 2-liters dunk, inte 2,5 dl.

 

Av vidkoksbordet - 4 januari 2014 19:45

Vi var lite oeniga om vilken mängd blåmögelost det skulle vara i såsen, så anpassa efter smak. Suveränt gott!

   

Ingredienser, 4 portioner:

600 g fläskfile

3 dl grädde

1 dl vitt vin

150 g blåmögelost

salt, svartpeppar

fryst persilja


Gör så här:

Putsa fläskfilén och skär den i 2 cm tjocka skivor. 

Bryn i olja/smör. Salta och peppra.

Lägg köttet i en ugnssäker form.

Värm grädden i en kastrull tillsammans med ädelost och vin. Red ev. med lite mjöl för att få den tjockare.

När osten smält, såsen häll över köttet och strö över fryst persilja.

Tillaga i ugnen på 225 grader i 20 minuter.

Servera med tex pressad potatis och en grönsallad.

  
  
  
  
  
  
  
  
Av vidkoksbordet - 4 januari 2014 19:12

Micra inte för länge, då blir det torrt. Som tillbehör mixade jag keso, Chocolate Peanut Spread och kakao. Jag rekommenderar att göra något tillbehör såsom keso blandat med bär, vanilj, jordnötssmör eller liknande.

   

Ingredienser, 1 mugcake:

1 skopa (ca 30 g) cappuccino proteinpulver (mitt är One Whey från Fitnessgurun)

3 tsk kakao

2 tsk kokosnötsmjöl

1 tsk kokosflingor

0,5 tsk bakpulver

Ev 1 msk stevia

1,5 msk bryggt kaffe

2 msk keso

1 ägg


Gör så här:

Blanda alla ingredienser och häll i en liten form/kopp. Micra på högsta effekt i ca 45 sekunder.

Ät direkt ut formen eller vänd upp och ner på en tallrik.


Näringsinnehåll: 312 kcal, 39 g protein, 6 g kolhydrater, 13 g fett.

Av vidkoksbordet - 3 januari 2014 22:02

En perfekt lunch som blir väldigt gott med en fyllning du gillar. Kalorisnål och proteinrik. Fyllningen kan varieras i det oändliga. Tänk bara på att inte fylla den med blöt fyllning om du inte ska äta den direkt.

   

                                

Ingredienser, 2 portioner:

6 äggvitor

1 msk kokosmjöl

1 msk havremjöl (mixade havregryn)

1,5 tsk fiberhusk

0,5 tsk bakpulver

salt, svartpeppar, vitlökspulver, oregano


Gör så här:

Vispa samman alla ingredienser. Gör två små eller en stor smet som du delar efteråt. Den ska vara ganska tunn.

Stek i olja några minuter på varje sida, eller bred ut på oljat bakplåtspapper och grädda på 200 grader i 10 minuter.

Fyll med önskat innehåll, jag valde tonfisk, keso, räkor, ägg och grönsaker.

Av vidkoksbordet - 3 januari 2014 22:00

Blir saftiga tack vare moroten och bananen.

 

Ingredienser, 4 små muffinsar:

2 msk havremjöl (mixat havregryn)

2 msk kokosmjöl

2 msk stevia

1 tsk bakpulver

1,5 tsk malen kanel

1 ägg

0,5 mosad banan

2 krm vaniljpulver

1,5 dl finrivna morötter

Frostingen

keso, vaniljpulver,

rivna morötter, kanel


Näringsinnehåll, alla muffinsar utan frosting: 297 kcal, 15 g protein, 39 g kolhydrater, 9 g fett.


Gör så här:

Blanda alla ingredienser till muffinsarna.

Fördela i 4 muffinsformar.

Micra på högsta effekt i 2 minuter.

Blanda keso med vaniljpulver.

Strö över rivna morötter och sikta över kanel.


Av vidkoksbordet - 3 januari 2014 21:57

Så fantastiskt galet gott och väldigt enkelt att göra. Ingen brännare behövs!

 

Ingredienser, 4 portioner:

3 dl vispgrädde

1 dl mjölk

0,75 dl socker

4 st äggulor

0,5 tsk vaniljsocker

0,5 tks vaniljpulver

2 msk råsocker


Gör så här:

Blanda grädde, mjölk och socker i en kastrull. Låt koka upp.

Vispa upp äggulorna ordentligt. Häll gräddmjölken över äggen under kraftig vispning.

Tillsätt vaniljsocker och vaniljpulver.

Fördela smeten i 4 portionsformar. Ställ portionsformarna i en vattenfylld from, med vatten upp till halva kanten på portionsformarna.

Grädda i nedre delan av ugnen på 150 grader i 60 minuter.

Ställ i kylen för att stelna under natten.

Vid servering, sätt ugnen på grill på högsta värmen. Stö råsocker över formarna och grädda med ugnsluckan öppen 2-3 minuter.

Servera gärna med färska bär.

Presentation


Välkommen till mitt köksbord.
Här kommer jag dela med mig av vissa delar av min vardag och av olika erfarenheter och framgångar med min träning, kost och hälsa. Allt för att inspirera mig själv och motivera mig att inte ge upp i förtid.

Alla recept

Senaste inläggen

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards